Jeszcze nie ma decyzji o nowych fotoradarach. Radiowozy ruszą jednak na drogi w wakacje
Niebawem na drogi wyjedzie 11 nowych nieoznakowanych aut z mobilnymi fotoradarami. Na pewno wymienione zostaną też najstarsze fotoradary w Polsce. Staną w aż 247 miejscach w kraju. Nadal nie wiadomo, jakie to będą urządzenia, ani kiedy dokładnie nastąpi wymiana.
22.03.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niektóre media podały już informację o wyborze nowego modelu fotoradarów oraz miejscach, gdzie staną nowe urządzenia. Sprawdziliśmy te doniesienia u źródła i je dementujemy.
Fotoradary bez decyzji
W poniedziałek 7 marca 2022 r. GITD poinformowało o przeprowadzeniu na lotnisku w Borsku testów dwóch modeli fotoradarów, których zakup rozważa ta instytucja. Kilka dni później otrzymałem od GITD odpowiedź dotyczącą modeli testowanych wówczas urządzeń i napisałem o jednym z nich. MESTA Fusion RN byłaby nowością na polskich drogach i imponuje swoimi możliwościami. Rzecz jednak w tym, że — wbrew doniesieniom niektórych mediów — jeszcze nie podjęto decyzji o tym, który model kupi GITD. Na jakim etapie jest teraz rozbudowa systemu fotoradarów?
- Zgodnie z założeniami projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" planowana jest wymiana urządzeń w 247 lokalizacjach (w miejscach, gdzie dziś pracują najstarsze i najbardziej wyeksploatowane fotoradary). Trwa wybór wykonawcy na realizację pierwszego etapu, czyli wymianę pierwszych 100 urządzeń. Realizacja (całego – przyp. red.) projektu ma potrwać do końca 2023 r. - mówi Autokult.pl Monika Niżniak, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
W ramach realizacji projektu planowane jest objęcie kontrolami z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących 100 nowych odcinków dróg z wykorzystaniem:
- 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących tzw. fotoradarów. Zostały one już zamontowane w nowych lokalizacjach.
- 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle. W grudniu 2021 r. została podpisana umowa na realizację tego etapu projektu. Wykonawca od momentu podpisania umowy ma 72 tygodnie na przekazanie urządzeń do użytkowania. Wykonawca prowadzi obecnie oględziny wytypowanych na podstawie analizy brd lokalizacji pod kątem technicznych możliwości montażu urządzeń. W trakcie prac jest zobowiązany konsultować się zarówno z GITD, jak i zarządcami dróg. Po przeprowadzeniu oględzin zostanie przedstawiona ostateczna lista lokalizacji.
- 39 urządzeń rejestrujących do odcinkowego pomiaru prędkości. Finalizowane są prace związane z wyborem wykonawcy w procedurze przetargowej. Od dnia podpisania umowy wykonawca będzie miał 70 tygodni na realizację zadania.
- 5 urządzeń monitorujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowo-drogowych. Trwa procedura przetargowa. W tym tygodniu przeprowadzane zostaną testy jakościowe dla urządzeń zaoferowanych przez potencjalnych wykonawców.
To jednak nie koniec nowości.
Mandat z zaskoczenia
Polskie przepisy przewidują, że fotoradary stacjonarne muszą być poprzedzone doskonale znanym niebieskim znakiem D-51, a do tego ich obudowy muszą być pomalowane na jaskrawy kolor. W związku z tym kierowcy zwalniają przed urządzeniami, by przyspieszyć po ich minięciu. GITD może jednak korzystać z innej broni i nie musi przy tym ostrzegać zmotoryzowanych. Mowa o mobilnych fotoradarach. One również zostaną wkrótce wymienione.
- Dodatkowo w ramach projektu przewidziano zakup 11 pojazdów z urządzeniami do rejestracji wykroczeń w ruchu drogowym. W grudniu podpisano umowę z wykonawcą. Odbiór samochodów powinien nastąpić do końca lipca 2022 r. Będą to nieoznakowane samochody marki BMW Serii 3, wyposażone w wideorejestratory marki ZURAD model Videorapid 2A – informuje Monika Niżniak.
Pojazdy będą gotowe do użycia już w czasie wakacji. Obecnie GITD dysponuje 29 mobilnymi fotoradarami AD9 C czeskiej firmy Ramet. To urządzenia z ważnym wciąż świadectwem legalizacji ponownej stosowane w fordach mondeo, fordach focusach oraz peugeotach partnerach. Część z mobilnych fotoradarów straci jednak legalizację w ciągu kilku miesięcy. Zostaną zastąpione przez inaczej działający sprzęt.
Aktualnie w opublikowanym przez GITD wykazie urządzeń wykorzystywanych do nadzoru ruchu drogowego w ramach systemu CANARD nie ma ani jednego urządzenia Videorapid 2A. Będzie to dla GITD zupełna nowość. Ramet AD9 C to typowy mobilny fotoradar, a więc możliwe do przewożenia urządzenie, które wykonuje zdjęcia zbyt szybko jadących pojazdów, ale samo pozostaje w bezruchu. Videorapid 2A działa inaczej.
Ten model to doskonale znany policji wideorejestrator od lat stosowany w wielu radiowozach. Jak czytamy na stronie producenta, "urządzenie wylicza średnią prędkość na podstawie pomiaru drogi i czasu. Droga obliczana jest na podstawie ilości obrotów kół pojazdu, w którym jest zainstalowane". Pomiar odbywa się więc w ruchu, a nie kiedy radiowóz zaparkowany jest na poboczu – jak w przypadku urządzeń firmy Ramet.
Podczas wakacji GITD upodobni się do policji, a widoczne w lusterku BMW 3 będzie mogło zwiastować zarówno mandat od policji, jak i przesyłkę od GITD.