Jak podłączyć kable rozruchowe? Prawidłowe pożyczanie prądu
Problem z odpaleniem samochodu w mroźny poranek? Jeśli macie przewody rozruchowe i drugie auto, od którego pożyczycie prąd, to już połowa sukcesu. Wyjaśnimy, jak powinno się postępować w takiej sytuacji. Krok po kroku.
12.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli codziennie pokonujesz krótkie dystanse, może się okazać, że akumulator nie zdąży się naładować po rozruchu. Wielokrotnie powtarzana sytuacja może doprowadzić do tego, że któregoś dnia zabraknie prądu. Zwłaszcza zimą. Kiedy temperatury na zewnątrz są niskie, to zmniejsza się pojemność akumulatora. Dzieje się tak, ponieważ przy odpowiednio niskich temperaturach reakcje chemiczne zachodzące wewnątrz akumulatora są mniej intensywne i w efekcie maleje przewodność elektrolitu.
Jak pożyczyć prąd?
Pierwsza zasada - nie pożyczajcie prądu od auta z mniejszym akumulatorem. Może to doprowadzić do sytuacji, w której rozładujecie baterię drugiego pojazdu, a swojego nie uruchomicie. Tym samym unieruchomicie dwa samochody. Dlatego też trzeba pamiętać o tym, że silniki Diesla, mają zdecydowanie większe pojemności akumulatorów niż silniki benzynowe.
Druga istotna zasada to kolejność podłączania kabli. Zacznijcie od... wyłączenia silnika samochodu, od którego pożyczacie prąd. Pierwszą klemę podłączcie do plusa samochodu ze sprawnym akumulatorem – najlepiej czerwony kabel. W tym momencie musicie zwracać uwagę, aby drugi koniec kabla nie dotknął jakiegoś metalowego elementu, bo dojdzie do zwarcia i uszkodzimy w ten sposób któryś z układów elektrycznych. Następnie podłączcie drugi koniec tego przewodu do plusa w samochodzie z rozładowanym akumulatorem.
W kolejnym kroku podłączcie drugi (czarny) kabel do minusa samochodu dawcy. Nie podpinamy drugiego końca tego przewodu do minusa w rozładowanym akumulatorze. Jego drugi koniec najlepiej jest podłączyć do masy, czyli jakiegoś metalowego, niepolakierowanego elementu pod maską.
Jak uruchomić auto z kabli?
Gdy uda się podłączyć wszystko, najlepiej uruchomić silnik w aucie-dawcy i w miarę szybko należy spróbować uruchomić silnik samochodu z rozładowanym akumulatorem. W obu pojazdach wyłączcie wszystkie odbiorniki prądu i na czas próby, zwiększcie prędkość obrotową jednostki napędowej. Istotne jest to, aby nie kręcić rozrusznikiem dłużej niż 10 sekund. Kolejna ważna zasada to: na każde bezowocne 10 sekund pracy rozrusznika powinno przypadać kilka minut przerwy. W tym czasie silnik ze sprawną baterią może pracować na wolnych obrotach.
Niezależnie od tego, czy uda się uruchomić silnik, to przewody należy odłączyć w odwrotnej kolejności, niż zostały one podłączone, czyli odłączamy czarny przewód od masy pojazdu z rozładowanym akumulatorem, następnie drugi koniec czarnego przewodu. Odłączenie czerwonego przewodu można przeprowadzić dowolnie.