Kapitan z Kadettem, czyli historii Opla część 3 [geneza motoryzacji]

II wojna światowa to okres przestoju dla większości koncernów motoryzacyjnych. Do pewnego momentu Opel miał się jednak całkiem dobrze.

Opel Kapitan
Opel Kapitan
Piotr Wielgus

21.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W okresie II wojny światowej Opel wytwarza ciężarowy model Blitz, który trafia do służby w niemieckiej armii. Fabryka zajmuje się także produkcją części i komponentów wykorzystywanych w przemyśle zbrojeniowym. W roku 1945 fabryka w Russelsheim została dotkliwie zniszczona przez alianckie naloty. Całkowicie przestała istnieć ta ulokowana w Brandenburgu.

Bezpośrednio po zakończeniu działań wojennych Opel nie mógł na dobre rozpocząć produkcji samochodów osobowych ze względu właśnie na zniszczone taśmy montażowe. Inny powód był taki, że sporo technologii, m.in. tych do produkcji Kadetta, który miał być mocną bronią Opla w kolejnych latach, w ramach odszkodowań wojennych zabrali Rosjanie.

Opel Olimpia
Opel Olimpia

W 1947 roku halę montażową opuścił model Olimpia, a rok później wznowiono produkcję Kapitana, który tak naprawdę w tej wersji był gotowy do wyjścia z fabryki jeszcze przed 1940 rokiem, ale wybuch wojny pokrzyżował Oplowi plany. Odświeżona wersja limuzyny sprzedała się w 30 tysiącach sztuk. Auto miało silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 55 KM. Samochód odniósł spory sukces. W 1956 roku stał się dwumilionowym autem wyprodukowanym przez Opla.

Opel Kapitan
Opel Kapitan

Już w 1950 r. fabryka w Russelsheim pracuje już pełną parą, 3 lata później roczna produkcja ponownie przekracza 100 tys. egzemplarzy. Opel wraca więc do swojego dawnego przerobu. Najważniejszy model tego dziesięciolecia to bez wątpienia Olimpia Rekord, która podwoje fabryki opuściła w 1953 roku. Samochód miał dużą ilość miejsca dla pasażerów i przestronny bagażnik. Do 1957 r. sprzedaż wyniosła ponad  550 tys. sztuk tego auta.

Opel Kadett I
Opel Kadett I

Lata pięćdziesiąte to także triumfalny powrót Kadetta. Zatrzymajmy się chwilę przy tym modelu. Nazwę „Kadett” nadano samochodom już w roku 1936. W tym roku zakład w Rüsselsheim zaprezentował model Opel Kadett, przy produkcji którego także wykorzystano nową, bezpieczną zasadę montowania karoserii. Samochód był napędzany rzędowym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra, uzyskującym moc 23 koni mechanicznych. Auto ważyło 757 kilogramów i osiągało całkiem sporą prędkość maksymalną 98 km/h. W roku 1938 Kadett zyskał nowy wygląd. Zmieniono wystrój wewnętrzny oraz kilka elementów nadwozia. Do roku 1940 dealerzy Opla sprzedali 107 608 sztuk Kadetta. Dalszy rozwój pokrzyżowała wojna.

O tym wyjątkowym samochodzie napiszę w kolejnej części historii Opla. Bo właśnie w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia rozpoczęła się tak naprawdę jego gigantyczna popularność.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)