Kosmiczna technologia, czyli historii Citroëna część 4 [geneza motoryzacji]
Następców Citroëna DS w gamie francuskiej marki było dwóch. W tym samym czasie trwały prace nad modelami CX i GS.
13.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pierwszy na rynek trafił GS. Jego premiera nastąpiła w 1971 roku, oczywiście na targach w Paryżu. Łącznie wyprodukowano blisko 2,5 miliona sztuk tego auta w różnych wersjach nadwozia. GS zyskał sobie wierne rzesze fanów z uwagi na oryginalny wygląd i kolejną porcję nowinek technicznych.
Zaraz po swoim debiucie Citroën GS zdobył prestiżowy tytuł „Samochód roku”. Gama silnikowa obejmowała jednostki od 1,0 do 1,2 litra. GS był najmniejszym modelem Citroëna, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Wiele osób zachwycało się wnętrzem tego samochodu. Bez wątpienia futurystyczny design nie miał sobie wówczas równych i stanowił krok naprzód w historii motoryzacji.
W 1974 roku Citroën zaprezentował kolejny samochód, model CX. To on nosił miano oficjalnego następcy DS. Nazwa odnosiła się do bardzo niskiego współczynnika oporu powietrza. Rok po premierze także to auto zdobyło nagrodę „Car of the Year 1975". CX produkowany był aż do roku 1991. Gama silnikowa obejmowała jednostki od 2,0 do 2,5 litra. Najmocniejszą wersją Citroëna CX był model GTi wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 168 KM.
W roku 1974 roku firma Michelin, która miała pakiet większościowy w Citroënie, wspólnie z Peugeotem tworzą jeden koncern - PSA. To początek zupełnie nowego rozdziału w historii firmy.
W 1982 roku zaprezentowano Citroëna BX. To auto także miało hydropneumatyczne zawieszenie, a po raz pierwszy zastosowano także w niektórych modelach wspomaganie kierownicy. BX miał w gamie cztery silniki benzynowe i trzy pracujące w obiegu diesla. Citroën BX to jedno z niewielu aut koncernu PSA o wysoce modułowej konstrukcji. Po faceliftingu przeprowadzonym w 1986 auto zwracało uwagę starannym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Wszystkie blachy dwustronnie cynkowane, a całe podwozie powlekane było PVC.
W 1986 roku Citroën zaprezentował najmniejszy samochód w swej rodzinie – AX. Ciekawostką było to, że elementy najbardziej narażone na odkształcenia były wytworzone z blachy przemysłowej o zwiększonej wytrzymałości. W modelu AX występowały silniki benzynowe od pojemności 0,9 do 1,4 litra, a w roku 1988 wprowadzono silniki Diesla - najpierw 1,4, a później 1,5 litra.
Kolejny milowy krok w historii zarówno swojej, jak i całej światowej motoryzacji Citroën zrobił w 1989 roku. Koniec lat osiemdziesiątych Francuzi przypieczętowali zaprezentowaniem modelu XM. To był strzał w dziesiątkę.