Jaki używany samochód kupić? Honda Civic V, czyli mały Japończyk za 5 tysięcy

W naszym cyklu przedstawiającym sylwetki samochodów używanych nadeszła pora na coś z kraju samurajów. Jeżeli szukasz niewielkiego, zwinnego i oszczędnego auta za bardzo rozsądne pieniądze, Honda Civic piątej generacji z nadwoziem hatchback jest dla Ciebie.

civic1
civic1
Bartosz Pokrzywiński

07.01.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dlaczego warto wybrać właśnie Civica?

Historia Hondy Civic sięga roku 1972, kiedy to światło dzienne ujrzała pierwsza generacja tego modelu. Auto już od samego początku zdobyło uznanie, przez co nowe generacje pojawiały się stosunkowo szybko, co 4-7 lat. Przez zaledwie pięć pierwszych lat, Honda wyprodukowała aż 10 milionów Civiców, które przyjęły się również w Stanach Zjednoczonych.

Opisywana dzisiaj piąta generacja jest jak na tamte lata naprawdę nowoczesną i dopracowaną konstrukcją. To właśnie w tym modelu po raz pierwszy w historii Civica pojawiły się systemy bezpieczeństwa, ABS oraz poduszka powietrzna. Civic cieszy się bardzo dużą popularnością wśród młodych osób, często właśnie to mały hatchback jest dla wielu osób pierwszym własnym autem.

Obraz

Civic piątej generacji dostępny był w trzech wariantach nadwoziowych, jako czterodrzwiowa limuzyna, dwudrzwiowe coupe oraz opisywany tu trzydrzwiowy hatchback. To również dzięki temu, auto zdobyło tak dużą popularność. Sedany są wybierane z reguły przez bardziej doświadczonych kierowców, coupe z piękną linią nadwozia zaspokajają potrzeby klientów zdecydowanych na bardziej sportową charakterystykę, a hatchbacki łączą w sobie sportowego ducha z niewielkimi rozmiarami.

Civic Hatchback 1991-1995

Auto mierzy 4070mm długości i 1700mm szerokości przez co świetnie nadaje się do miejskiej jazdy. W mieście dodatkowo cieszyć mogą zachwalane przez swoją wytrzymałość oraz dobre osiągi silniki VTEC. Mało kto wie, że w 1994 roku Civic hatchback z silnikiem VTEC Economy został zwycięzcą ADAC Eco Tour of Europe, uzyskując spalanie na poziomie 4.97-litra, co było świetnym rezultatem jak na tamte czasy.

Obraz

Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi oraz niskiemu nadwoziu (1350mm), auto cieszy się dobrymi właściwościami jezdnymi, udział w tym ma również zawieszenie, które jednak dla sporej części posiadaczy okazuje się odrobinę za twarde. Sylwetka Civica jest ponadczasowa i bardzo charakterystyczna, nie sposób pomylić go z jakimkolwiek innym autem.

Charakterystycznym elementem hatchbacka jest horyzontalnie dzielona tylna klapa. Szyba podnosi się do góry, dzięki czemu po wymontowaniu półki nad bagażnikiem, w bardzo poręczny sposób możemy schować na przykład drobne zakupy, część z tablicą rejestracyjną opada natomiast na dół, podobnie jak w Range Roverze. Bardzo nietypowe rozwiązanie jak na auto o takich rozmiarach.

civic2
civic2

Wyposażenie podstawowej wersji z silnikiem 1.3 było bardzo ubogie. Obrotomierz montowany był dopiero do Civiców z jednostkami o pojemności 1.5-litra, podobnie zresztą jak wspomaganie kierownicy, ABS czy nawet rzadziej spotykana klimatyzacja (w ostatnich latach produkcji). W topowych wersjach z motorami 1.6 znaleźć można było już podłokietnik, pełną elektrykę oraz delikatne dodatki stylistyczne jak np. lotka dachowa.

Wśród gamy jednostek napędowych wyróżniamy motory od pojemności 1.3-litra z mocą 75 koni mechanicznych, aż do 160-konnej jednostki 1.6 VTi. Ten silnik rozpędzał ważące zaledwie 1080 kilogramów auto (z motorem 1.6) od zera do setki w 7.3-sekundy, prędkość maksymalna oscylowała w granicach 215 kilometrów na godzinę.

Jednak już najsłabsza jednostka 1.3, która produkowała 75 konie oferowała przyspieszenie rzędu 11.3-sekundy i prędkość maksymalną 170 km/h. To był naprawdę niezły rezultat jak na tamte czasy. Warto zwrócić uwagę, że Civic 1.3 waży tylko 925 kg, jest więc aż o 155 kilogramów lżejszy od najmocniejszej wersji.

civic3
civic3

Używanego Civica piątej generacji z nadwoziem hatchback kupić możemy już nawet od 3000 złotych w górę. Trzeba jednak pamiętać, im więcej wydamy, tym pewniejszy egzemplarz kupimy. Podczas zakupu warto zwrócić uwagę na rdzewiejące nadkola, na które skarżą się niektórzy użytkownicy, no i oczywiście na ogólny stan techniczny samochodu. Mówi się wprawdzie, że silniki VTEC Hondy należą do jednych z najlepszych jednostek napędowych na świecie, ale rozmawiamy przecież o autach z roczników 91-95, a więc nawet 19-latkach.

Civic jest również jednym z ulubionych samochodów domorosłych tunerów zainspirowanych filmem* Szybcy i wściekli*, na ogół mamy więc wybór, albo kupujemy sprowadzony egzemplarz z niepewną przeszłością i cofanym przebiegiem, wówczas musimy zainwestować w koszty związane z rejestracją, albo decydujemy się na auto jeżdżące w Polsce, najczęściej po "tuningu". Warto wydać więcej na zadbany egzemplarz.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fVztlarcAP4[/youtube]

Kilka przykładowych ogłoszeń:

Odnośnie aut japońskich panują przeróżne opinie. Jedni twierdzą, że to szlifierki nie do zdarcia, drudzy uważają, że w porównaniu z niemieckimi konstrukcjami wypadają słabiej. Civic piątej generacji zbiera na ogół pozytywne recenzje, wiele zależy od stanu technicznego poszczególnych egzemplarzy.

Honda Civic old model crash test (DEATH TRAP)

Zalety:

  • Niska cena
  • Ekonomiczne jednostki napędowe
  • Dobre osiągi

Wady:

  • Nadwozie i poszczególne elementy podatne na korozje
  • Niewielki bagażnik
  • Zdaniem niektórych zbyt twarde zawieszenie

W przeciwieństwie do Fordów, Volkswagenów czy Opli, rzadziej możemy znaleźć Hondę Civic z instalacją gazową, ale silniki VTEC nie należą do bardzo paliwożernych. Poniżej tabelka spalania, dane producenta (trasa/miasto).

1.3 75KM1.5 i 90KM1.5 VEi 90KM1.5 LSi 90KM1.6 ESi 125KM1.6 VTI 160KM
5.4-8.4 l.5.5-8.8 l.4.5-8.7 l.5.5-8.8 l.5.9-8.9 l.6-9 l.

Jeżeli jesteś lub byłeś posiadaczem Hondy Civic albo masz wyrobione zdanie na temat tego auta, podziel się z nami swoją opinią.

Komentarze (26)