Jazda defensywna – co to takiego?

Na ostatnim szkoleniu zorganizowanym z okazji dziesięciolecia powstania Szkoła Auto Škoda poruszono dość specyficzne zagadnienie Defensive Drivingu. Kodeks drogowy zamyka tę kwestię jedynie w teoretycznej zasadzie ograniczonego zaufania, o której wielu kierowców zapomina. Jak wprowadzić jazdę defensywną w życie, czyli jak przewidywać ruch drogowy tak, żeby nie dać się zabić?

Jazda defensywna – co to takiego?
Rafał Warecki

24.11.2014 | aktual.: 30.03.2023 13:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na drogach całego świata co roku ginie około 1 300 000 osób, z czego 4000 w Polsce. Mimo wysokiej dynamiki rozwoju gospodarczego pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego nasz kraj ciągnie się w ogonie Europy i od lat niestety niewiele zmienia się w tej kwestii. Nieskuteczne szkolenia, kiepski stan techniczny pojazdów, specyficzna mentalność polskich kierowców w kwestii respektowania prawa i niska zdolność samokrytyki to mieszanka wybuchowa, która co i raz eksploduje na drodze zabijając przy tym często niewinnych uczestników ruchu. Jeśli nie można zmienić warunków otoczenia, trzeba się do nich przystosować, właśnie dlatego na polskich drogach jazda defensywa może okazać się bardzo ważna, jeśli chcemy dojechać do celu w jednym kawałku.

Obraz

Trwające cały dzień szkolenie odbywało się na podobnej zasadzie jak organizowany wcześniej Eco Driving. Po wstępnym wykładzie uczestnicy jeździli po Poznaniu z instruktorami, którzy spisywali uwagi dotyczące konkretnego kierowcy. Następnym krokiem był wykład z zakresu jazdy defensywnej, przedstawienie błędów i ponowna runda po mieście celem wdrożenia przekazanych wskazówek w życie.

Wszystko można podsumować krótkim hasłem – kieruj z wyobraźnią. Postaram się przekazać Wam pokrótce najważniejsze wskazówki dotyczące Defensive Drivingu, pomijając oczywisty wymóg zajęcia odpowiedniej pozycji za kierownicą, o którym pisałem w jednej z poprzednich relacji.

Bądź czytelny i widzialny dla innych użytkowników drogi

Bezpieczne poruszanie się w ruchu miejskim wymaga dobrej komunikacji między kierowcami, a narzędziem, które do tego służy jest nie tylko kierunkowskaz, ale również czytelność zachowań. Trzeba przewidywać samemu, ale również nie być nieprzewidywalnym. Inni kierowcy nie powinni mieć wątpliwości co do tego jak zamierzasz się zachować – gwałtowne manewry to zazwyczaj nic dobrego i mogą być przyczyną wypadku. Prowadząc samochód kieruj swój wzrok jak najdalej, patrz gdzie jedziesz i zawczasu planuj swoje manewry.

Obraz

Pamiętaj również o martwym polu w lusterku bocznym, daj się zobaczyć innym oraz pamiętaj, że samemu zmieniając pas warto rzucić okiem, czy na pewno sąsiedni jest wolny i nikt nie skrył się w martwym polu.

Zachowaj bezpieczny odstęp

Jazda niemal w bagażniku poprzedzającego auta to niestety nadal częsty widok na naszych drogach. Nie wywieraj presji na kierowcach przed Tobą i zachowaj bezpieczny odstęp. Większość kolizji to najechania spowodowane zbyt małą odległością między autami. Odstęp wystarczający na wyhamowanie przed autem jadącym z taką samą prędkością to zazwyczaj około 2 sekundy jazdy. Czas ten można łatwo oszacować obserwując obiekty lub słupki wzdłuż drogi. Ile to metrów? Wystarczy przeliczyć prędkość z km/h na m/s. Miej też świadomość ile wynosi droga zatrzymania (suma drogi hamowania i drogi pokonanej w czasie reakcji – około 1 sekundy) z Twojej prędkości podróżnej.

Nie staraj się kierować ruchem

Uprzejmość na drodze jest bardzo ważna, jednak nie można dopuszczać się kierowania ruchem i instruowania innych kierowców jak i gdzie mają jechać. Gesty rękoma zarezerwowane są tylko dla policjantów, a za ich naśladowanie można zostać nawet ukaranym mandatem. Jeśli chcesz przepuścić auto włączające się do ruchu lub pieszego lepiej zrobić to np. mrugnięciem świateł. Rezygnując z pierwszeństwa przejazdu bierzesz jednak na siebie współodpowiedzialność za to co się stanie – czasem może spowodować to niegroźny korek, a inny razem poważny wypadek, gdy kierowca jadący pasem obok nie podzieli Twoich intencji. Bądź życzliwy tylko wtedy, kiedy Twoje działania poprawią płynność ruchu. Kiedy ustępujesz pierwszeństwa lub upewniasz się, że ktoś ustępuje go Tobie, staraj się patrzeć prosto w oczy. Kontakt wzrokowy pomaga.

Obraz

Dziękuj z głową

Światła awaryjne to popularny sposób podziękowania na drodze, jednak tylko w Polsce. W innych krajach włączenie świateł awaryjnych oznacza zazwyczaj ostrzeżenie jadących z tyłu przed niebezpieczeństwem. Jeśli dziękujesz, staraj się to robić jak Europejczyk - po prostu podnieś prawą rękę do góry lub użyj kierunkowskazów pojedynczo, na przemian. Niewinne włączenie świateł awaryjnych np. na autostradzie w obcym kraju może czasem przyczynić się do powstania groźnych w skutkach sytuacji.

Ignoruj chamstwo na drodze

Agresja na drodze to nic dobrego. Kierowca będący pod wpływem stresu i emocji ma obniżoną koncentrację oraz zdolność racjonalnego postępowania. Prowokacyjne i ryzykowne zachowania innych kierowców traktuj beznamiętnie. Kontroluj swoje emocje i nie dawaj się podpuszczać tym, którzy nie potrafią tego robić.

Podsumowanie

Choć przedstawione wyżej rady mogą wielu z Was wydawać się wręcz banalne, spróbujcie ocenić czy na pewno na co dzień staracie się ich przestrzegać. Należy pamiętać, że na drodze nie jest się samym, a wspólne bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego powinno zawsze mieć pierwszeństwo przed wszystkim innym.

Zakończenie serii konkursów

Szkolenie Defensive Driving z cyklu Szkoła Auto Škoda było jednocześnie ostatnim zorganizowanym z okazji dziesięciolecia działalności firmy. Przed najlepszymi kursantami został już tylko wielki finał na torze ADAC w Linthe pod Berlinem. Spośród 72 uczestników wszystkich szkoleń (w tym 12 naszych czytelników) wyłonionych zostało 6 finalistów, w tym aż 2 od nas. Do Berlina jadę więc z Adamem Bodurką i Pawłem Turemką. Trzymajcie za nas kciuki.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/27]

Materiał powstał przy współpracy ze Szkoła Auto Škoda.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (34)