Które auto używane wybrać? Audi A4 kontra BMW Serii 3
Jeśli chcesz kupić stosunkowo tanie, dobrze jeżdżące i wyglądające auto klasy średniej, to z dużym prawdopodobieństwem rozpatrywałeś dwa importowe hity – Audi A4 i BMW Serii 3. Przyglądamy się generacjom z początku XXI wieku i sprawdzamy, który model jest lepszy.
05.11.2018 | aktual.: 14.10.2022 15:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Audi A4 i BMW Serii 3 to ścisła czołówka jeśli chodzi o import aut używanych do naszego kraju, a tym samym jedne z najpopularniejszych samochodów, jakie jeżdżą po naszych drogach. W segmencie D tylko Volkswagen Passat jest popularniejszym samochodem od BMW Serii 3, natomiast prym wiedzie Audi A4. Na przykładzie generacji, które otworzyły XXI wiek sprawdzamy, który z tych samochodów jest lepszy.
BMW Serii 3 (E46) zadebiutowało w 1998 roku i było w ofercie nieco krócej od Audi A4 (B6), które na rynku pojawiło się w roku 2000. Audi cztery lata później przeszło modernizację i zmianę kodu modelowego na B7, ale to wciąż ten sam samochód.
Te generacje obu niemieckich hitów powoli tracą na popularności, a Polacy rozglądają się za ich następcami. Jednak wciąż szukają zarówno najładniejszych egzemplarzy z ostatnich lat produkcji jak i tych starszych, które można kupić za mniej niż 10 tys. zł. Inna sprawa, że oba w dobrym stanie są do kupienia za 20-25 tys. zł, co idealnie trafia w budżet Kowalskiego.
Co łączy Audi A4 i BMW Serii 3?
Oba auta to samochody klasy średniej premium, które zadebiutowały w tym samym okresie. Łączy je nie tylko podobna wielkość, ale także technika, oparta jeszcze na sprawdzonych rozwiązaniach z poprzedniej epoki, takich jak wtrysk pośredni benzyny czy stosunkowo proste silniki Diesla, często bez filtra DPF i nie wszystkie z Common Rail. Był to jeszcze okres, kiedy pod maską takich samochodów montowano niewysilone jednostki sześciocylindrowe, a rzadko doładowane.
Audi A4 i BMW Serii 3 są podobne pod względem przestronności i praktyczności. W obu autach z tyłu pasażerowie mają ograniczoną ilość miejsca na nogi, a bagażniki – nawet kombi – nie imponują wielkością.
Auta ceniono za wysoką jakość wykonania, bogate wyposażenie i komfort jazdy, a także same właściwości jezdne, choć pod tym względem BMW przewyższa sportowymi cechami audi. W obu modelach stosowano aluminiowe, niezbyt trwałe wahacze zawieszenia.
Samochody były wyposażane opcjonalnie lub w mocniejszych wariantach w napęd na cztery koła. Obie marki stosowały prosty system z centralnym mechanizmem różnicowym, choć w przypadku Audi jest to mechanizm samoblokujący (Torsen) natomiast w BMW za blokowanie odpowiada kontrola trakcji. W obu modelach przewagę napędu ma tylna oś.
Co dzieli Audi A4 i BMW Serii 3?
Zasadniczą różnicą jest przeniesienie napędu wersji bez napędu na cztery koła. Pomimo umieszczenia silnika wzdłużnie, napędzał on w A4 przednią oś, natomiast w BMW tylną. To dzięki temu BMW ma lepsze właściwości jezdne, a co ciekawe, jest także bardziej komfortowe.
Kolejna różnica to budowa silników. O ile w A4 stosowano głównie jednostki czterocylindrowe, a jedynie te najdroższe wersje były napędzane motorami V6, o tyle w BMW przewagę mają właśnie sześciocylindrówki. Tyle tylko, że nie w układzie V, ale rzędowe. W odróżnieniu od Audi, żaden benzyniak w Serii 3 nie był doładowany i w żadnym nie stosowano bezpośredniego wtrysku paliwa.
