Koło dwumasowe
Pierwsze koła dwumasowe powstały już w połowie lat 80. ubiegłego wieku, w czasach, gdy silniki spalinowe stawały się coraz bardziej wydajne, mocniejsze a do tego i lżejsze. Wraz z postępem technologicznym silników, potrzebne było opracowanie koła zamachowego, które poradziłoby sobie z zwiększonymi drganiami na poziomie satysfakcjonującym kierowcę, jak i zapewniającym mniejsze zużycie elementów układu napędowego. Dwumasa początkowo okazała się niezbędna w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, gdzie drgania bywały znacząco wyższe. Z upływem czasu, koło dwumasowe znalazło swoje zastosowanie także i w silnikach benzynowych. Dzisiaj dwumasowe koła zamachowe spotkamy w wielu pojazdach: tych z skrzyniami manualnymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami automatycznymi oraz z skrzyniami zautomatyzowanymi.
31.07.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czym jest koło dwumasowe i jak jest zbudowane?
Koło dwumasowe to element układu przeniesienia napędu znajdujący się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Jest on odpowiedzialny za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów oraz wytłumienie drgań, które są generowane poprzez jednostkę napędową. W przeciwieństwie do ograniczonych możliwościami kół jednomasowych, dwumasowe koło zamachowe świetnie radzi sobie z przenoszeniem dużego momentu obrotowego.
W zależności od producenta oraz konkretnego zastosowania dla elementu, budowa dwumasy może nieznacznie się różnić. Dwumasa jest zbudowana z:
• koła masy pierwotnej,
• koła masy wtórnej,
• sprężyn łukowych,
• łożyska (ślizgowego albo kulowego),
• pierścienia oporowego (tarczy zabierakowej),
• pokrywy koła masy pierwotnej i koła masy wtórnej.
Masa pierwotna jest na stałe połączona z wałem korbowym silnika. Z kolei masa wtórna znajduje się po stronie skrzyni biegów i współpracuje ze sprzęgłem. Obie masy mogą obracać się względem, siebie nawet o 80 stopni. Tarcza zbierakowa za pomocą sprężyn łukowych przenosi moment obrotowy z masy pierwotnej na masę wtórną. Oprócz tego, w kole masy pierwotnej znajdziemy także łożysko stanowiące jednocześnie obrotowe połączenie masy pierwotnej z masą wtórną. Stosowane w przeszłości łożyska kulkowe coraz częściej zastępowane są łożyskami ślizgowymi. W niektórych dwumasach znajdziemy także pierścienie kontroli tarcia odpowiedzialne za jeszcze lepsze tłumienie drgań w trakcie ruszania czy też przy zmianach obciążenia. Z kołem dwumasowym zamachowym bezpośrednio sąsiadują tarcza sprzęgła i docisk sprzęgła.
Dlaczego stosujemy dwumasowe koła zamachowe?
W wyniku pracy silnika generowane są drgania, które przenoszą się na resztę pojazdu: układ napędowy, karoserię jak również do wnętrza samochodu. Wibracje o zróżnicowanej amplitudzie, uzależnionej od prędkości obrotowej, mogą doprowadzać do uderzania i ścierania się pozostałych części pojazdu, w szczególności elementów układu napędowego. Skutkiem tego jest nie tylko hałas czy ogólny dyskomfort jazdy, lecz także szybsze zużycie podzespołów. Dwumasowe koło zamachowe radzi sobie z niwelowaniem drgań skrętnych dalece lepiej niż tradycyjne koła jednozamachowe. Oprócz tego, koło dwumasowe zwiększa komfort jazdy i umożliwia prowadzenie pojazdu z niższą prędkością obrotową, co niesie za sobą zmniejszenie spalania i idące za tym oszczędności.
Zalety koła dwumasowego:
• niezwykle wysoki komfort jazdy
• większa płynność pracy silnika
• możliwość łagodniejszego przeniesienia większej mocy i momentu obrotowego
• ochrona skrzyni biegów oraz elementów przeniesienia napędu
Objawy uszkodzenia dwumasy
Najprostszym sposobem na sprawdzenie ewentualnego uszkodzenia dwumasy jest jazda na piątym lub szóstym biegu z prędkością obrotową 1200-1500 obrotów na minutę, a następnie gwałtowne wciśnięcie pedału gazu do podłogi. Koło dwumasowe jest niemalże z pewnością uszkodzone, jeśli usłyszysz i poczujesz stuki oraz szarpnięcia. Niemniej by w stu procentach przekonać się, czy koło dwumasowe jest uszkodzone, należy je wyjąć, co może wiązać się ze sporymi kosztami. Żywotność koła dwumasowego to zazwyczaj 150tys - 200 tys km. Wiele jednak zależy od modelu samochodu oraz stylu jazdy użytkownika. Nie ma określonego okresu czasu, po którym należałoby wymienić dwumasę - zazwyczaj do wymiany przystępuje się dopiero po zauważeniu niepokojących objawów. Mogą być to:
• wibracje nadwozia pojazdu
• stukanie i hałas przy odpalaniu lub gaszeniu silnika
• nieprzyjemne szarpanie przy ruszaniu
• silne drgania z komory silnika podczas postoju na biegu jałowym
• trudności przy zmianie biegów
• stukanie przy dynamicznym przyspieszaniu z niskich obrotów
Jeśli Twój samochód zdradza któreś z powyższych objawów, wiele wskazuje na to, że nadszedł czas na wymianę dwumasowego koła zamachowego. Każdorazowo jednak powinieneś udać się na dokładną diagnostykę do zaufanego mechanika. Niektóre z powyższych objawów mogą wystąpić również gdy koło zamachowe jest jeszcze całkiem dobre, a awarii uległ inny element - np. wtryskiwacze.
