Hyundai Genesis
Genesis to wytwarzany od 2008 roku mieszczący się między segmentami E (wyższa klasa średnia) i F (samochody luksusowe) flagowy model południowokoreańskiego koncernu samochodowego Hyundai. W Chinach auto jest sprzedawane pod nazwą Hyundai Rohens.
Model Genesis zastąpił starsze auto o nazwie Dynasty, a po raz pierwszy został zaprezentowany w Nowym Jorku na salonie samochodowym jako Concept Genesis w 2007 roku.
Głównym odbiorcą tego dużego samochodu miały być Stany Zjednoczone, gdzie zresztą Genesis został bardzo dobrze przyjęty. Został tam Amerykańskim Samochodem Roku 2009. Również w 2009 roku Hyundai przedstawił sportową wersję tego wozu o nazwie Genesis Coupé.
Genesis ma eleganckie nadwozie typu sedan z charakterystycznymi zachodzącymi na boki światłami przednimi i tylnymi lampami zespolonymi. Wyposażone w duże drzwi koreańskie auto daje dobry dostęp do luksusowego wnętrza.
Kabina jest obszerna i elegancka. Zastosowano w niej drewniane wstawki i oczywiście skórzaną tapicerkę. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głowami dla pasażerów. Fotele są duże i dobrze wyprofilowane. Przednie siedzenia mają elektryczną regulację ustawienia i pamięć ustawienia.
Auto oferuje już w standardzie wysoki poziom wyposażenia obejmujący tempomat, elektrycznie sterowane lusterka i okna, podgrzewane fotele, klimatyzację i zestaw audio. Na życzenie klientów montowany jest wysokiej jakości zestaw muzyczny składający się z ośmiu głośników.
Również w zakresie bezpieczeństwa Genesis nie ustępuje konkurencji. W podstawowej wersji oferowane są dwustopniowe poduszki powietrzne przednie, przednie i tylne boczne poduszki powietrze, kurtyny powietrzne, systemy ABS, ASR, ESP i EBD.
Przebadany w 2009 roku przez amerykański instytut National Highway Traffic Safety Administration Hyundai Genesis uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek w każdej kategorii.
Hyundai Genesis ma klasyczny układ napędowy z silnikami montowanymi z przodu wzdłużnie. Dostępne są jednostki V6 i V8 o objętości skokowej od 3,3 l do 5,0 l. Najmniejszy z motorów ma moc maksymalną 264 KM. Większy, 3,8-litrowy silnik V6 w zależności od rynku rozwija moc od 290 KM (Stany Zjednoczone) do 306 KM (Korea Południowa).
Mniejsza V-ósemka ma 4,6 l objętości skokowej i w pierwszym roku produkcji generowała moc 375 KM. W roku 2009 i 2010 Genesis z tym silnikiem rozwijał moc o 10 KM większą, by znowu w 2011 roku została obniżona do 378 KM.
Od 2011 roku na rynku amerykańskim dostępny jest Hyundai Genesis R (model rocznikowy 2012), pod maską którego instalowany jest aż 5-litrowy silnik V8 o mocy 429 KM i maksymalnym momencie obrotowym 511 Nm. To najmocniejsza z jednostek napędowych produkowanych przez koreańską firmę.
Niezależnie od wybranego silnika klient dostaje w Genesisie wyłącznie automatyczną skrzynię biegów. W wersjach z silnikami V6 montowana jest 6-biegowa skrzynia firmy Aisin, a do aut z motorami V8 również 6-biegową skrzynię automatyczną dostarcza niemiecka renomowana firma ZF. W topowej odmianie Genesis R do wyboru jest też 8-biegowy automat.
W 2009 roku Genesis przeszedł drobne odświeżanie, w ramach którego dodano m.in. dotykowy 7-calowy monitor (opcja) komputera pokładowego. Z kolei model rocznikowy 2012 oprócz prawie 430-konnego silnika otrzymał nowe koła, diody LED oraz odświeżoną atrapę chłodnicy. Zmodernizowano też nieco wnętrze.
Przez 3 lata produkcji pojawiło się kilka wersji specjalnych Genesisa, m.in. przygotowana przez firmę Prada.
Sprzedający się doskonale w Stanach Zjednoczonych i Korei Południowej Hyundai Genesis nie jest niestety dostępny w Polsce.