Podstawowe dane techniczne Audi A4 i BMW Serii 3
| Audi A4 (B6/B7) | BMW Serii 3 (E46) | |
---|---|---|---|
Długość sedana: | 4548 mm | 4471 mm | |
Długość kombi: | 4545 mm | 4478 mm | |
Szerokość: | 1772 mm | 1739 mm | |
Wysokość: | 1428 mm | 1415 mm | |
Rozstaw osi: | 2650 mm | 2725 mm | |
Poj. bagażnika sedana: | 460 l | 440 l | |
Poj. bagażnika kombi: | 442 l | 435 l | |
Masa własna: | 1290-1895 kg | 1360-1790 kg | |
wymiary mogą się nieznacznie różnić w konkretnych wersjach silnikowych |
Silniki w Audi A4 i BMW Serii 3
Patrząc na gamę silnikową obu modeli, można dostać oczopląsu. Wybór jest tak duży, że łatwo dopasować silnik do własnych, najbardziej indywidualnych potrzeb. Zasadniczo jednak w Audi A4 mamy słabsze źródła napędu do liftingu, dopiero od 2004 roku gamę uzupełnił doładowany 2.0 TFSI i mocny 3.2 V6. Nie mniej jednak, pod tym względem A4 nie jest do końca takim samym modelem premium jak Seria 3. To bardziej elegancki kuzyn Passata niż pełnoprawny konkurent BMW.
BMW E46 jest samochodem o bardziej sportowym charakterze, a liczne odmiany sześciocylindrowe tylko to potwierdzają. BMW z czterema cylindrami pod maską nie jest postrzegane jako pełnowartościowe, natomiast Audi A4 z V6 to rarytas. Jeśli więc zależy wam na kosztach eksploatacji i przyzwoitych osiągach, audi powinno wam bardziej odpowiadać. Natomiast BMW 3 to oferta skierowana do wymagających kierowców.
Ewentualnie inaczej – jeśli szukacie samochodu z silnikiem najwyżej 2.0 R4, to wybierzcie audi. Jeżeli szukacie dynamicznego auta, to BMW jest dla was. Nie ważne czy mowa o benzynowym czy o dieslu.
Silniki w Audi A4 (B6/B7):
- []Benzynowy 1.6 R4 (102 KM i 148 Nm) – do spokojnej jazdy, bardzo trwały, dobry pod LPG[]Benzynowy 1.8 turbo R4 (150 i 210 Nm, 163 i 225 Nm) – dynamiczny i ekonomiczny, trwały, ale drogi w naprawach[]Benzynowy 1.8 turbo R4 (190 KM i 240 Nm) – optymalny pod względem dynamiki i ekonomii, dość drogi w utrzymaniu[]Benzynowy 2.0 R4 (130 KM i 195 Nm) – do spokojnej jazdy, idealny pod LPG[]Benzynowy 2.0 FSI R4 (150 KM i 200 Nm) – dość dynamiczny, dość ekonomiczny, nie nadaje się pod LPG,[]Benzynowy 2.0 TFSI R4 (170 KM i 280 Nm) - dynamiczny, nie nadaje się pod LPG[]Benzynowy 2.0 TFSI R4 (200 KM i 280 Nm i 220 KM i 280 Nm) – bardzo dynamiczny, nie nadaje się pod LPG[]Benzynowy 2.4 V6 (170 KM i 230 Nm) – niezbyt dynamiczny, mało ekonomiczny, bezproblemowy, dobry pod LPG[]Benzynowy 3.0 V6 (220 KM i 300 Nm) – niezbyt dynamiczny jak na tę moc, mało ekonomiczny, dobry