Gdy już będziesz mieć pewność, że konieczna jest wymiana dwumasy, polecamy zakupy w sklepie internetowym Sprzegla24.pl gdzie znajdziesz nowe części z gwarancją 24 lub nawet 36 miesięcy bez limitu kilometrów nawet o połowę taniej niż w ASO.
Ile kosztuje wymiana koła dwumasowego?
W zależności od samochodu i miasta, w którym znajduje się warsztat samochodowy, koszt wymiany dwumasowego koła zamachowego będzie się różnił. Sama robocizna to koszt rzędu 400-700zł. Ponieważ podczas wymiany dwumasy można jednocześnie wymienić też sprzęgło w tej samej cenie robocizny, wielu kierowców decyduje się połączyć obie te prace. Jeśli chodzi o cenę części, rozbieżność może być duża - od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych.
Tańszym rozwiązaniem może wydawać się w takiej sytuacji regeneracja dwumasy. Niestety jednak, nawet dobrze zregenerowany element nigdy nie będzie tak wytrzymały jak nowa sztuka, nie wspominając o tym, że nie jesteśmy w stanie estymować jakości wykonanej usługi w warsztacie mechanicznym. Zdarza się, że problem powraca dużo szybciej, niż życzyłby sobie tego kierowca. Konieczne jest wtedy ponowne poniesienie kosztów robocizny oraz podjęcie decyzji, czy decydujemy się na kolejną regenerację, czy na nowy element z gwarancją od zaufanego producenta.
Koło dwumasowe zamachowe to skomplikowany element, który musi znieść wysokie obciążenia. Proces technologiczny oraz produkcja wymagają dużych nakładów, dlatego niewielka liczba firm dostarcza nowe koła zamachowe dwumasowe. Do najpopularniejszych producentów kół dwumasowych zamachowych należą: LuK, Sachs, Aisin oraz Valeo.
Najkorzystniejsze oferty cenowe dla kół dwumasowych znajdziemy w sieci. Sklep internetowy Sprzegla24.pl posiada wygodną wyszukiwarkę, dzięki której błyskawicznie znajdziesz dwumasę pasującą do Twojego modelu samochodu. Nie musisz znać konkretnego modelu poszukiwanego elementu, dzięki wyszukiwarce bezbłędnie zakupisz dopasowaną do Twojego samochodu część. Możesz także podać swój numer VIN, a asystent dobierze dla Ciebie odpowiedni produkt. Sklep oferuje fabrycznie nowe części, dwu lub trzyletnią gwarancję na produkt, wysyłkę w przeciągu 24h, 30 dni na zwrot, a także 10% rabatu na montaż w wybranych warsztatach partnerskich. Ponadto, platforma zakupowa stanowi bazę wiedzy, która pomoże Ci zdiagnozować problem oraz dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojego pojazdu.
Jak dbać o dwumasę?
W związku z tym, że wymiana dwumasy to niemały koszt, warto wyrobić nawyki jazdy, które sprawią, że nasze dwumasowe koło zamachowe posłuży nam dłużej. Podstawowym błędem, którego należy unikać jest jazda na zbyt niskich obrotach, a następnie gwałtowne przyspieszanie. Ruszanie z impetem także sprawia, że koło dwumasowe musi przyjąć wysokie obciążenia.
Dobrym nawykiem jest również zapalanie i gaszenie silnika z wciśniętym sprzęgłem. Podczas jazdy warto zwracać uwagę, czy nie jeździmy na zbyt niskich obrotach - niskie prędkości obrotowe to tortura nie tylko dla dwumasy czy sprzęgła, ale także dla innych elementów pojazdu. Dzieje się tak dlatego, że zbyt niskie obroty na wysokich biegach generują najwięcej niekontrolowanych drgań.
Żywotność dwumasy, jak i skrzyni biegów czy półosi z pewnością skróci chiptuning. Co prawda każdy producent przewiduje pewien zapas wytrzymałości elementu, jednak znaczne zwiększanie mocy samochodu może sprawić, że sprężyny w dwumasie będą cały czas ściśnięte. Konsekwencją tego będzie zmniejszenie komfortu jazdy i - co gorsze- znacznie szybsze zużycie nietaniej części jaką jest koło dwumasowe.