Koniec z bramkami na autostradzie A2 i A4. Nowy system ruszy w grudniu 2021
1 grudnia 2021 roku z autostrady A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica znikną dotychczasowe punkty poboru opłat w postaci bramek. To decyzja, która powinna przypaść do gustu kierowcom, zwiększyć przepustowość w kluczowych miejscach i obniżyć koszty utrzymania autostrad.
01.04.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Elektroniczny system poboru opłat e-Toll był zapowiadany już od dłuższego czasu. Docelowo rozwiązanie to ma poprawić wygodę jazdy płatnymi odcinkami dróg w Polsce. Kierowcy będą mogli skorzystać z kilku form płatności, a owiane złą sławą bramki, przy których nierzadko tworzą się korki, odejdą do lamusa.
Zobacz także
Jak informuje GDDKiA, w pierwszej kolejności z bramkami pożegnamy się na autostradzie A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica. System e-Toll zacznie działać tam już 1 grudnia 2021 roku. W jaki sposób będziemy z niego korzystać?
Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie GDDKiA, przewidziano dwa sposoby zapłaty za przejazd autostradą.
- Zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych
- Na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.
Druga opcja będzie zapewne masowo wykorzystywana przez kierowców często korzystających z płatnych dróg. Pierwsza z kolei skierowana jest do osób, które korzystają z autostrad okazjonalnie oraz wszystkich tych, którzy z różnych względów nie zamierzają zarejestrować się w systemie.
Oznacza to konieczność każdorazowego zakupu biletu online lub jego drukowanego odpowiednika dostępnego na stacji paliw czy w kiosku przez tych, którzy nie korzystają z rozwiązań cyfrowych.
Co warte odnotowania, w planach na przyszłość przewidziano likwidację tradycyjnych punków poboru opłat także na innych odcinkach i trasach, wliczając w to te zarządzane przez koncesjonariuszy. Nadal jednak trudno przewidzieć, kiedy bramki całkowicie znikną z polskiego krajobrazu.