Historia ewolucji kompaktów Peugeota
Korzenie kompaktowej rodziny Trzysta Peugeota sięgają właściwie początków marki. Małe, rodzinne samochody byłe produkowane przez Francuzów już na przełomie XIX i XX wieku. Wszystko zaczynało się od modeli 14, 15, 25 i wielu innych, niezliczonych maszyn tej klasy. Jednak kompakty, jakie znamy współcześnie, narodziły się znacznie później. 301 i 302 pojawiły się w latach 30. Później Peugeot produkował klasyfikowane nieco niżej 202, 203, 204 i dopiero w tym momencie zaczęły kiełkować właściwe podwaliny tej rodziny modeli, którą znamy obecnie. Po kilku dekadach nieobecności, trójka z przodu wróciła, wraz z pojawieniem się 304.
17.03.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Peugeot 304 zadebiutował w 1969 roku podczas targów samochodowych w Paryżu. Od tego roku był wytwarzany nieprzerwanie aż do 1979. Rok dłużej produkowano wersję Break, czyli kombi. Pozostałe odmiany nadwoziowe to sedan, coupé, kabriolet oraz wersja dostawcza. W sumie Peugeot wyprodukował aż 1 178 423 egzemplarze 304. Auto oferowane było z 1,3-litrowym motorem benzynowym R4 o oznaczeniu XL3. Później dostępna była wzmocniona odmiana S. Silniki te rozwijały odpowiednio 65 i 75 KM. W 1975 roku jednostka ta została jeszcze minimalnie wzmocniona i zyskała oznaczenie XL5 oraz XL5S. Pod maskami 304 można znaleźć także diesle. Były to jednostki 1,4-litrowe. Od 1979 roku 405 produkowany był także z 1,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym.
Równolegle do 405 Peugeot w 1977 zaczął produkować 305. Auto było oferowane przede wszystkim jako sedan i kombi, a dodatkowo również jako furgonetka. Samochód ten jest ogniwem łączącym 304 i 309. Co ciekawe, również kolejna trzysetka w kolejce była produkowana równolegle, tak jak i 304.
Pod maską 305 znajdziemy silniki benzynowe o pojemnościach od 1,3 do 1,9 l. Diesle oferowane były w rozmiarach 1,6 l i 1,9 l.
Peugeot wprowadził do produkcji 309 w roku 1985. Co ciekawe, samochód ten początkowo miał być produkowany pod marką Talbot. Ostatecznie jednak przyjął on logo lwa i został wprowadzony na rynek jako kolejna odsłona francuskiej rodziny kompaktów. 309 był produkowany do 1993 roku. Po drodze, w 1989 przeszedł lifting. Pojawiła się tutaj wersja GTI, która dysponowała 1,9-litrowym silnikiem benzynowym o mocy wynoszącej początkowo 130 KM, a później 122.
Peugeot 306 zadebiutował na rynku w roku 1993. Samochód ten produkowany był aż do roku 2002. Po drodze przeszedł on dwa subtelne liftingi. Pierwszy z nich nastąpił w 1997 roku i objął poprawki takich elementów jak światła, grill i zderzaki. Zmiany zaszły także pod maską oraz na liście wyposażenia. Kolejne odświeżenie nastąpiło w 1999.
Gama jednostek w każdej z faz istnienia 306 ulegała znacznym zmianom. Oferowane były silniki od bardzo małych i słabych, takich jak benzynowe 1.1 o mocy 60 KM aż po 2-litrowe jednostki rozwijające 167 KM w GTi.
Peugeot 307 był prawdziwą rewolucją stylistyczną w kategorii kompaktów Peugeota. Przejął on stylistykę z 206 i 607. Nowoczesne nadwozie osadzono na poprawionej platformie z 306. Wóz ten produkowany był we Francji w latach 2001-2008. Co ciekawe, do dziś wytwarzany jest w Chinach. W Europie oferowany był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kabriolet oraz kombi. Na niektórych rynkach dostępna była wersja sedan. 307, którego wyprodukowano blisko 3,8 mln egzemplarzy, oferowany był z szeregiem silników benzynowych i wysokoprężnych. Te pierwsze dostępne były w pojemnościach 1,4, 1,6 oraz 2,0 l i rozwijały od 75 do 177 KM. Diesle o tych samych pojemnościach dysponowały mocami w zakresie od 70 do 136 KM.
W 2007 roku Peugeot przedstawił nową generację swojego kompaktu. 308 stał się ostatnim numerem, wykorzystywanym do oznaczania tego rodzaju samochodu w gamie francuskiego producenta. Z czasem podjął on decyzję, że będzie to numer przeznaczony dla głównego samochodu, a modele pochodne będą zmieniały ostatnią cyfrę. Tak na przykład powstało oznaczenie 301.
To nastąpiło jednak sporo po debiucie pierwszej generacji. Ta wytwarzana była w latach 2007-2013. Konstrukcyjnie bazowała ona na platformie PSA PF2. Auto oferowane było jako hatchback 3- i 5-drzwiowy, kabriolet, kombi i na niektórych rynkach - jako sedan.
W 2011 roku auto przeszło wyraźny lifting, który nieco unowocześnił jego wygląd. Wraz z odświeżeniem, do gamy silników benzynowych i wysokoprężnych dołączyła mikrohybryda e-HDI. Było to nietypowe rozwiązanie, które wykorzystywało jedynie jednostkę spalinową do napędzania auta, ale wyposażone było w system odzyskiwania energii z hamowania.
Jesienią 2013 roku Peugeot przedstawił kolejną i jednocześnie najświeższą generację swojego kompaktu. Zgodnie z planem, utrzymała ona nazwę 308. Samochód oferowany jest jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Tym samym Francuzi zrezygnowali z wersji 3-drzwiowej.
Gama współczesnego 308 ma dwie usportowione wersje - GT i GTi. Pierwsza z nich dysponuje mocą 205 KM, generowaną z turbodoładowanego 1.6 THP. Jej ceny startują od 99 900 zł. Odmiana GTi rozwija aż 270 KM, które również generowane są z 1,6-litrowego silnika benzynowego. Ceny tego wozu zaczynają się od 132 900 zł.
Podstawową wersję Peugeota 308 można kupić za 59 900 zł. Sporą zachętą do przyjrzenia się temu francuskiemu kompaktowi jest fakt, że pojazd ten został zwycięzcą plebiscytu Car of the Year w roku 2014.