International Engine of the Year 2015 - przedstawiamy listę najlepszych silników roku
Tytuł silnika roku przyznawany jest co roku od 1999. Od trzech lat nieprzerwanie zwyciężał Ford ze swoim litrowym EcoBoostem. Rządy koncernu z niebieskim owalem przerwało BMW.
18.06.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chociaż w latach 2012-2014 królował Ford ze swoim małym 3-cylindrowcem, to najbardziej utytułowanym producentem w kategorii głównej jest właśnie BMW. Do tej pory niemiecki producent zwyciężał z silnikami: 3,2 l (2001), 4,4 Valvetronic (2002), 5,0 V10 (2005, 2006) oraz 3,0 Twin Turbo (2007, 2008). Do tej listy w tym roku jury dopisało 1,5-litrowy, 3-cylindrowy silnik z BMW i8.
Jury składa się z 65 osób z różnych stron świata. Każdy z sędziów ma do rozdania 25 punktów w każdej kategorii, z czego maksymalnie na jeden pojazd może przeznaczyć 15 z nich. By silnik zakwalifikował się do plebiscytu, musi być dostępny w samochodzie sprzedawanym w więcej niż jednym kraju w czerwcu 2015.
Wyniki plebiscytu na silnik roku 2015 - klasyfikacja generalna:
- Audi: 2,5 l R5 turbo, 340-367 KM (81 punktów)
- McLaren: 3,8 l V8 twin turbo, 625-675 KM (93 punkty)
- BMW M: 3,0 l R6 twin turbo, 431 KM (133 punkty)
- Tesla: silnik elektryczny, 380-700 KM (157 punktów)
- Mercedes-AMG: 2,0 l R4 turbo, 360 KM (177 punktów)
- Ferrari: 4,5 l V8, 570-605 KM (221 KM)
- PSA: 1,2 l R3 turbo, 110-130 KM (222 KM)
- Ford: 1,0 l R3 turbo, 100-140 KM (267 KM)
- BMW: 1,5 l R3 hybrydowo połączony z jednostką elektryczną (274 punkty)
Jak widać Ford był bardzo blisko szczytu. Litrowemu EcoBoostowi zabrakło mniej niż 10 punktów, by dogonić tegorocznego lidera - hybrydowy napęd z BMW i8.
W kategorii do 1 litra pojemności skokowej zwyciężył 3-cylindrowy EcoBoost Forda, zdobywając 444 punkty i tym samym miażdżąc konkurencję. Litrowiec od General Motors, który zajął drugie miejsce zdobył jedynie 176 punktów.
W kategorii od 1 do 1,4 l pierwsze miejsce zajął motor PSA o pojemności 1,2 l. Znajdziemy go między innymi pod maską Peugeota 208, 308 czy DS 3.
Wśród silników o pojemnościach od 1,4 do 1,8 l naturalnie wygrała jednostka, która zajęła pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej. Co ciekawe, 1,5-litrowy silnik BMW nie zdobył aż takiej przewagi w swojej kategorii, jak 1,0 EcoBoost Forda. Motor niemieckiego producenta uzbierał 262 punkty.
Kategoria 1,8-2,0 l została zdominowana przez Niemców. Wśród 6 wymienionych na liście jednostek tylko zajmująca 4-miejsce pochodząca od Volvo nie wywodzi się z koncernu zza naszej zachodniej granicy. Pierwsze miejsce przypadło tu 2-litrowemu silnikowi Mercedes-AMG pracującemu pod maską między innymi A45 AMG. Zdobył on 298 punktów.
W przedziale od 2 do 2,5 l jury najlepiej oceniło 2,5-litrowy motor Audi. 5-cylindrowiec zdobył 347 punktów. Znajdziemy go pod maską modeli RS3 i RS Q3.
Kategoria zawierająca motory o pojemnościach od 2,5 do 3 l przyniosła wygraną 3-litrowego silnika BMW. Jednostka pracująca pod maskami M3 i M4 otrzymała 246 punktów.
Wchodząc do przedziału od 3 do 4 litrów wkraczamy na tereny zarezerwowane wyłącznie dla samochodów egzotycznych. Stawka obejmuje więc takie samochody jak Bentley Continental GT, Porsche 911 Turbo czy Mercedesa-AMG GT. Zwyciężył jednak silnik McLarena. 3,8-litrowe V8 z twin turbo zdobyło 258 punktów.
Największym silnikiem w plebiscycie był 6,2-litrowy motor V8 pracujący pod maskami modeli z rodziny Hellcat Dodge'a. Niestety, pojemność to nie wszystko. Silnik ten zajął ostatnie miejsce w kategorii od 4 litrów wzwyż. Pierwszą lokatę zdobyło 4,5-litrowe V8 Ferrari. Uzbierało ono 295 punktów.
Jury przyznawało także nagrody w trzech dodatkowych kategoriach. Zielonym silnikiem roku został elektryczny napęd Tesli, co ciekawe, wyprzedzając ten z BMW i8. To dziwne, że silnik roku nie wygrał w tak istotnej kategorii.
Dodatkowa klasa jest stworzona także dla nowych jednostek. W tej kategorii zwyciężyła hybryda z BMW i8 zdobywając 339 punktów. Drugie miejsce przypadło silnikowi Mercedesa-AMG o pojemności 4 l. Trzecią pozycję zajął równie egzotyczny motor o pojemności 3,9 l z Ferrari. Co ciekawe, zaraz za tymi agregatami uplasował się 2-litrowy silnik Volvo, pracujący między innymi pod maską nowego XC90.
Najbardziej emocjonująca kategoria poza główną to naturalnie Performance Engine of the Year. Wśród jednostek sportowych jury najlepiej oceniło 4,5-litrowe V8 Ferrari. Zdobyło ono 236 punktów.
Ostatnim rokiem, w którym zwyciężył silnik większy niż 2 l był 2008. Wtedy na tronie zasiadł 3-litrowiec twin turbo z BMW. Od tamtej pory królują małe silniki. Czy w dobie downsizingu jest jeszcze szansa, by zwyciężył duży, mocny motor?