Koła nowego Forda Mondeo przeskoczą nad dziurami w drodze
Dokładniej mowa o odświeżonym Fordzie Fusionie, który za pewien czas przerodzi się też w poliftingową wersję europejskiego Mondeo. Właśnie ten pojazd został wyposażony w system, który sprawia, że auto nie będzie wpadać w głębokie dziury w drodze.
23.02.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Aktywne zawieszenie, które czyni jazdę ultragładką i jest w stanie podbić auto nad przeszkodzami, to rozwiązanie znane ze starych filmów demonstracyjnych firmy Bose, która wyposażyła w swój osprzęt Lexusa LS. Mowa o tym samym producencie, który zajmuje się produkcją systemów audio.
Bose Active Suspension - Leaping Lexus
Wprowadzenie do produkcji powyższego rozwiązania ponad dekadę temu było zbyt kosztowne. Teraz producenci mają lepsze możliwości, technologie uległy znacznemu rozwinięciu i w coraz bardziej przystępnych cenowo samochodach, zaczną pojawiać się coraz bardziej zaawansowane systemy. Ford Fusion może nie skacze nad krawężnikami, ale z zadziwiającą skutecznością przenosi koła nad dziurami w drodze. Jak to działa?
Pod przednim zderzakiem znajduje się 12 precyzyjnych czujników, które analizują drogę, po której jedzie auto. Jednostka sterująca pracą zawieszenia analizuje sygnały przesyłane z sensorów, korygując jego działanie co 2 milisekundy. Gdy wykrywany jest duży ubytek w drodze, komputer na krótką chwilę usztywnia zawieszenie tak, by koło nie zdążyło opaść w dziurę. Odbywa się to na odcinku między krawędziami tego ubytku. Tym sposobem Fusion przenosi całą masę nieresorowaną nad dziurą, zapobiegając ewentualnym uszkodzeniom felgi, opony lub silnemu dobiciu zawieszenia. Zawieszenie CCD (Continuously Controlled Damping) zapewnia najlepszą skuteczność na tylnej osi, ponieważ dla niej ma więcej czasu na korektę nastawów sztywności. Zatem pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mogą cieszyć się lepszym komfortem podróżowania, niż kierowca i pasażer siedzący na fotelach z przodu.
Obecnie CCD z sytemem unikania ubytków w drodze dostępny jest w Fusionie V6 Sport. Czy Ford zdecyduje się na przeniesienie tego rozwiązania do Europy? Oby tak - polskie drogi staną się dzięki temu znacznie bardziej przyjazne.