Hennessey McLaren MP4‑12C HPE700 (2013)
Hennessey od dłuższego czasu zapowiadał, że zmodyfikuje McLarena MP4-12C. Maszyna miała mieć 800 KM mocy i zmodernizowane nadwozie. Na razie wykonano część pracy – bolid ma normalną karoserię i o prawie 100 KM więcej od seryjnego.
23.09.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po kilkunastu latach przerwy McLaren wprowadził na rynek nowy samochód. Auto o stopień niższe niż legendarny F1 szybko podbiło rynek tuningowy. Wielu nabywców tego wozu szybko udało się do różnych warsztatów, by wyróżnić swój pojazd spośród innych. Kilkanaście dni temu do firm ulepszających McLarena MP4-12C dołączył Hennessey.
Już w lutym zeszłego roku Amerykanie informowali, że mają zamiar porządnie podkręcić McLarena, ale przygotowanie zajęło trochę czasu. W zapowiedzi pojawiła się wiadomość, że brytyjskie auto będzie miało około 800 KM mocy maksymalnej. Na razie jest trochę mniej.
„Mały” McLaren jest napędzany 3,8-litrową V-ósemką. Silnik ma bezpośredni wtrysk benzyny i dwie turbosprężarki do pomocy. Centralnie umieszczona jednostka w seryjnym brytyjczyku rozwija moc 625 KM przy 7500 obr./min i 600 Nm momentu obrotowego dostępne przy 3000-7000 obr./min. Motor przekazuje moc do 7-biegowej zautomatyzowanej dwusprzęgłowej przekładni. Potem wszystkie konie mechaniczne trafiają na tylne koła.
Hennessey wgrał nowe oprogramowanie do ECU, wymienił intercoolery, wstawił sportowe filtry powietrza K&N i zamontował bardziej sportowy od seryjnego układ wydechowy. Komplet tych działań sprawił, że moc silnika wzrosła do 714 KM, a maksymalny moment obrotowy do 731 Nm.
Dodatkowe 100 KM mocy poprawiło nieco osiągi drogowe McLarena. Niewielka waga maszyny (1434 kg) sprawia, że potrzeba tylko 2,90 s na osiągnięcie 100 km/h. Ten sam manewr autu fabrycznemu zajmuje 3,10 s.
Pozostałe podzespoły na razie pozostawiono bez zmian. Również nadwozie jest całkowicie seryjne. Wypuszczenie wersji HPE700 nie oznacza wcale, że Hennessey nie będzie prowadził prac nad szybszymi wersjami.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M838T
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 714 KM przy 7500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 187,94 KM/l (seryjny – 164,52 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 731 Nm przy 5800 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1434 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,01 kg/KM (seryjny – 2,29 kg/KM)
- Długość: 4507 mm
- Szerokość: 1908 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,90 s
Źródło: Hennessey