„La Bombe Citroen” - DS | Kontynentalne klasyki
Zadebiutował na salonie w Paryżu w roku 1955. Już w chwili premiery obwołano go gwiazdą i zebrano 12 tysięcy zamówień! Wkrótce stał się europejską legendą. O jakim samochodzie mowa? Oczywiście o modelu Citroën DS, czyli naszemu zdobywcy drugiej lokaty w ankiecie na kontynentalnego klasyka z Europy.
28.09.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zadebiutował na salonie w Paryżu w roku 1955. Już w chwili premiery obwołano go gwiazdą i zebrano 12 tysięcy zamówień! Wkrótce stał się europejską legendą. O jakim samochodzie mowa? Oczywiście o modelu Citroën DS, czyli naszemu zdobywcy drugiej lokaty w ankiecie na kontynentalnego klasyka z Europy.
Paryska gwiazda
[/h3]Miesiąc przed światowym debiutem na 42. Mondialu do prasy zaczęły przeciekać szczątkowe informacje na temat modelu DS, które podgrzały atmosferę. Na salon w Paryżu zebrały się tłumy, by obejrzeć futurystyczne auto francuskiego producenta. Tłum ujrzał gwiazdę, przy której wszystkie inne eksponaty na całym Mondialu były bezbarwne i nudne.
Nie myślcie, że przesadzam. Otóż nawet na okładkach największych francuskich gazet, Paris Match i Le Figaro, ukazał się właśnie Citroën DS. Nawet więcej - prasa ciągle pisała „La Bombe Citroen” - bomba Citroena. Zachwyt był tak ogromny, że dyrektor firmy, Pierze Bercot, zaprezentował pojazd generałowi de Gaulle oraz prezydentowi Rene Coty.
Zimny prysznic
[/h3]Pierwszych 12 tysięcy nabywców DS musiało wylać na siebie kubeł zimnej wody. Wersja pokazana w Paryżu nie była dopracowana. Właściciele musieli często pojawiać się w warsztatach, a to ze względu na układ hydrauliczny, a to układ hamulcowy czy nawet uszkodzone błotniki.
Mimo szeregu zgłaszanych usterek ludzie i tak lgną do DS, który osiąga sukcesy na całym świecie. Oczywiście apogeum sławy nadeszło w latach sześćdziesiątych, kiedy na salony weszły dopracowane serie produkcyjne oraz wersja kabrio (dwu- i czterodrzwiowa).
Skąd ten zachwyt?
[/h3]Cytując "Automobilistę": Panoramiczna szyba. Dach i tablica przyrządów z tworzywa sztucznego. Hydropneumatyczne zawieszenie. Półautomatyczna skrzynia biegów. Hamulce tarczowe. Wspomaganie układu kierowniczego. Wszystkie rozwiązania znano już wcześniej, lecz to Citroen zastosował je w jednym samochodzie, odzianym w rewolucyjne szaty.
Citroenem DS "podniecali się" wszyscy Francuzi, a atmosferę podsycali jeszcze najwięksi politycy. Istniała nawet historia, jakoby generał de Gaulle miał zawdzięczać swoje życie właśnie temu autu. Dlaczego? Podobno uchroniło go przed kulami zamachowców w 1963 roku.
Różnorodność
[/h3]DS był dostępny aż w trzech podstawowych wersjach: kabrio, sedan oraz kombi. Każda z tych opcji cieszyła się wielką popularnością. Niemniej jednak podczas 20 lat produkcji powstały co najmniej 72 wersje różniące się jednostkami napędowymi oraz tysiącem detali i elementów wyposażenia!
Ciężko wymienić jakiś element stały, nawet lakier zmieniał się jak w kalejdoskopie, nie wspominając już o jednostkach napędowych czy elementach wykończenia kokpitu. Różna była tapicerka, zagłówki, wyposażenie dodatkowe, obręcze, koła, czy nawet radio. Dzięki tej różnorodności każdy mógł spersonalizować "swojego DS".
Technika
[/h3]
Już wcześniej liznąłem trochę rozwiązań technicznych, dlatego teraz będę się po prostu posiłkował zwykłym zestawieniem, z którego jasno wynika, jak bardzo zaawansowanym autem był DS:
- Nadwozie: samonośne (połączone z płytą nośną), 4-drzwiowe, 5-miejscowe
- Silnik: 4-suw., 4-cyl. rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony wzdłużnie z przodu,
- Napęd: napędza koła przednie
- Średnica: 93,5 mm
- Skok tłoka: 85,5 mm
- Pojemność silnika: 2347 cm
- Moc maks.: 84,5 kW (115 KM) przy 5500 obr/min
- Stopień sprężania: 8,75:1
- Skrzynka przekładniowa: 4-biegowa sterowana hydraulicznie lub automatyczna
- Zawieszenie przednie i tylne: niezależne, przy każdym kole elementy hydrauliczno -pneumatyczne, stabilizatory z przodu i z tyłu
- Hamulce: dwuobwodowe ze wspomaganiem - przednie tarczowe, tylne bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła przednie
- Ogumienie o wymiarach: przód - 180HR380, tył - 165HR380
- Długość/szerokość/wysokość pojazdu: 487,5/180,5/147 cm
- Rozstaw osi: 312,5 cm
- Masa własna: 1320 kg
- Prędkość maks.: 179 km/h
- Zużycie paliwa: 10,7 l/100 km przy 120 km/h
Ciekawostki
[/h3]Na koniec dodam, że najbardziej znanymi użytkownikami DS byli (lub są): papież Jan XXIII, aktor sir Alec Guiness, malarz Marc Chagall, Brigitte Bardot, Alain Delon, Carlos Santana, Brian Jonson, wokalista grupy AC/DC.
Za Wikipedią: W 1967 w filmie "Fantomas wraca" wystąpił Citroën DS w wersji jako ukryty samolot odrzutowy o składanych skrzydłach. W końcowej sekwencji filmu uciekający po pasie startowym lotniska Citroënem DS Fantomas (Jean Marais) otwiera ukryte pod podwoziem składane skrzydła oraz statecznik poziomy i dysze silników odrzutowych znajdujące się w bagażniku, po czym Citroënem DS wzbija się powietrze, uciekając przed ścigającymi go: komisarzem policji - Paulem Juve (Louis de Funes) i dziennikarzem - Jérômem Fandorem (Jean Marais).