Jak podłączyć radio samochodowe?
W większości nowych pojazdów radio stanowi wyposażenie standardowe i jest ono wbudowane w deskę rozdzielczą. Jednak w starszych modelach już niekoniecznie. Jak więc je podłączyć prawidłowo, by nie tylko działało, ale i niczego nie popsuć?
31.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 16:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Choć wydaje się to trudnym zadaniem, to nie jest to aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Trzeba się jednak zmierzyć z pewną plątaniną kabli. W pierwszej kolejności trzeba zacząć od podłączenia zasilania radia. Odpowiada za nie jedna część zestandaryzowanej kostki ISO.
Należy pamiętać, żeby podłączyć radioodbiornik tak, aby wyłączał się i włączał wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce. Dodatkowo musi zostać ono tak zasilane, aby zawsze było utrzymane podtrzymanie prądu w celu zapamiętania wcześniej ustalonych ustawień.
Za co odpowiadają kable w kostce?
Kostka ISO jest standardowa dla rynku europejskiego. Składa się z następujących wtyków, do których podłączone są przewody w konkretnych kolorach:
- Masa – w szczególności w samochodach japońskich oraz niektórych europejskich, oznaczane są kolorem czarnym. To właśnie ten kable podłącza się do ujemnego bieguna akumulatora.
- Podtrzymanie zasilania – ważne, jeżeli co chwila nie chce ktoś wprowadzać na nowo ustawień radia – to kabel żółty, a w niektórych przypadkach czerwony albo pomarańczowy. Ten przewód z kolei podłącza się do dodatniego bieguna akumulatora.
- Zasilanie – oznaczone jest przeważnie czerwonym lub pomarańczowym kablem. Jest on podłączany w miejsce, gdzie zasilanie jest generowane dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
- Podświetlenie – tutaj po raz kolejny trzeba odnieść się do przewodu pomarańczowego. To dzięki niemu radio będzie miało podświetlenie.
- Antena – Istotnym przewodem jest niebieski. To właśnie on odpowiada za automatyczne wysuwanie się anteny, jeżeli takowa występuje.
Podłączenie radia to nie tylko podpięcie jego zasilania. Trzeba pamiętać też o głośnikach. Z każdego głośnika w pojeździe wychodzą dwa przewody – plus i minus. Na obudowie minusowego przewodu przeważnie jest czarny pasek. Dzięki temu trudno się pomylić. Ważna informacja! Kabli głośników nie łączy się ze sobą i nie podłącza się ich do zasilania. Może to spowodować ich uszkodzenie.
Głośniki przeważnie są oznaczone kolorami dla łatwiejszego ich podłączenia:
- Szary przewód — przedni prawy głośnik,
- Biały przewód — przedni lewy głośnik,
- Fioletowy przewód — tylny prawy głośnik,
- Zielony przewód — tylny lewy głośnik.
Możesz zrobić to sam
Podłączenie radia samochodowego można wykonać samodzielnie. Do tego celu wystarczy mieć podstawowe narzędzia i trochę cierpliwości. Istotną kwestią jest, aby nie śpieszyć się z tą czynnością. Jest to w wielu przypadkach mozolna praca. Należy też pamiętać o tym, aby wszystkie wtyczki były dobrze podłączone, a ich izolacje nienaruszone.