Wjechał w przechodnia. Nie miał OC, wypłaca gigantyczną rentę

Około 300 tysięcy – tyle pojazdów w 2023 roku miało przerwę w obowiązkowym ubezpieczeniu OC. To oznacza kary dla ich właścicieli idące łącznie w setki tysięcy złotych.

Mandat za spowodowanie kolizji to 1500 zł, ale gdy nie mamy OC, to będzie najmniejszy problem
Mandat za spowodowanie kolizji to 1500 zł, ale gdy nie mamy OC, to będzie najmniejszy problem
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Mateusz Lubczański

09.02.2024 | aktual.: 09.02.2024 10:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szacuje, że kary dotyczą 300 tys. pojazdów, które w ciągu roku 2023 pozostawały bez ochrony ubezpieczeniowej, czyli bez wykupionej polisy OC. To nieznaczny spadek względem 2022 roku (327 tys. wezwań), choć wówczas odnotowano wzrost kar o 22 proc. Niezależnie od tego mówimy tu o karach naprawdę mocno uderzających po portfelu.

Dlaczego muszę wykupić OC?

Jeśli nie wykupimy polisy OC, narażamy się nie tylko na karę, ale i na pokrycie wszelkich szkód, jakie spowodujemy na drodze. – Za nieubezpieczonych sprawców wypadków odszkodowania i świadczenia wypłaca osobom poszkodowanym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Później fundusz występuje do sprawców o zwrot tych kosztów – mówi Damian Ziąber z UFG.

Średnia kwota, jaka przychodzi do zapłacenia po kolizji, to 20 tys. zł. Nie brakuje jednak przypadków, gdy są to stawki idące w miliony. Dla przykładu: nieubezpieczony sprawca wypadku śmiertelnie potrącił pieszego, który był ojcem dziewięciorga małych dzieci — przysługuje im renta po zmarłym. Kolejny nieubezpieczony sprawca spowodował u pieszej poważne obrażenia zagrażające życiu. Ma już do zwrotu ponad 160 tys. zł, ale UFG przygotował rezerwy na kolejne kilkaset tysięcy złotych, co ma pokryć koszty opieki lekarskiej.

Kara za brak OC. Ile muszę zapłacić?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC są wyliczane na podstawie płacy minimalnej, a kary naliczane są już po jednym dniu luki. Są one tym większe, im dłuższy okres przerwy. Wpływa też na nie kategoria pojazdu.

Wysokość opłat za brak ubezpieczenia OC w 2024 roku (OKRES OD 1.01 DO 30.06.2024)

gradacja opłaty

samochody osobowe

samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

pozostałe pojazdy

OC rolników

100 proc. (luka w OC dłuższa 14 dni)

8 480 zł

12 730 zł

1 410 zł

420 zł

50 proc. (luka w OC do 14 dni)

4 240 zł

6 360 zł

710 zł

20 proc. (luka w OC do 3 dni)

1 700 zł

2 550 zł

280 zł

Wysokość opłat za brak ubezpieczenia OC w 2024 roku (OKRES OD 1.07 DO 31.12.2024)

gradacja opłaty

samochody osobowe

samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

pozostałe pojazdy

OC rolników

100 proc. (luka w OC dłuższa niż 14 dni)

8 600 zł

12 900 zł

1 430 zł

430 zł

50 proc. (luka w OC do 14 dni)

4 300 zł

6 450 zł

720 zł

20 proc. (luka w OC do 3 dni)

1 720 zł

2 580 zł

290 zł

Kiedy OC nie przedłuża się automatycznie?

Kierowcy są przyzwyczajeni do tego, że OC przedłuża się automatycznie, jednak nie zawsze tak jest. Jeśli kupiliśmy auto używane, jego polisa jest ważna przez okres, na jaki wykupił ją poprzedni właściciel – później trzeba zakupić ją samemu. OC przestaje też obowiązywać, gdy przy zakupie polisy rozłożyliśmy płatność na raty, a później nie zapłaciliśmy pełnej składki (wszystkich rat) przed końcem ważności umowy. Wtedy polisa wygasa.

Trzeba również pamiętać, że nawet jeśli pojazd jest niesprawny i nie jeździmy nim po drogach publicznych, musi mieć on polisę OC. Potwierdza to przypadek pożaru ciągnika siodłowego, który spalił się wraz z przyczepą, a ogień przeniósł się na inne naczepy z towarem. Szkody przekroczyły milion złotych.

Komentarze (58)