pod LPG,[]Benzynowy 3.2 FSI V6 (256 KM i 330 Nm) - bardzo dynamiczny, mało ekonomiczny, bezproblemowy, nie nadaje się pod LPG[]Diesel 1.9 TDI R4 (100 KM i 250 Nm, 115 i 285 Nm) – ekonomiczny, trwały, mało dynamiczny[]Diesel 1.9 TDI R4 (130 KM i 285/310 Nm) – ekonomiczny, trwały, dynamiczny[]Diesel 2.5 TDI V6 (155 KM i 310 Nm, 163 KM i 310/350 Nm, 180 KM i 370 Nm) – mocny, dynamiczny silnik obarczony wysokimi potencjalnymi kosztami napraw, najlepsza wersja 180 KM[]Diesel 2.0 TDI V6 (140 KM i 320 Nm i 170 KM i 350 Nm) – wadliwy, większość silników po naprawach, dynamiczny, ekonomiczny[]Diesel 2.7 TDI V6 (180 KM i 380 Nm) – trwały, dynamiczny i ekonomiczny, drogi w naprawach[]Diesel 3.0 TDI V6 (204/233 KM i 450 Nm) - trwały, bardzo dynamiczny i dość ekonomiczny, drogi w naprawach
Silniki w BMW Serii 3 (E46):
- []Benzynowy 1.6 R4 (116 KM i 150 Nm) – zbyt słaby do tego modelu, do spokojnej jazdy[]Benzynowy 1.8 R4 (116 KM i 175 Nm) - zbyt słaby do tego modelu, do spokojnej jazdy[]Benzynowy 1.9 R4 (105 KM i 165) - zbyt słaby, dość awaryjny, do spokojnej jazdy[]Benzynowy 1.9 R4 (118 KM i 180 Nm) – zbyt słaby, dość awaryjny, do spokojnej jazdy[]Benzynowy 2.0 R4 (143 lub 150 KM i 200 Nm) – optymalny silnik startowy, dość trwały, ekonomiczny, przeciętnie dynamiczny,[]Benzynowy 2.0 R6 (150 KM i 190 Nm) – trwały, mało ekonomiczny, dość dynamiczny, dość awaryjny[]Benzynowy 2.2 R6 (170 KM i 210 Nm) - trwały, mało ekonomiczny, dość dynamiczny, idealny pod LPG[]Benzynowy 2.5 R6 (170 KM i 245 Nm) - trwały, mało ekonomiczny, dość dynamiczny,[]Benzynowy 2.5 R6 (192 KM i 245 Nm) - trwały, mało ekonomiczny, dynamiczny,[]Benzynowy 2.8 R6 (193 KM i 289 Nm) – najlepszy pod względem trwałości i niezawodności, dobry pod LPG,[]Benzynowy 3.0 R6 (231 KM i 300 Nm) – bardzo dynamiczny, nieco bardziej zawodny od 2.8[]Diesel 2.0 R4 (116 KM i 265/280 Nm) – dynamiczny, ekonomiczny, dość awaryjny[]Diesel 2.0 R4 (136 KM i 280 Nm) – dynamiczny, ekonomiczny, dość awaryjny[]Diesel 2.0 R4 (150 KM i 330 Nm) – dynamiczny, ekonomiczny, dość awaryjny[]Diesel 3.0 R6 (184 KM i 390 Nm) – najlepszy diesel w tym modelu[]Diesel 3.0 R6 (204 KM i 410 Nm) - bardzo dynamiczny, ekonomiczny, trwały i niezawodny
Audi A4 i BMW Serii 3 - trwałość i niezawodność
Oba samochody słyną z wysokiej trwałości mechanicznej. Większe różnice dotyczą kwestii wizualnych. BMW szybciej rdzewieje, podczas gdy A4 jest bardzo dobrze zabezpieczone antykorozyjnie. Z kolei wnętrza zużywają się podobnie szybko, choć szybciej w audi.
