Historii marki Ford część 5, czyli kultowy Escort [geneza motoryzacji]
W 1967 roku brytyjski oddział Forda hucznie zakończył produkcję modelu Anglia. Wielu dziwiło się, że tak popularne auto zeszło z taśm produkcyjnych. Gdyby wiedzieli, jaka będzie historia jego następcy...
01.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ford dla swojego nowego modelu wybrał nazwę Escort. Samochód miał tylny napęd i manualną , czterobiegową skrzynię. Wygląd nawiązywał do Anglii, a później do wersji dwu - i czterodrzwiowej dołączyły także van i trzydrzwiówka. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,1, 1,3 i 1,6 litra. Na początku produkcji oferowano także motor 0,9 l, ale nie cieszył się zbytnią popularnością. Escort sprzedawał się tak świetnie, że część jego produkcji przeniesiono do Niemiec i postanowiono mocniej ruszyć na podbój Europy.
Pojawienie się drugiej serii w 1975 roku nie było już tak wielkim wydarzeniem, ale umocniło pozycję tego modelu w Europie. Escort MK II był właściwie jedynie faceliftingiem pierwszej serii, a prawdziwe zmiany pojawiły się w roku 1980 wraz z odsłoną MK III.
Samochód diametralnie mienił swoje oblicze, a gamę silnikową rozszerzono. Escort został wyposażony w nowoczesną benzynówkę 1,4 i pojawił się w ofercie także silnik Diesla o pojemności 1,6 litra. Przeniesiono także napęd z tyłu na przód, a rok od premiery Ford zdecydował się na wprowadzenie wersji hatchback. Potem do gamy dołączył kabriolet, a w połowie lat osiemdziesiątych modele XR3 i RS Turbo. Ford postanowił też na rynek limuzynę na bazie Escorta - nazwał to auto Orion.
Kolejną metamorfozę najpopularniejszy model Forda przeszedł w 1986 roku. Lifting był jednak niewielki i o prawdziwych modyfikacjach możemy mówić dopiero w przypadku wersji MK V. Samochód nabrał opływowych kształtów, a w gamie pojawiło się także kombi. Escort dostał też nowe mocniejsze serce - szesnastozaworowy silnik 1,8, a później wersję 2,0, która rozwijała już 150 KM. W roku 1991 Ford zaprezentował także wersję Cosworth. Pod maską auta znalazł się turbodoładowany silnik 2,0 o mocy 220 KM. Samochód miał napęd na obie osie.
W 1995 roku nastąpiła kolejna duża zmiana stylistyki Escorta. Auto stało się bardziej owalne, Ford wprowadził także szereg nowinek, które miały wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Była to ostatnia wersja Escorta. W 1998 roku marka ogłosiła, że jej nowy model, Focus, oficjalnie zastąpi Escorta. Ostatni egzemplarz kultowego auta opuścił linię produkcyjną w Dagenham w hrabstwie Essex we wrześniu 2000 roku.