Historia i rozwój systemów nawigacji samochodowej
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to się dzieje, że samochód wie, gdzie ma cię zawieść? Skąd zna wszystkie nazwy ulic, a do tego podaje przybliżony czas podróży? Odpowiedź kryje się w fascynującej historii systemów nawigacji samochodowej - od starych, wysłużonych map papierowych do zaawansowanych nawigacji GPS.
04.09.2023 14:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czasy "przednawigacyjne"
Poczucie zagubienia na nieznanym terenie towarzyszyło podróżującym od zawsze. Już wieki temu ludzie wykorzystywali przyrządy nawigacyjne, takie jak kompas, by znaleźć właściwą drogę. Jednakże dopiero na przełomie XIX i XX wieku, wraz z rozwojem kolejnictwa, transportu morskiego i motoryzacji, powstała potrzeba stworzenia dedykowanych systemów nawigacji.
Trzeba jednak zaznaczyć, że pierwsze rozwiązania dla kierowców, choć niezwykle pomysłowe, znacząco odbiegały od terminu "nawigacja samochodowa" znanego nam dzisiaj. Zresztą przyjrzyjmy się nieco bliżej kilku najciekawszym propozycjom od ówczesnych konstruktorów.
Mapy i wczesne nawigacje samochodowe
Na początku XX wieku, wraz z rozwojem motoryzacji, ludzie zaczęli używać map papierowych (na rynku dostępne były również bardziej zaawansowane produkty jak np. The Baldwin Auto z przewijanymi zwojami i wskazówkami nawigacyjnymi) do planowania dłuższych tras podróży samochodem. Były one niewątpliwie przydatne, ale często podatne na błąd. Dopiero w latach 20. pojawiły się pierwsze próby mechanicznych urządzeń nawigacyjnych, które pomagały kierowcom dokładniej śledzić trasę i szybciej dotrzeć do celu.
Analogowy smartwatch, czyli Plus Fours Routefinder
Świetnym przykładem kreatywności był naręczny zegarek Plus Fours Routefinder, który pozwalał na sprawdzanie kierunku i odległości. Było to możliwe dzięki zintegrowanej miniaturowej mapie na tarczy, posiadającej skalę odległości. Użytkownik Plus Fours Routefinder wraz z zegarkiem otrzymywał linijkę lub specjalny wskaźnik, które pomagały w obliczeniach dystansu między dwoma punktami. Była to niezwykle praktyczna funkcja, szczególnie w czasach, gdy nawigacja satelitarna była jedynie pieśnią przyszłości.
Iter-Avto - trochę retro, trochę modern
Iter-Avto lub Iter-Auto, podobnie jak wcześniej wspomniane urządzenia, używało papierowych map na zwojach. Aby zdobyć popularność, sprzęt opracowany przez Touring Club Italiano musiał jednak posiadać jakieś dodatkowe funkcje, który wyróżniałyby go na raczkującym rynku nawigacji do samochodu. Kluczową z nich był prędkościomierz, który wpływał na tempo przesuwania mapy. Można zatem stwierdzić, że pozycja samochodu była pokazywana w czasie rzeczywistym. A to nie wszystko! Mapy dołączone do Iter-Avto posiadały liczne wskazówki nawigacyjne, w tym również zbiór informacji o punktach użyteczności takich jak stacje benzynowe czy mosty.
Globalne Systemy Pozycjonowania GPS i rewolucja w nawigacji samochodowej
Historia nawigacji GPS
Pierwotne prace nad technologią GPS (ang. Global Positioning System) sięgają lat 60. XX wieku, gdy Stany Zjednoczone rozpoczęły program satelitarnej nawigacji dla celów militarnych. System został oficjalnie uruchomiony w 1978 roku i początkowo był używany wyłącznie dla celów wojskowych, jednakże w 1983 roku prezydent Ronald Reagan zdecydował o udostępnieniu systemu GPS również do użytku cywilnego.
Jak działa nawigacja GPS?
GPS opiera się na zestawie satelitów umieszczonych wokół Ziemi, które emitują sygnały radiowe z informacjami o ich własnym położeniu i czasie. Odbiornik GPS w samochodzie (np. zestaw multimedialny do samochodu) lub innym urządzeniu odbiera te sygnały od kilku satelitów jednocześnie. Na podstawie czasu, który upłynął od momentu wysłania sygnału z satelity do chwili jego odebrania przez odbiornik, urządzenie jest w stanie obliczyć odległość do każdego z satelitów. Po odbiorze sygnałów od co najmniej trzech satelitów, odbiornik jest w stanie dokładnie określić swoje położenie na powierzchni Ziemi. Sygnały od czterech i więcej satelitów pozwalają na obliczenie także wysokości nad poziomem morza.
Rewolucja w nawigacji samochodowej
Przed wprowadzeniem GPS nawigacja samochodowa opierała się na tradycyjnych mapach papierowych, a kierowcy musieli polegać na swojej umiejętności orientacji, aby dotrzeć do celu. Było to czasochłonne i mogło prowadzić do popełnienia błędów w trasie, zwłaszcza w nieznanych obszarach. GPS zmieniło ten stan rzeczy, oferując precyzyjne i dokładne wskazówki nawigacyjne w czasie rzeczywistym.
Dziś wszyscy producenci posiadają w swoich ofertach samochody z GPS-em. Przykładem jest chociażby francuski koncern Renault, którego modele zaopatrzone są w różne systemy multimedialne z nawigacją, takie jak: Easy Link, R-Link 2, Media Nav Evolution czy Radio Connect R&GO.
Nawigacja w samochodzie i jej zalety
Główne korzyści jakie niesie ze sobą technologia GPS w nawigacji samochodowej to:
- Precyzyjna nawigacja - GPS oferuje dokładne informacje o położeniu, dzięki czemu kierowcy mogą bezpiecznie i skutecznie podążać za wskazówkami nawigacyjnymi.
- Skracanie czasu podróży - dzięki możliwości unikania korków, GPS pomaga znacznie skrócić czas podróży i oszczędzać paliwo.
- Ułatwienie podróżowania w nieznanych miejscach - GPS pozwala kierowcom na bezproblemowe podróżowanie w obcym terenie bez ryzyka zgubienia się.
- Ciągłe aktualizacje i nowe funkcje - dzisiejsze systemy nawigacyjne GPS często oferują aktualizacje map i zaawansowane funkcje, takie jak alternatywne trasy, informacje o ruchu drogowym, punkty zainteresowania (ang. POI - Point of Interest) itp.
Nawigacja samochodowa - podsumowanie GPS wywarł ogromny wpływ na nawigację samochodową, umożliwiając precyzyjne i skuteczne poruszanie się po drogach. Jego powszechność w dzisiejszych samochodach i smartfonach pokazuje, że jest to technologia, która cieszy się niesłabnącą popularnością wśród współczesnych kierowców. Dzięki technologii GPS nie tylko skrócono czas podróży, ale także zapewniono większe bezpieczeństwo i wygodę w podróżowaniu, zmieniając tym samym sposób, w jaki odkrywamy świat wokół nas.