Poradniki i mechanikaHamulce Red Bulla RB7 [technika wyścigowa odc. 42]

Hamulce Red Bulla RB7 [technika wyścigowa odc. 42]

Co prawda największy postęp w Formule 1 odbywa się w dziedzinie aerodynamiki, ale także inne kierunki w F1 są bardzo ważne. Ostatnio zespół Red Bull ostro pracował nad usprawnieniami układu hamulcowego.

Hamulce Red Bulla RB7 [technika wyścigowa odc. 42]
Olgierd Lachowski

27.05.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Z pewnością pamiętacie specjalne tarcze osłaniające felgi w bolidach Ferrari jeszcze dwa sezony temu. Zespół z Włoch mówił wtedy, że to element zmniejszający opory aerodynamiczne wokół kół, ale prawie pewne jest, że chodziło o zwiększenie skuteczności układu hamulcowego.

Rozwój bolidu RB7 (jak każdego innego zresztą) trwa cały czas. Jedną z nowszych modyfikacji jest nowy system doprowadzania powietrza chłodzącego tarcze w przednich hamulcach.

Jak to działa

Na żółto zaznaczone są otwory na bocznej powierzchni bębna
Na żółto zaznaczone są otwory na bocznej powierzchni bębna

Istotną rolę w konstrukcji gra felga o specjalnie ukształtowanych elementach piasty tworzących wirnik wysysający rozgrzany gaz, który właśnie opuścił okolicę tarczy hamulcowej. W wyniku zasysania powstaje małe podciśnienie w okolicy wlotu. To daje z kolei możliwość zmniejszenia przekroju kanału dolotowego, a dzięki temu poprawienia własności aerodynamicznych w przedniej części bolidu.

Oprócz wspomnianych 9 otworów na czołowej części "bębna" wykonany jest dodatkowy otwór wylotowy (wąski, pionowy - rysunek poniżej).

Problemy

Specjalnie ukształtowana felga Red Bulla RB7
Specjalnie ukształtowana felga Red Bulla RB7

Oczywiste, że osłona („bęben”) tarczy jest dużo bardziej skomplikowana niż normalnie.

Co dalej?

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło: scarbsf1

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)