Jaguar F‑Pace – oficjalna premiera!
Tuż przed rozpoczęciem salonu samochodowego we Frankfurcie debiutuje Jaguar F-PACE – pierwszy sportowy SUV brytyjskiej marki.
14.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W zasadzie auto już widzieliśmy bo ogólnie jest identyczne z konceptem o nazwie C-X17. Samochód jak wszystkie modele Jaguara ma być dynamicznym SUV-em, osiągami i jakością prowadzenia zaspokajającym największe wymagania kierowców. Ma w tym pomóc lekka, aluminiowa konstrukcja nadwozia, dopracowana w każdym detalu konstrukcja podwozia i silniki zapewniające mu odpowiednią dynamikę. Co ciekawe, Jaguar F-PACE ma być też samochodem przestronnym, wszechstronnym i praktycznym.
Zacznijmy zatem od nadwozia, w dużej części – około 80 procent - wykonanego z aluminium, częściowo ze stali o wysokiej wytrzymałości, a niektóre elementy poszycia wykonano z kompozytów. Do budowy elementów usztywniających użyto także magnezu. Dzięki temu, tylnonapędowa wersja waży tylko 1665 kg. Całość jest łączona za pomocą 2616 nitów, 72,8 metra kleju strukturalnego oraz 566 zgrzewów punktowych.
Każdy Jaguar powinien przyciągać wzrok z odległości 200 metrów i uważam, że żadne inne auto w tej klasie nie wygląda na drodze lepiej niż nowy F-PACE. Lekka konstrukcja aluminiowa dała nam swobodę projektowania, umożliwiając stworzenie samochodu z ukrytą pewnością siebie – smukłego auta z charakterem. – mówi Ian Callum, główny projektant Jaguara
Połączenie charakteru i funkcjonalności
Jaguar F-PACE mierzy 4731 mm długości, 1936 mm szerokości i 1652 mm wysokości. Rozstaw osi to 2874 mm. Spore nadwozie opracowane przy użyciu technologii CFD ma współczynnik powietrza na poziomie 0,34 ;pomimo dużego prześwitu wynoszącego 213 mm. Jaguar zapewnia, że pomieści wygodnie czterech pasażerów, a bagażnik o pojemności 650 litrów można nazwać imponującym. A skoro już wspomnieliśmy o prześwicie, to Jaguar podaje również wartości kąta natarcia i zejścia odpowiednio 25,5 i 26,0 stopni. Głębokość brodzenia wynosi solidne nawet jak dla terenówki 525 mm.
Jaguar tak dopracował ten model, że wymyślono nawet nazwę dla pozycji za kierownicą - „Sports Command”. Jest to połączenie poczucia przebywania w samochodzie sportowym przy zachowaniu największej zalety posiadania SUV-a, czyli dobrej widoczności. Fotele są dostępne z siedmiozakresową regulacją, co akurat specjalnie nie imponuje, ale wierzymy że sam ich profil nie pozostawia wiele do życzenia.
We wnętrzu nowego Jaguara F-Pace zainstalowano system multimedialno-rozrywkowy InControl Touch lub bardziej rozbudowany z dopiskiem Pro z 10,2-calowym ekranem (w standardzie 8-calowy), czterordzeniowym procesorem, dyskiem SSD o pojemności 60 GB , pracującym w sieci Ethernet o przepustowości do 1 Gb/s. Ponadto kierowca może obserwować wskazania nawigacji i inne na opcjonalnym, cyfrowym zestawie wskaźników HD. Dostępny jest też laserowy wyświetlacz HUD o niespotykanej dotąd ostrości. Ekran na kokpicie obsługuje gesty znane ze smartfonów i tabletów. Wygląd głównego ekranu można dostosować do swoich potrzeb, dodając nawet dodatkowe ekrany. System InControl Touch Pro połączono z zestawem audio opracowanym wspólnie z ekspertami z firmy Meridian, z 17 głośnikami o mocy łącznej 825 W.
Wraz z modelem F-Pace debiutuje Active Key, czyli bransoletka odporna na kurz i wodę pozwalająca na pozostawienie pilota do auta w samochodzie gdy kierowca uprawia sporty ekstremalne. Dzięki bransolecie niepotrzebującej baterii zamknięte w aucie piloty są dezaktywowane.
Frajda z jazdy na każdej nawierzchni
Sztywna struktura nadwozia pozwoliła uzyskać znakomite zdaniem producenta właściwości jezdne, ale główna w tym zasługa aluminiowego zawieszenia wielowahaczowego wszystkich kół, opcjonalnych amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia, a także systemu Configurable Dynamics pozwalającego dostroić zawieszenie, silnik, skrzynię biegów i układ kierowniczy do aktualnej sytuacji. W konstrukcji zawieszenia zastosowano wklejane gumy drążków stabilizatora uniemożliwiające dostanie się pomiędzy element gumowy a metalowy brudu. Tuleje tylnego zawieszenia dzięki jego konstrukcji mogły być miękkie przez co absorbują sporą część drgań pochodzących od drogi. Z tyłu nie zastosowano kolumny amortyzująco-resorującej, a zamontowano amortyzator i sprężynę oddzielnie. Dzięki temu, wygospodarowano więcej miejsca dla przestrzeni bagażowej.