Co do niezawodności, to tu też są spore różnice. Pierwsze, przedliftowe BMW Serii 3 są wyraźnie gorsze od tych poliftowych. Mają na przykład wadę polegającą na wyrywaniu się mocowania tylnej osi, mają też nieco gorzej dopracowane silniki. Z kolei w Audi pewniejsze były silniki przed liftem, potem pojawił się bezpośredni wtrysk benzyny i wadliwe motory diesla 2.0 TDI oraz drogie w serwisowaniu 3.0 TDI.
Podsumowując, o ile trwałość i niezawodność stoją na podobnym poziomie, o tyle łatwiej o zakup wadliwego Audi niż BMW. Koszty utrzymania to jednak zupełnie inna bajka. Dzięki popularności silników i zamienności części z innymi modelami VAG, A4 jest tańsze w częściach zamiennych i bliżej mu do Golfa niż typowego modelu tego segmentu.
Co się psuje w Audi A4 (B6/B7):
- []łuszczący się lakier[]awarie osprzętu w dieslach (najczęściej pompowtryskiwacze, przepływomierze, koła dwumasowe)[]zerwanie paska rozrządu w silniku 1.9 TDI[]awarie układu smarowania w silniku 2.0 TDI[]rozciągający się łańcuszek rozrządu 1.8 T, 2.0 FSI, 2.7 TDI oraz 3.0 TDI[]nagar i zużywanie się wałka rozrządu w 2.0 TFSI[]awarie klap kolektora dolotowego w 2.7 i 3.0 TDI[]usterki hamulców[]awarie przekładni automatycznej Multitronic[]awarie wyposażenia (klimatyzacja, wyświetlacze)
Co się psuje w BMW Serii 3 (E46):
- []korozja,[]awarie elektryki wyposażenia,[]rozszczelnienia nadwozia w wersji Coupé i Cabrio,[]awarie układu zapłonowego (zwykle cewki) w silniku benzynowym 2.0 R4 (143 KM),[]awarie układu chłodzenia w silnikach benzynowych R6,[]awarie klap w układzie dolotowym w dieslu 320d (150 KM),[]awarie układu wtryskowego we wszystkich dieslach,[]pękające tylne sprężyny,[]pękające mocowania tylnego zawieszenia,[]przedwczesne awarie skrzyń automatycznych GM w połączeniu z dieslami, wycieki oleju z tylnego dyferencjału.
Ile kosztują Audi A4 i BMW Serii 3?
Ceny najtańszych aut używanych zaczynają się znacznie poniżej 10 tys. zł. Jest to granica, której nie warto przekraczać w dół, ponieważ takie samochody wymagają wielu napraw lub są już mocno wyeksploatowane. Rozsądne kwoty na najtańsze, w miarę dobrze utrzymane auta to ok. 12-15 tys. zł. Ładniejsze samochody można kupić za 20 tys. zł.
Zwykle BMW Serii 3 nie kosztuje więcej niż 30 tys. zł i mowa tu już o poszukiwanych wersjach sześciocylindrowych. Droższe są z reguły coupé, kabriolety i wersje specjalne. Warto podkreślić, że sedana i kombi produkowano tylko do 2005 roku. Audi A4 są wyraźnie droższe choćby dlatego, że wytwarzano je dłużej. Najmłodsze B7 kosztują ok. 40 tys. zł, a więcej zapłacicie za wersje sportowe i kabriolety.
Audi A4 czy BMW Serii 3?
Jeżeli szukacie nowszego samochodu w lepszym stanie technicznym, to wybierzcie zadbane Audi A4. Są to mniej "zakatowane" wozy, a do tego tańsze w typowym serwisowaniu eksploatacyjnym.
BMW to auta raczej dla entuzjastów, technicznie pod prawie każdym względem lepsze, ale droższe w utrzymaniu. Seria 3 E46 nie jest co prawda tak wadliwa jak A4 B7, ale i tak audi kosztuje więcej i łatwiej je odsprzedać.