Koncept, który uratował tysiące istnień - Volvo VESC ma już 50 lat

Bezpieczeństwo od zawsze stanowiło priorytet Volvo, czego dowodem jest koncept VESC - z pozoru zwykły sedan, który pozwalał przeżyć uderzenie w ścianę przy prędkości 80 km/h. Było to możliwe dzięki nowatorskim systemom, wyprzedzającym swoje czasy.

Wyglądał zwyczajnie, ale był prawdziwą fortecą na kołach
Wyglądał zwyczajnie, ale był prawdziwą fortecą na kołach
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volvo
Aleksander Ruciński

26.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie był miejscem wielu spektakularnych premier. Citroën pokazał GS-a, Ford Granadę, a Ferrari, Dino i GTS-a. W ich cieniu zadebiutował też cichy bohater. Nie wyróżniał się wyglądem i prestiżem. Skrywał jednak rozwiązania, które w kolejnych dekadach miały uratować tysiące ludzkich istnień.

Mowa o koncepcie VESC stanowiącym kolejny krok szwedzkiej marki w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Priorytetowe podejście Volvo do kwestii już wtedy było powszechnie znanym faktem. Spora w tym zasługa inżyniera marki, Nilsa Bohlina, który w 1958 roku pokazał światu trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, a następnie, wspólnie z Volvo udostępnił patent całemu światu.

Choć było to rozwiązanie rewolucyjne, szczególnie w USA nie traktowano go zbyt poważnie. Klientów znacznie bardziej obchodziła ilość chromu na nadwoziu i wielkość V8 montowanego pod maską.

Wszystko zmieniło się w 1965 roku, kiedy rzecznik praw konsumentów Ralph Nader opublikował pracę pt. "Unsafe at any speed" (ang. "Niebezpieczny przy każdej prędkości), traktującą o poziomie bezpieczeństwa aut w USA. Raport szybko stał się bestsellerem literatury faktu i wywołał społeczną dyskusję, która ostatecznie zaowocowała powstaniem pierwszego zestawu federalnych norm bezpieczeństwa pojazdów silnikowych.

Pasy bezpieczeństwa to popisowy patent Volvo
Pasy bezpieczeństwa to popisowy patent Volvo© mat. prasowe / Volvo

Klimat społeczno-polityczny zdecydowanie sprzyjał tworzeniu rozwiązań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Wtedy zjawiło się Volvo - całe na biało, z pakietem rozwiązań deklasujących konkurencję, zamkniętych w eksperymentalnym projekcie VESC.

Pojazd wyglądał zupełnie zwyczajnie. Stanowił nie tylko zapowiedź przyszłości, ale i torował drogę dla nadchodzącej premiery - produkcyjnego modelu 240, który miał debiutować w 1974 roku i wykorzystywać niektóre systemy obecne na pokładzie konceptu.

Volvo VESC Concept
Volvo VESC Concept© mat. prasowe / Volvo

Nie wszystkie innowacje obecne na pokładzie VESC były absolutną nowością czy autorskimi pomysłami Volvo, jednakże dopiero Szwedzi zdecydowali się zebrać cały dotychczasowy dorobek w spójną całość, prezentując wizję bezpieczeństwa przyszłości. Składały się na nią takie rozwiązania jak:

  • Wystające zderzaki z teleskopami amortyzującymi uderzenia
  • Spryskiwacze i wycieraczki reflektorów
  • Tarczowe hamulce z systemem zapobiegającym blokowaniu kół
  • Zagłówki dla pasażerów tylnej kanapy
  • Aktywne zagłówki przednie
  • 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z systemem automatycznego zapinania z przodu
  • Automatyczne odcięcie dopływu paliwa
  • Samopoziomujące zawieszenie
  • \Łamana\ kolumna kierownicy
  • Wzmocnienia w dachu i drzwiach
  • Przednie i tylne poduszki powietrzne
  • Aktywne strefy zgniotu pochłaniające uderzenia przy prędkości do 80 km/h
  • Mocowania silnika zaprojektowane tak, by w razie wypadku nie wnikał do przestrzeni pasażerskiej
  • Ostrzeżenie akustyczne podczas cofania
Spryskiwacze i wycieraczki reflektorów w kolejnych latach stały się wyróżnikiem volvo
Spryskiwacze i wycieraczki reflektorów w kolejnych latach stały się wyróżnikiem volvo© mat. prasowe / Volvo

Volvo VESC wyprzedzało przepisy federalne i międzynarodowe o lata świetlne, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań, które miały zapobiegać wypadkom, a nie tylko ich skutkom. Wczesny system ABS, spryskiwacze reflektorów czy ostrzeżenie o cofaniu były jednymi z pierwszych przykładów bezpieczeństwa czynnego w historii.

Począwszy od założenia firmy w 1927 roku, przez patent na pasy bezpieczeństwa i koncept VESC, a skończywszy na współczesnej wizji zero (zero ofiar wypadków z udziałem aut Volvo), bezpieczeństwo zawsze stanowiło priorytet dla Szwedów. Nigdy nie chodziło o piękno czy osiągi, lecz ochronę ludzkiego życia. VESC był bez wątpienia jednym z milowych kroków w rozwoju tej filozofii, z której dziś wspólnie wszyscy czerpiemy korzyści.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]
Źródło artykułu:WP Autokult
historiaVolvobezpieczeństwo
Komentarze (0)