Jakość paliw po trzech kwartałach 2018 r. Jest gorzej niż w 2017 r.
Ceny paliwa nie są dla kierowców powodem do radości. Co gorsza, jakość również nie może być uznana za satysfakcjonującą. W porównaniu z rokiem 2017 liczba wykrytych nieprawidłowości na stacjach wzrosła. Lepiej uważać, gdzie napełniamy baki.
19.11.2018 | aktual.: 14.10.2022 15:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tankowanie nie zawsze bezpieczne
Według wielu kierowców problemy z jakością paliw mamy już zupełnie za sobą. Niestety, tankowanie na niesprawdzonej stacji paliw nie zawsze jest zupełnie bezpieczne. Jak się okazuje, wzrasta skala nieprawidłowości. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował listę stacji, które przyłapano na sprzedawaniu paliwa niespełniającego określonych przepisami norm. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2018 r. nieprawidłowości wykryto na 3,6 proc. kontrolowanych stacji paliw. W całym roku 2017 było to 2,5 proc., więc zmotoryzowani nie mają się z czego cieszyć.
Jak sytuacja prezentuje się w podziale na województwa? Najgorsza sytuacja panuje w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie aż 14,8 proc. kontroli pierwszych i powtórnych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Na dalszych miejscach znalazły się województwa: lubuskie (6,8 proc.), pomorskie (5,5 proc.), śląskie (4,9 proc.), lubelskie (4,8 proc.), mazowieckie i zachodniopomorskie (3,8 proc.), świętokrzyskie (2,9 proc.), podlaskie (2,0 proc.), wielkopolskie (1,9 proc.) oraz dolnośląskie i małopolskie (1,1 proc.). Nieprawidłowości nie wykryto w woj: podkarpackim, łódzkim i warmińsko-mazurskim.
Woj. dolnośląskie
Shell, Kudowa Zdrój, ul. Słona 133A - benzyna; niewłaściwa prężność par.
Woj. kujawsko-pomorskie
Olkop, Aleksandrów Kujawski, ul. Przemysłowa 1A - olej napędowy; niewłaściwa zawartość siarki.
Olkop, Nowe, ul. Komierowskiego 28 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Wszelaki, Janiszewo 54 - benzyna; niewłaściwa prężność par.
Olkop Bis, Radziki Duże 67B - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Soraj, Okalewo 133 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Luxtank, Plewno 7A - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna i temperatura zapłonu.
Domżalski, Orłowski, Brzozie 1B - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. lubelskie
PAW-TANK, Żyrzyn, Osiny 271C - benzyna; niewłaściwa liczba oktanowa.
Wach, Biłgoraj, ul. Zakopiańska 90 - benzyna, nieprawidłowa prężność par.
Spółdzielczy Zakład Gospodarski, Józefów, ul. Armii Krajowej 13 - olej napędowy; niewłaściwa zawartość siarki.
Woj. lubuskie
MAD, Torzym, ul. Świebodzińska - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
BP, Słubice, ul. Transportowa 8C - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. małopolskie
Boroń, Cianowice 119 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. mazowieckie
Nova Oil, Nowy Dwór Mazowiecki, ul Przemysłowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Pegas Grupa, Wilków 1 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Trakt, Huta Błędowska 1B - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. opolskie
Petronaft, Kędzierzyn-Koźle, ul. Gliwicka 27 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Woj. podlaskie
Benzol, Turośl, ul. Olsztyńska 2 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. pomorskie
Master, Kolbudy, ul. Przemysłowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Jarko, Malbork, ul. Daleka 117 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Sportowa Centrum, Gdynia, ul. Sportowa 8 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna i temperatura zapłonu.
Woj. śląskie
Warmar, Przymiłowice, ul. Zamkowa 153 - benzyna; niewłaściwa liczba oktanowa.
Lotos, Ruda Śląska, ul. 1-Maja 358 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Orlen, Mikołów, ul. Gliwicka 98 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Woj. świętokrzyskie
- Łojek i J. Łojek, Górno 135 - olej napędowy; niewłaściwe: liczba cetanowa, lepkość w temp. 40 stopni Celsjusza, temperatura zapłonu, gęstość w temperaturze 15 stopni Celsjusza.
Woj. wielkopolskie
Watis (fr. Orlen), Golina, ul. 1 Maja 79 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Mawex, Kalisz, ul. Obozowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.
Woj. zachodniopomorskie
CPN, Smardzko 5 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Oktan Energy, Szczecin, ul. Hryniewieckiego 12 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Chromicz, Lipiany, ul. Myśliborska 8 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
Szkody w silniku
Co oznacza zatankowanie paliwa niespełniającego norm? Takie paliwo przyczynia się do degradacji silnika, a przede wszystkim układu wtryskowego. Niewłaściwa odporność na utlenianie oleju napędowego długofalowo prowadzi do zatykania dysz wtryskiwaczy - dotyczy to przede wszystkim silników z systemem common rail. Każde wlanie do baku paliwa, które przekracza ten parametr, powoduje zaś podwyższenie konsumpcji paliwa oraz wzrost udziału szkodliwych substancji w spalinach.
Bardzo częstym problemem oleju napędowego jest również nieodpowiedni skład frakcyjny. Źle zbalansowane pod tym względem paliwo nie spala się w całości. W silniku powstaje nagar, ucierpieć mogą też wtryskiwacze.
Wśród niedomagań oleju napędowego często spotyka się również niewłaściwą temperaturę zapłonu. Zbyt niska powoduje spadek mocy silnika, może generować metaliczny dźwięk pracy silnika, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującej jednostki napędowej i zwiększając emisję szkodliwych substancji.
W przypadku oleju napędowego w raportach często można też spotkać się z przekroczeniem normy zawartości siarki. Przepisy określają, że w jednym kilogramie paliwa może znaleźć się maksymalnie 10 mg tego pierwiastka. Jeśli jest go więcej, będzie on powodował osadzanie się nagaru w silniku. Siarka ma również własności korozyjne i może przyczyniać się do szybszego zużycia katalizatora.
W przypadku benzyny wśród nieprawidłowości często wymieniana jest niewłaściwa prężność par. Parametr ten określa, jak bardzo lotna jest sprzedawana benzyna. Paliwo zimowe może mieć wyższą prężność par (do 90 kPa) niż letnie (do 60 Pa). Przepisy przewidują taką możliwość, ponieważ ułatwia to rozruch silnika. Jeśli jest ona jednak zbyt wysoka, to może powodować powstawanie korków parowych, wywołujących dławienie się jednostki napędowej, a nawet mogących unieruchomić pracujący motor.