Kierowcy BMW powodują wyższe szkody niż pozostali. Niemieckie auta w czołówce

Z danych dostarczonych przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe Compensa wynika, że najwyższe szkody komunikacyjne powodują kierowcy samochodów niemieckich z BMW na czele. Wyliczenia wskazują, że aż o 55 proc. wyższe niż np. kierowcy hyundaiów.

Bardzo popularne u nas BMW Serii 3
Bardzo popularne u nas BMW Serii 3
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Marcin Łobodziński

14.11.2022 | aktual.: 14.11.2022 10:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Liczne filmiki pokazujące "wyczyny" kierowców samochodów marki BMW to oczywiście nie przypadek. Nie są to auta, którymi jeździ się tak samo jak oplami czy hyundaiami. Jest to też inna grupa odbiorców.

Z analiz przeprowadzonych przez Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że średnia wartość szkody z polisy OC w pierwszej połowie tego roku to 8769 zł. Przy okazji jest to wartość o 5 proc. wyższa niż w roku 2021. Na podstawie dostarczonych danych Towarzystwo Compensa sprawdziło kierowcy jakich marek pojazdów powodują najwyższe szkody. Brano pod uwagę 10 najpopularniejszych marek.

Niemieckie auta powodują najwyższe szkody. Przy założeniu, że z 10 marek najniższe szkody powodują kierowcy samochodów marki Hyundai, to kierowcy dacii powodują szkody o 6 proc. wyższe. O 10 proc. wyższe od hyundaiów powodują toyoty. Według tego schematu aż o 55 proc. wyższe szkody powodują kierowcy samochodów BMW, o 29 proc. mercedesów i 0 27 proc. audi. W czołówce są też Volkswagen (22 proc.), Skoda (17 proc.), Ford (16proc.) i Kia (12 proc.).

Nic więc dziwnego, że marka pojazdu, jaki chcesz ubezpieczyć, może mieć dla towarzystwa znaczenie, bo brana jest pod uwagę statystyka. Choć trzeba mieć świadomość, że na powyższe dane wpływ ma też popularność aut danej marki, a u nas BMW, Audi i Mercedes to jedne z najbardziej popularnych marek samochodów używanych.

– Stosunkowo niska średnia wartość szkody powodowanej np. przez kierowców jeżdżących dacią czy toyotą, może być argumentem za łagodniejszą wyceną OC. I odwrotnie w przypadku marek o wysokiej wycenie szkód – mówi Monika Lis-Stawińska z Compensy.

Marka pojazdu nie jest jednak najważniejszym kryterium. Do ważniejszych przy kalkulacji wysokości składki należą m.in. adres zamieszkania kupującego polisę kierowcy, jego wiek czy dotychczasowa historia jazdy (staż za kierownicą i liczba szkód na koncie).

– Z kolei do głównych czynników związanych z ubezpieczanym pojazdem należą: jego rodzaj, a więc marka i model, rocznik, pojemność i moc silnika oraz roczny przebieg. W skrajnych przypadkach wpływ na cenę może mieć nawet kolor auta czy rodzaj tankowanego paliwa. Wszystkie te informacje można interpretować pod kątem ryzyka powstania szkody, np. mocny silnik w BMW oznacza potencjalnie szybszą i niebezpieczniejszą jazdę, a przez to większą szkodę. Statystyki potwierdzają te zależności – wyjaśnia Monika Lis-Stawińska z Compensy.

Komentarze (34)