Nowe Range Rovery kosztują majątek i wyprzedają się w ciemno. Polski dyrektor marki mówi o szokującym debiucie

Jeśli rynek sprzedaży nowych aut się studzi, to na pewno nie tych luksusowych. Nowy Range Rover Sport jeszcze nie dotarł do polskich salonów, a już kilkadziesiąt osób zamówiło go w ciemno. Jeszcze bardziej zaskakujące są dane na temat flagowego, największego Range Rovera.

Mateusz Żuchowski, Jacek Górski i nowy Range Rover Sport
Mateusz Żuchowski, Jacek Górski i nowy Range Rover Sport
Źródło zdjęć: © fot. Dawid Jasiurkowski/agencja Mamy To
Mateusz Żuchowski

26.05.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na polskim rynku debiutuje właśnie Range Rover Sport trzeciej generacji. Po dziewięciu latach zupełnie nowa odsłona tego modelu wprowadza wiele istotnych zmian. To nadal duży (5 m długości), ponadczasowo elegancki i na wskroś luksusowy SUV.

W nowym wydaniu jest jednak bardziej zelektryfikowany (wśród opcji napędowych sześć miękkich hybryd na benzynę lub olej napędowy i dwa plug-iny) i… jeszcze droższy. Więcej o tym modelu dowiesz się z tekstu Szymona Jasiny, w którym opisuje on pierwszy kontakt z nowym modelem.

Polskie salony opuszczają ostatnie sztuki schodzącej generacji Range Rovera Sporta, którego oficjalny cennik rozpoczyna się w tej chwili od 363 800 zł. Nowa generacja podnosi tę poprzeczkę znacznie, bo aż do 482 200 zł. Dużo? Jak się okazuje — nie dla polskich klientów, którzy już gorąco przyjęli ten model oraz jeszcze droższego, flagowego Range Rovera.

Range Rover Sport podczas polskiej premiery
Range Rover Sport podczas polskiej premiery© fot. Dawid Jasiurkowski/agencja Mamy To

Taki wynik to niekwestionowany sukces nowego importera marek Jaguar i Land Rover na polskim rynku, czyli firmy Inchcape. Z dyrektorem zarządzającym tych marek — Jackiem Górskim — rozmawiałem ostatnio chwilę po objęciu przez niego tego stanowiska (link do wywiadu powstałego z tego spotkania poniżej). Teraz mam okazję, by spytać go, ile z tych ambitnych planów w niełatwej obecnej sytuacji udało się zrealizować.

Mateusz Żuchowski, Autokult: Ostatni raz rozmawialiśmy na początku 2021 roku, gdy obejmował pan stanowisko dyrektora zarządzającego Jaguar Land Rover Inchcape Poland, nowego dystrybutora tych marek w Polsce. Podczas naszego wywiadu padły zapowiedzi rozbudowy sieci dystrybucyjnej i zwiększenia udziału na polskim rynku. Jak udaje się te plany realizować?

Jacek Górski, dyrektor zarządzający Jaguar Land Rover Inchcape Poland: Plany te realizujemy nawet w tempie szybszym, niż początkowo zakładaliśmy. W tej chwili mamy już 16 dealerów, co stanowi wzrost o sześć nowych punktów w przeciągu niewiele ponad roku od momentu przejęcia przez nas dystrybucji. Do tego dodamy wkrótce dwa kolejne punkty w Lublinie i Rzeszowie.

Range Rover Sport podczas polskiej premiery
Range Rover Sport podczas polskiej premiery© fot. Dawid Jasiurkowski/agencja Mamy To

Które modele przyczyniły się najbardziej do tego sukcesu na polskim rynku?

Po stronie Jaguara jest to zdecydowanie F-Pace, który stanowi ponad 50 proc. sprzedaży tej marki w naszym kraju. U Land Rovera w tej chwili obserwujemy duże zainteresowanie właściwie wszystkimi modelami. Ogranicza nas bardziej ich dostępność u producenta niż popyt.

Wyniki sprzedaży są kształtowane przez tę dostępność. Utrzymuje się wysoka popularność Range Rovera Velara, odżyło zainteresowanie Land Roverem Discovery. Największy wolumen stanowią Land Rover Discovery Sport i Range Rover Evoque, ale spore wzrosty, oprócz Velara, notują modele najnowsze: Land Rover Defender i premierowy Range Rover piątej generacji. Mamy nadzieję, że równie dobrze zostanie przyjęty też nowy Range Rover Sport.

Range Rover Sport podczas polskiej premiery
Range Rover Sport podczas polskiej premiery© fot. Dawid Jasiurkowski/agencja Mamy To

Jak został przyjęty w Polsce nowy, flagowy Range Rover? To model z bardzo wysoko ustawionym progiem wejścia. Jego cennik zaczyna się od 652 800 zł, co stawia go na pozycji rywala bardzo prestiżowych konkurentów pokroju Mercedesa-Maybacha GLS 600 i Bentleya Bentaygi.

Został przyjęty fantastycznie. Wiedzieliśmy, że sukces nowego Range Rovera nadejdzie, ale nie przypuszczaliśmy, że tak szybko i w takiej skali. W ciągu trzech tygodni od premiery tego modelu na polskim rynku przyjęliśmy ponad 300 zamówień. Duża ich część nie pochodziła z dolnego obszaru cennika, a tego najwyższego – powyżej miliona złotych, z topowym wyposażeniem i największym, benzynowym silnikiem V8.

Nowy Range Rover Sport jest na najlepszej drodze, by powtórzyć ten sukces. Jesteśmy jeszcze przed etapem prezentacji tego modelu polskim klientom na regionalnych premierach u dealerów, a już zebraliśmy sporo zamówień również na ten model.

Range Rover Sport podczas polskiej premiery
Range Rover Sport podczas polskiej premiery© fot. Dawid Jasiurkowski/agencja Mamy To

W tej chwili sytuacja koncernu JLR od strony produktowej wydaje się doskonała, ale na ile jest ona zabezpieczona na przyszłość? Range Rover i Range Rover Sport to modele o długiej kadencji, poprzednicy byli produkowani przez 10 lat. W 2032 roku rynek będzie już praktycznie w całości zelektryfikowany, a tymczasem prezentowane tu auto debiutuje na polskim rynku z dwoma plug-inami. Reszta wersji to co prawda hybrydy, ale tak zwane miękkie, bliskie konwencjonalnym napędom spalinowym.

Koncern JLR jest w tej chwili w okresie transformacji z ery spalinowej na elektryczną. Jaguar był jedną z pierwszych marek premium, które zaprezentowały model w pełni elektryczny, był to I-Pace w 2018 roku. Przyszłość Jaguara jest elektryczna, co zostało zakomunikowane przez firmę JLR już w zeszłym roku. Od roku 2025 wszystkie nowe modele Jaguara będą tylko i wyłącznie elektryczne.

W przypadku Land Rovera silniki spalinowe będą obecne dłużej, do połowy lat 30. I tam również ciężar rozwoju będzie przenosił się w kierunku napędów elektrycznych. Już niedługo na rynku pojawi się również w pełni elektryczny Range Rover, który oferowany będzie równolegle z dostępnymi dziś wersjami.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (49)