Jaguar XF
XF to model luksusowego sedana produkowanego przez brytyjską firmę Jaguar Cars od 2008 roku. Jest to pierwszy model tego producenta, który został wystylizowany w nowy sposób. Później ten charakter został przejęty przez model XJ mark IV. Konstrukcję XF-a oparto na platformie DEW98. Korzystał z niej również Jaguar S-Type.
Przód XF-a znacznie różni się od poprzednika. Producent zrezygnował z oddzielnych, podwójnych, okrągłych lamp. W tym modelu użył bardziej konwencjonalnego rozwiązania. Jeśli jednak się dobrze przyjrzeć, widać w dużych kloszach dwa okrągłe kształty, które nawiązują do wcześniejszych świateł. Jaguar przeniósł z S-Type’a po faceliftingu siateczkowy grill. Dzięki niemu XF ma bardziej sportowy charakter. Za przednimi nadkolami znajdują się duże skrzela. Sylwetka tego samochodu jest mniej klasyczna niż poprzednika. Jaguar stworzył nowoczesnego sedana, który dzięki swojemu charakterowi mógł zacząć sprawniej konkurować z takimi samochodami jak BMW serii 5, czy Audi A6. Na tylny pas trafiły nowoczesne, długie światła. Zostały one przecięte chromowaną listwą ciągnącą się przez niemal całą szerokość auta.
Wnętrze Jaguara XF rozpieszcza doskonałymi materiałami oraz bardzo eleganckim wyglądem. Do wykończenia kokpitu użyto drewna, aluminium oraz mięsistej skóry. Bardzo wysoki na przednim odcinku tunel środkowy czyni miejsce kierowcy i pasażera bardzo przytulnymi. XF dzieli kierownicę z modelem XK. Znajdują się na niej przyciski i pokrętła do sterowania niektórymi funkcjami samochodu, miedzy innymi systemem audio. Ciekawe rozwiązanie stanowi duże pokrętło do wyboru trybu automatycznej skrzyni biegów (jazda do przodu, do tyłu itd.). Przy wyłączonym silniku jest ono ukryte w konsoli, dopiero po przekręceniu kluczyka wysuwa się nad aluminiową powierzchnię. Również kratki nawiewów odsłaniają się dopiero wtedy, gdy kluczyk zostanie obrócony w stacyjce.
Wyposażenie Jaguara XF jest bardzo bogate. Oprócz gamy wysokiej klasy materiałów do wykończenia wnętrza brytyjski producent oferuje wiele dodatkowych opcji. Fotele regulowane są w przynajmniej 8 kierunkach, a w najlepszej wersji – XFR, u kierowcy w 18, a u pasażera w 14. Oferowane jest również ich podgrzewanie i wentylowanie. Wewnątrz XF-a znajduje się też złącza dla odtwarzaczy MP3 oraz iPodów. W gamie wyposażenia tego auta znajdują się również: 7-calowy ekran dotykowy obsługujący telewizję, system audio o mocy do 440 W, nawigacja satelitarna i wiele innych funkcji samochodu. XF może mieć na pokładzie Bluetooth do bezdotykowej obsługi telefonu.
Początkowo limuzynę oferowano z czterema jednostkami. Trzy z nich zasilane były benzyną. Najsłabsza – 3-litrowe V6, generowała 238 KM i 293 Nm. Nieco bardziej wymagającym klientom Jaguar proponował 4,2-litrowe V8. Miało ono moc 298 KM i moment obrotowy wynoszący 411 Nm. Najmocniejszym silnikiem benzynowym była doładowana odmiana tego V8. Dzięki sprężarce rozwijała 416 KM i 560 Nm. Na początku produkcji XF-a sprzedawany był również jeden diesel. 2,7-litrowe V6 generowało 207 KM i 435 Nm. W 2009 roku wycofano doładowane 4,2 V8 oraz jedyny motor wysokoprężny. Jednocześnie w tym samym czasie wzmocniono wolnossące 4,2 V8 i wprowadzono nowe silniki do oferowanej palety jednostek. Najmocniejszym motorem benzynowym oferowanym w XF-ie był 5-litrowy silnik V8 ze sprężarką. Osiągał on 510 KM i 625 Nm. Wśród diesli od 2009 króluje 3-litrowe V6 o mocy 275 KM i momencie obrotowym wynoszącym 600 Nm. Wszystkie silniki sprzedawane są wyłącznie z automatycznymi przekładniami: 6- i 8-biegowymi.
Co ciekawe, Jaguar XF w testach zderzeniowych zdobył jedynie 4 na 5 gwiazdek. Nota ta nie zmieniła się po faceliftingu przeprowadzonym w 2011 roku. Trochę więcej punktów XF zdobył w kategoriach bezpieczeństwa dzieci oraz pieszych. Same zmiany w wyglądzie były raczej kosmetyczne. Wprowadzono wtedy 190-konnego, 4-cylindrowego diesla o pojemności 2,2 l.
Produkcja modelu XF wciąż trwa. Mimo że w opinii wielu dziennikarzy motoryzacyjnych jest to bardzo dobry samochód, szczególnie w odmianie XFR, to niestety ciąży na nim kłopot z bezpieczeństwem. W aucie tej klasy normą stało się wymaganie 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.