Hyundai prezentuje IONIQ 5 N i odmienionego SANTA FE. Zupełnie nowe oblicze koreańskiej marki
Wraz z nowym rokiem do Polski wjeżdżają dwa nowe samochody marki Hyundai, które stanowią prawdziwą rewolucję. Pierwszy z nich to całkowicie odmieniony model SANTA FE, który jest większy i bardziej luksusowy od swoich poprzedników. Drugi to IONIQ 5 N zbudowany w duchu samochodów typu "hot hatch", łączący wyścigowe i rajdowe technologie z praktycznością codziennego użytkowania.
24.01.2024 14:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Choć Hyundai SANTA FE i IONIQ 5 N pochodzą z dwóch zupełnie różnych światów, to wspólnym mianownikiem są ich ponadprzeciętne możliwości i zupełnie nowe podejście do projektowania, które łączy ekologię, ekonomię, dynamikę oraz przyjemność z posiadania i użytkowania. Zastosowane w nich rozwiązania sprawiają, że auta są maksymalnie przyjazne kierowcy i pasażerom. To milowy krok w projektowaniu i budowaniu samochodów, które jednocześnie odmieniają wizerunek marki.
Luksus i przestrzeń
Hyundai SANTA FE przeszedł całkowitą metamorfozę i choć jego gabaryty na to nie wskazują, to nadal jest SUV-em klasy średniej. Łączy codzienne użytkowanie z podejściem lifestyle. Wypadkową takiego podejścia projektantów jest połączenie dużej kabiny pasażerskiej z ogromnym bagażnikiem. Dzięki temu z powodzeniem poradzi sobie na rodzinnych zakupach albo na... biwaku, bo po otwarciu dużej klapy bagażnika użytkownik ma do dyspozycji przestrzeń podobną do tarasu.
Stylistyka samochodu jest prosta i zarazem odważna. Wyraziste błotniki z ostrymi liniami, wysoka maska, reflektory w kształcie litery H, długi rozstaw osi, linia dachu dynamicznie opadająca ku tyłowi i koła o średnicy nawet 21 cali to elementy, które sprawiają, że nie da się przejść obojętnie obok nowego wcielenia SANTA FE. Całość uzupełnia ascetyczny i czysty tył, który jest zdominowany przez ogromną klapę bagażnika.
W środku na kierowcę i pasażerów czeka przestronne wnętrze, wyposażone w takie dodatki jak panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz i dwie ładowarki bezprzewodowe. Zakrzywiony ekran umacnia poczucie, że nowy SANTA FE został stworzony przede wszystkim z myślą o kierowcy. Fotele i podsufitka w jasnych kolorach tworzą wrażenie przestronności, a elementy ozdobne z drewna i fotele ze skóry Nappa sprawią, że wszyscy poczują się jak w pierwszej klasie.
Nowy Hyundai SANTA FE to również zwiększone bezpieczeństwo podróżujących. Pakiet systemów wspomagających kierowcę obejmuje m.in. system ostrzegania i hamowania awaryjnego, jeśli poprzedzający pojazd nagle zwolni lub jeśli zostanie wykryte ryzyko zderzenia czołowego, funkcję rozpoznawania dryfowania pojazdu, która pomaga utrzymać pojazd na środku pasa ruchu, a także system monitorowania kierowcy. Samochód będzie dostępny jako klasyczna hybryda lub hybryda plug-in. Za bazę posłuży tu silnik 1.6 T-GDI. Wersja HEV będzie oferowana z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła, a wersja PHEV – z napędem na obie osie.
Moc elektryzujących emocji
Na drugim biegunie mamy model IONIQ 5 z literą N, która oznacza moc sportowych emocji. Mamy do czynienia z samochodem elektrycznym, zbudowanym w duchu staroszkolnej benzynowej klasy "hot hatch". To pierwszy samochód elektryczny marki należący do serii N. Pokazuje niedowiarkom, że napęd elektryczny nie oznacza rezygnacji z dobrej zabawy. Wszystko zaczyna się od dwusilnikowego napędu na wszystkie koła i usztywnionej struktury nadwozia. Wzmocniono też mocowanie silnika i akumulatora, a przednia i tylna rama pomocnicza mają zwiększoną sztywność boczną.
Zintegrowane osie napędowe są inspirowane rajdowymi mistrzostwami świata WRC. Jakie jeszcze rozwiązania kryje IONIQ 5 N? Mamy tu N Pedal, który łączy efektywność energetyczną z szybkim i ekscytującym pokonywaniem zakrętów. Agresywnie przenosi ciężar, wykorzystując siłę hamowania. Dzięki N Drift Optimizer i funkcji Torque Kick Drift samochód imituje z kolei działanie sprzęgła pojazdu spalinowego z napędem na tylne koła, co pozwala wprowadzić IONIQ 5 N w kontrolowany poślizg. Wreszcie, mamy tutaj N Torque Distribution – zmienny rozkład momentu obrotowego z przodu i z tyłu, który można ustawić na 11 poziomach.
Układ hamulcowy składa się z przednich tarcz o średnicy 400 mm z czterotłoczkowymi zaciskami i tylnych o średnicy 360 mm. Specjalnie dla tego modelu zaprojektowano układ N Brake Regen, który zapewnia siłę hamowania do 0,6 G. W trybie N Grin Boost kierowca ma do dyspozycji moc odpowiadającą 650 KM! Nowy akumulator ma większą moc wyjściową i pojemność 84 kWh. N Grin Boost zapewnia przyrost mocy na 10 s.
Całkowicie odmieniony, przestronny i luksusowy Hyundai SANTA FE oraz emocjonujący IONIQ 5 N to mocny powiew świeżości w ofercie koreańskiego producenta. Pokazuje mocną zmianę kierunku w podejściu do projektowania samochodów i udowadnia, że motoryzacja tworzona w zgodzie ze środowiskiem naturalnym jest nie mniej ciekawa niż ta tradycyjna.