Hamulce Red Bulla RB7 [technika wyścigowa odc. 42]
Co prawda największy postęp w Formule 1 odbywa się w dziedzinie aerodynamiki, ale także inne kierunki w F1 są bardzo ważne. Ostatnio zespół Red Bull ostro pracował nad usprawnieniami układu hamulcowego.
27.05.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Z pewnością pamiętacie specjalne tarcze osłaniające felgi w bolidach Ferrari jeszcze dwa sezony temu. Zespół z Włoch mówił wtedy, że to element zmniejszający opory aerodynamiczne wokół kół, ale prawie pewne jest, że chodziło o zwiększenie skuteczności układu hamulcowego.
Rozwój bolidu RB7 (jak każdego innego zresztą) trwa cały czas. Jedną z nowszych modyfikacji jest nowy system doprowadzania powietrza chłodzącego tarcze w przednich hamulcach.
Jak to działa
Istotną rolę w konstrukcji gra felga o specjalnie ukształtowanych elementach piasty tworzących wirnik wysysający rozgrzany gaz, który właśnie opuścił okolicę tarczy hamulcowej. W wyniku zasysania powstaje małe podciśnienie w okolicy wlotu. To daje z kolei możliwość zmniejszenia przekroju kanału dolotowego, a dzięki temu poprawienia własności aerodynamicznych w przedniej części bolidu.
Oprócz wspomnianych 9 otworów na czołowej części "bębna" wykonany jest dodatkowy otwór wylotowy (wąski, pionowy - rysunek poniżej).
Problemy
Oczywiste, że osłona („bęben”) tarczy jest dużo bardziej skomplikowana niż normalnie.
Co dalej?
Zobacz też:
W poprzednim odcinku:
Źródło: scarbsf1