Jest projekt nowych przepisów. Koniec z naklejkami i dodatkowy wpis w dowodzie

Niedługo wejdzie w życie kolejna część tzw. pakietu deregulacyjnego. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury przygotowało rozporządzenie określające wytyczne w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów. Poza udogodnieniami dla kierowców, dla niektórych grup pojazdów pojawią się nowe adnotacje.

Już niebawem wydawania nalepek kontrolnych przejdzie do historii
Już niebawem wydawania nalepek kontrolnych przejdzie do historii
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Filip Buliński

21.06.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pakiet deregulacyjny wprowadził szereg przydatnych zmian dla kierowców. Po m.in. braku konieczności wożenia przy sobie prawa jazdy czy wymieniania dowodu rejestracyjnego po wypełnieniu go pieczątkami przeglądowymi, teraz przyszedł czas na kolejne udogodnienia.

Od 4 września urzędy przestaną wydawać nalepki kontrolne na szybę oraz karty pojazdu. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Wspomniane rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 27 września 2003 r.

Nie oznacza to oczywiście, że dotychczasowe naklejki trzeba będzie zdrapywać. Jedynym wyjątkiem będzie sytuacja, w której przerejestrujemy pojazd i złożymy wniosek o wydanie nowych tablic. Nie będzie też obowiązku oddania dotychczas wydanych kart pojazdu. Właściciele będą mogli ją zachować lub zwrócić staroście, który dołączy ją do akt pojazdu.

Kierowcy na tej zmianie będą mogli zaoszczędzić nawet 94,5 zł — tyle wynosi obecnie wydanie nalepki kontrolnej oraz karty pojazdu wraz z opłatą ewidencyjną.

Nowe wpisy w dowodzie rejestracyjnym

W rozporządzeniu zawarto także zapisy o dodatkowych adnotacjach w dowodzie rejestracyjnym w poszczególnych przypadkach. Pierwsza będzie dotyczyła przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t (i zwiększeniu jej do 4,25 t). Adnotacja odnosi się do pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi lub bezemisyjnymi, zgodnie z nowym brzmieniem art. 6 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.

Poza samym wpisem pojawić ma się także adnotacja w formie "96/53/EC Article 10B Compliant – ...... KG", gdzie w miejscu kropek podawana byłaby w kilogramach wartość dodatkowej masy dla napędu alternatywnego zgodnie z art. 10B Dyrektywy 96/53/EC.

Druga adnotacja dotyczy pojazdów lub zespołu pojazdów kategorii N2 i N3 (czyli ciężarówek do przewożenia ładunków o DMC między 3,5 a 12 t, oraz powyżej 12 t). Tutaj, w przypadku przekroczenia długości kabiny w dowodzie pojawi się wpis "96/53/EC Article 9A Compliant".

O ile rozporządzenie dotyczące zniesienia obowiązku nalepek kontrolnych oraz karty pojazdu wchodzi w życie 4 września 2022 r., tak przepisy o dodatkowych adnotacjach zyskają moc prawną dopiero 1 stycznia 2023 r., z racji konieczności równoczesnego wejścia w życie przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Komentarze (19)