Używana Honda Prelude V - typowe awarie i problemy
Specjalnie na prośbę jednego z naszych Czytelników postanowiliśmy prześwietlić piątą generację Hondy Prelude. To sportowe auto może być ciekawą propozycją dla młodego kierowcy szukającego sportowych emocji, odstraszać jednak mogą drogie części i wysokie zużycie paliwa.
16.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ten sportowy japoński samochód zadebiutował w 1996 roku, a dopiero 5 lat później producent zdecydował się na poszerzenie listy wyposażenia. W tym samym roku zakończono również produkcję tego modelu, a w jego miejscu pojawiła się nowocześniejsza Integra. Pod maską Hondy pracował jeden z następujących silników:
- R4 16V 2,0 (135 KM)
- R4 16V 2,2 VTEC (185- 200 KM)
Jak na sportowy samochód przystało wszystkie jednostki napędowe zasilane są benzyną. Którą z nich warto wybrać? Z 2,0-litrową jednostką bazową Prelude przyśpiesza od zera do setki w niewiele ponad 9 sekund, ale za to jest stosunkowo bezproblemowa i tania w serwisowaniu. Jednak w ruchu miejskim może spalić nawet 13 l/ 100 km. Drugim silnikiem, który warto polecić jest oczywiście legendarny VTEC. Co prawda utrzymanie Preludy z takim motorem do tanich nie należy, ale za to odwdzięczy się ona dobrymi osiągami (7,5 sekundy do 100 km/h).
Niestety mimo tego, że Honda Prelude to sportowe coupe to z powodu nierównego rozkładu masy (ciężki przód i zbyt lekki tył) samochód niezbyt dobrze radzi sobie na zakrętach, zwłaszcza przy większych prędkościach. Ponadto na nierównych drogach dość odczuwalne jest podskakiwanie lekkiego tyłu pojazdu. Najczęściej spotykanym problemem jest korozja, która pojawia się na nadkolach i progach.
W autach z instalacją gazową może też wystąpić zjawisko nadmiernego zużycia oleju silnikowego, falowania obrotów oraz gaśnięcie silnika na biegu jałowym. Uszkodzeniu może ulec też uszczelka chłodnicy oleju, objawem takiej usterki jest dość szybko wyciekający olej przy włączonym silniku co dodatkowo powoduje opóźnioną zmianę biegów lub wypięcie się ich w czasie zwiększania prędkości obrotowej silnika. Następstwem takiej awarii może być zniszczenie automatycznej skrzyni biegów.
Niektóre Hondy miewają problemy z sondą lambda. Kupując Prelude musimy się też przygotować na wymianę łożysk kół, które ze względu na zaawansowany wiek auta mogą zawieść w każdej chwili. Przerdzewienie układu wydechowego to problem, który również może wystąpić w tym modelu. Nietrwałe okazują się być również silniczek wentylatora oraz uszczelki szyberdachu, które z czasem się wykruszają przepuszczając wodę.
Przy większych przebiegach wymiany wymagają metalowo-gumowe elementy w przednich i tylnych wahaczach, a także półosie napędowe. Podsumowując, Honda Prelude to samochód dla miłośników dynamicznej jazdy, którym nie przeszkadza mały zakres regulacji kierownicy, niewygodne wsiadanie oraz zbyt krótkie siedziska foteli. Najtańsze egzemplarze znajdziemy na portalach aukcyjnych już za około 8 000 zł.