Każdy kierowca powinien znać zasadę 3P. Rzadziej będzie kupował opony
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, niewłaściwe opony lub ich zły stan techniczny to jedne z najczęstszych, ale nie jedynych zaniedbań, do jakich dopuszczają się kierowcy. Aby opony służyły efektywnie i przez dłuższy czas, kierowcy powinni przestrzegać prostych zasad, które mogą znacznie wydłużyć żywotność opon.
16.10.2023 17:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) promuje zasadę 3P, która obejmuje: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach mogą prowadzić do niekorzystnych konsekwencji, takich jak zwiększony hałas, dłuższa droga hamowania czy zwiększone spalanie paliwa. Z badań przeprowadzonych przez Moto Data wynika, że aż 58 proc. kierowców zaniedbuje regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.
Badania przeprowadzone przez niemiecki organ Dekra wykazały, że aż 36 proc. wypadków drogowych w Niemczech ma związek ze stanem technicznym pojazdu. Co więcej, nawet połowa (!) z tych zastrzeżeń dotyczy opon. PZPO zwraca uwagę, że nawet niewielki ubytek ciśnienia, rzędu 0,5 bara (co jest praktycznie niewidoczne dla ludzkiego oka), może wydłużyć drogę hamowania o 4 metry (co jest porównywalne z długością samochodu Volkswagen Golf) i skrócić żywotność bieżnika o 1/3. Jest to spowodowane większym odkształceniem opony podczas jazdy i wyższą temperaturą pracy. Z drugiej strony, zbyt duże ciśnienie powoduje zmniejszenie powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje pogorszeniem przyczepności.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PZPO zaleca, aby ciśnienie w oponach sprawdzać co najmniej raz w miesiącu, najlepiej na "zimnych" oponach. Możliwe jest również powolne przejechanie 2-3 km do najbliższej stacji paliw, aby skorzystać z kompresora. Wystarczy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie i odpowiednio napompować opony. Jeśli nasz samochód jest wyposażony w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, powinniśmy sprawdzać ciśnienie w oponach ręcznie raz w miesiącu. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tego typu opon mogą bowiem zamaskować niedobór powietrza.