Ile kosztują letnie opony w sezonie 2020? Przegląd ofert dla popularnych aut
Już niebawem rozpocznie się wymiana opon na letnie, gdyż długoterminowe prognozy wskazują na to, że zima już raczej nie powróci. Sprawdziliśmy rynek nowych opon letnich i ceny różnych rozmiarów dla samochodów z popularnych w Polsce segmentów.
24.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wszystkie prognozy pogody zapowiadają nadejście faktycznej wiosny jeszcze przed świętami wielkanocnymi. Jedynie na przełomie marca i kwietnia przez 2-3 dni można spodziewać się przelotnych opadów śniegu i temperatur poniżej 0 st. C w nocy. Natomiast średnia dobowa temperatura poniżej 7 st. C od kwietnia nam raczej grozić nie będzie, więc czas pomyśleć o zmianie ogumienia na letnie. Do końca marca radziłbym się jeszcze z tym wstrzymać.
W związku z tym, że nie każdy ma dobre opony w swoim garażu, zbliża się okres wzmożonych zakupów ogumienia. Postanowiliśmy przejrzeć rynek letnich opon, by odpowiedzieć na proste pytanie: ile za nie zapłacimy?
Ceny opon letnich w sezonie 2020
Rozmiarów ogumienia, indeksów nośności i prędkości, a także producentów jest bardzo dużo. W związku z tym wybraliśmy najczęściej występujące rozmiary w najpopularniejszych segmentach samochodów w Polsce. Podzieliliśmy też oferty na tzw. opony klasy premium, średniej i budżetowe.
rozmiar | opona ekonomiczna | opona kl. średniej | opona premium | ||
---|---|---|---|---|---|
SEGMENT B (auta małe) | |||||
165/70 R14 | 111 zł | 169 zł | 183 zł | ||
185/60 R14 | 115 zł | 168 zł | 179 zł | ||
185/65 R15 | 137 zł | 187 zł | 202 zł | ||
195/50 R15 | 121 zł | 253 zł | 270 zł | ||
195/55 R16 | 135 zł | 267 zł | 312 zł | ||
205/45 R17 | 167 zł | 329 zł | 370 zł | ||
SEGMENT C (kompakty) | |||||
195/65 R15 | 132 zł | 176 zł | 182 zł | ||
205/60 R15 | 139 zł | 214 zł | 281 zł | ||
205/55 R16 | 142 zł | 208 zł | 212 zł | ||
205/60 R16 | 153 zł | 269 zł | 318 zł | ||
205/50 R17 | 159 zł | 324 zł | 367 zł | ||
215/55 R17 | 165 zł | 279 zł | 336 zł | ||
225/45 R17 | 155 zł | 284 zł | 306 zł | ||
SEGMENT D (klasa średnia) | |||||
195/55 R15 | 182 zł | 176 zł | 132 zł | ||
205/55 R16 | 142 zł | 210 zł | 220 zł | ||
205/60 R16 | 153 zł | 267 zł | 318 zł | ||
205/50 R17 | 159 zł | 324 zł | 367 zł | ||
225/45 R17 | 155 zł | 284 zł | 306 zł | ||
235/45 R17 | 199 zł | 304 zł | 310 zł | ||
225/40 R18 | 177 zł | 307 zł | 310 zł | ||
245/40 R18 | 195 zł | 398 zł | 399 zł | ||
SEGMENT E (klasa wyższa) | |||||
225/55 R16 | 174 zł | 361 zł | 388 zł | ||
225/60 R16 | 159 zł | 372 zł | 453 zł | ||
225/50 R17 | 177 zł | 375 zł | 384 zł | ||
245/45 R17 | 188 zł | 367 zł | 419 zł | ||
245/45 R18 | 196 zł | 447 zł | 465 zł | ||
245/40 R18 | 195 zł | 398 zł | 399 zł | ||
245/35 R19 | 216 zł | 518 zł | 579 zł | ||
275/30 R19 | 296 zł | 616 zł | 639 zł | ||
SUV | |||||
215/70 R16 | 219 zł | 301 zł | 326 zł | ||
225/65 R17 | 236 zł | 368 zł | 360 zł | ||
235/65 R17 | 199 zł | 367 zł | 398 zł | ||
235/55 R18 | 259 zł | 417 zł | 465 zł | ||
235/60 R18 | 239 zł | 401 zł | 399 zł | ||
235/55 R19 | 321 zł | 457 zł | 499 zł | ||
255/45 R20 | 347 zł | 633 zł | 740 zł | ||
Podane ceny dotyczą najtańszych opon z poszczególnych klas w jednym sklepie internetowym.
Rozmiary opon wybrane na podstawie popularnych modeli powyższych segmentów. |
Kiedy warto wymienić opony na nowe?
Jest kilka czynników, które powinny was zdeterminować do wymiany starych opon na nowe:
- bieżnik jest nie głębszy niż 3 mm
- bieżnik jest nierównomiernie zużyty
- opony noszą ślady uszkodzeń mechanicznych (wybrzuszenia, ząbkowanie, pęknięcia)
- opona była przebita więcej niż raz
- z opony zeszło powietrze i jest poważnie, trwale odształcona
- opony użytkujesz dłużej niż 5-6 lat
Wymiana opon na nowe - parami, pojedynczo czy komplet?
Najbezpieczniej jest wymieniać komplet opon, ale nie zawsze jest to rozsądne ekonomicznie. Zwłaszcza w sytuacjach nietypowych. Oto nasze rekomendacje wymiany opon.
- szczególnie zalecane w samochodach z napędem na cztery koła
- zalecane w samochodach o wysokich osiągach
[*]wymiana jednej pary opon:
- kiedy opony na jednej z osi są wyraźnie bardziej zużyte
- nowe opony zakładamy na tylną oś
- niezalecane w samochodach z napędem na cztery koła
[*]wymiana jednej opony:
- kiedy została uszkodzona niedługo od jej zakupu
- kiedy druga opona na tej samej osi ma bieżnik nie niższy od nowej niż 4 mm
- niezalecane w samochodach z napędem na cztery koła/list