Jaguar chwali się zdumiewająco precyzyjnym układem kierowniczym. Aby to osiągnąć, zastosowano m.in. piąty punkt mocowania maglownicy oraz zwiększono sztywność skrętną połączeń ramy pomocniczej do nadwozia. Specjalnie dla F-PACE zestrojono na nowo elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS o zmiennym przełożeniu i sile wspomagania. Kierowca kręci kołami z obręczami o średnicy od 18 do 22 cali. Największy rozmiar ogumienia to 265/40/R22.
Dzięki doświadczeniom związanym z modelem F-TYPE stworzyliśmy układ kierowniczy, który reaguje błyskawicznie, dając poczucie pełnego kontaktu z drogą. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami i systemem Integral Link oferuje idealną równowagę pomiędzy precyzją kierowania a stabilnością, sprawiając, że nowy F-PACE jest równie przyjemny w prowadzeniu, co komfortowy dla pasażerów, i to na każdej drodze. - powiedział Mike Cross, główny inżynier ds. spójności konstrukcji, Jaguar
Za przeniesienie mocy odpowiada napęd na cztery koła aktywnie dobierający stopnień przeniesienia mocy na poszczególne osie, a dzięki systemowi z Land Rovera Adaptive Surface Response sam rozpoznaje rodzaj nawierzchni. Napęd składa się z wielotarczowego sprzęgła dołączającego przednią oś oraz przekładni łańcuchowej odpowiadającej za przekazanie momentu obrotowego. Na zakrętach wspomaga go Torque Vectoring działający przy użyciu układu hamulcowego. Natomiast system All Sufrace Progress Control pozwala zapomnieć o pedale gazu podczas ruszania na wyjątkowo śliskiej nawierzchni i w przeciwieństwie do tradycyjnej kontroli trakcji rzeczywiście pozwala ruszyć z miejsca. Układ ten działa w zakresie prędkości od 3,6 do 30 km/h, a jest dostępny zarówno w wersji tylno- jak i czteronapędowej.
Tylko jednostki napędowe Jaguara
Podstawowym silnikiem Jaguara F-PACE jest 2-litrowy diesel opracowany przez brytyjską firmę o mocy 180 KM i momencie obrotowym 430 Nm. Ma zadowolić się 4,9 litrami oleju napędowego na 100 km. Większa jednostka wysokoprężna 3.0 V6 oferuje wyjątkową kulturę pracy oraz moc na poziomie 300 KM i moment obrotowy o wartości 700 Nm. Ten silnik będzie parowany tylko z 8-biegową przekładnią automatyczną i napędem na wszystkie koła. Czas rozpędzania do 100 km/h takiego auta to 6,2 s, a jednocześnie zużycie paliwa ma osiągać wartość średnią 6,0 l/100 km.
Kierowcy szukający mocnych wrażeń, znajdą je w Jaguarze F-PACE z silnikami benzynowymi V6 o pojemności 3,0 litra oraz mocy 340 KM lub 380 KM i momencie obrotowym o wartości 450 Nm. To już silniki przygotowane z myślą o sportowych osiągach. Współpracują ze sprężarką Rootsa, układem zmiennych faz rozrządu i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mocniejsza jednostka ma rozpędzić F-PACE w 5,5 s do 100 km/h. Podobnie jak diesel V6, większe benzyniaki będą współpracowały tylko z 8-stopniowym automatem.
Wielbicielom benzyny, ale o nie aż tak wygórowanych wymaganiach dedykowano silnik czterocylindrowy o pojemności 2,0 litra z turbosprężarką o zmiennej geometrii generujący 240 KM i moment obrotowy o wartości 340 Nm w zakresie od 1750 do 4000 obr./min. Po połączeniu z 8-biegową przekładnią automatyczną może rozpędzić Jaguara F-PACE w 7,5 s do 100 km/h.
Systemy bezpieczeństwa na miarę klasy premium
O bezpieczeństwo jazdy dbają w Jaguarze F-PACE liczne systemy asystujące i wspomagające kierowcę, w tym system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, asystent pasa ruchu, BLIS, system rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z danymi zapisanymi w nawigacji, system wykrywania pojazdów podczas cofania, asystent parkowania czy aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości dostosowującym prędkość jazdy do ograniczeń prędkości na drodze.
2016 Jaguar F-PACE video debut
Na początek First Edition
Na początku Jaguar F-PACE będzie dostępny w limitowanej wersji specjalnej First Edition mającej uczcić premierę pierwszego SUV-a marki. Będzie napędzany najmocniejszym silnikiem V6 generującym 380 KM lub najmocniejszym, 300-konnym dieslem V6. Wersja ta będzie dostępna z unikatowymi lakierami Caesium Blue, Halcyon Gold, Rhodium Silver lub Ultimate Black. Samochód zostanie postawiony na 22-calowych obręczach kół z 15 szprychami Double Helix i wykończeniem Grey. W wyposażeniu znajdzie się system aktywnego zawieszenia, reflektory full LED, dach panoramiczny oraz czarne wloty powietrza na zderzaku. Wnętrze zostanie obszyte skórą Windsor w kolorze Light Oyster z podwójnymi przeszyciami i wytłoczonym na niej wzorem kurzej stopy. Oświetlenie wnętrza będzie miało aż 10 kolorów do wyboru, a na pokładzie znajdzie się topowy zestaw multimedialny InControl Touch Pro i 12,3-calowy, wirtualny zestaw wskaźników HD.