Jakość paliw w pierwszym półroczu 2019 roku. Nadal trzeba uważać przy tankowaniu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie publikuje listę stacji na których wykryto nieprawidłowości związane ze sprzedawanym paliwem. Właśnie podzielono się danymi z ostatnich 6 miesięcy. Nadal nieświadomy kierowca może zaszkodzić sobie podczas tankowania.

Złej jakości paliwo może kosztować nas remont silnika
Złej jakości paliwo może kosztować nas remont silnika
Źródło zdjęć: © EastNews/Piotr Jedzura
Mateusz Lubczański

29.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mogło się wydawać, że czasy kiedy kupowało się "chrzczone paliwo" (czyli niespełniające norm) należą do przeszłości. Tymczasem, jak donosi UOKiK, dalej można spotkać się z nieprawidłowościami. Co gorsza, już badania przeprowadzane rok temu wskazywały, że stacji sprzedających słabej jakości paliwo jest coraz więcej.

Zarówno w przypadku jazdy na oleju napędowym z niepewnego źródła, jak i na benzynie niespełniającej norm, narażamy się na wysokie koszty remontu silnika. Jednostki diesla narażone są na zatykanie dysz wtryskiwaczy, zwiększoną emisję szkodliwych substancji, zbieranie nagaru, wyższą temperaturę pracy czy chociażby zniszczenie katalizatora. Wszystko przez np. zbyt dużą zawartość siarki.

W przypadku benzyny najczęściej można spotkać się z niewłaściwą prężnością par. Ten współczynnik określa jak lotna jest sprzedawana benzyna. W paliwie zimowym jest on wyższy (do 90 kPa), w letnim niższy (do 60 Pa). Zbyt wysoki współczynnik może spowodować dławienie się jednostki napędowej podczas jazdy, a nawet jej zatrzymanie.

Lista stacji skontrolowanych przez UOKiK w I półroczu 2019 roku wraz z nieprawidłowościami

Woj. dolnośląskie

Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe P.H.U. "Kol-Benz", 57-402 Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus - wspólnicy spółki cywilnej, 57-400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 – niewłaściwa pozostałość po destylacji benzyny.

Woj. podlaskie

Pronar, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 17-210 Brańsk ul. Armii Krajowej 2 – niewłaściwa temperatura zapłonu oleju napędowego.

Woj. kujawsko-pomorskie

Firma Handlowo Usługowa - Adam Finc, 87-100 Toruń, ul. Polna 113 – niewłaściwa zawartość siarki w oleju napędowym.

Woj. zachodniopomorskie

Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne "Rolmasz", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76-150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

"KGK", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 75-017 Koszalin, ul. Szczecińska 55 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

"HIL-GAZ", 73-260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52 – niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego.

Woj. mazowieckie

"Stacja paliw płynnych", Żyrów 47, 05-651 Chynów – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego, niewłaściwy indeks cetanowy i stabilność oksydacyjna.

Niektóre ze stacji kontrolowane były dwa razy w ciągu pół roku i za każdym razem znajdowano nieprawidłowości. Pełną listę zbadanych punktów można znaleźć tutaj.

Komentarze (5)