Gwiazdeczki i przełom, czyli historii Toyoty część 2 [geneza motoryzacji]
Model Crown rozpoczął prężny rozwój motoryzacyjnego działu Toyoty. Zbiegło się to z momentem, gdy przemysł motoryzacyjny przeżywał lata prosperity.
11.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dwa lata po popularnym Crownie Toyota rozpoczęła sprzedaż Corony. Samochód był dostępny w wielu wersjach nadwoziowych, a więc jako sedan, kombi, coupe, liftback, a od drugiej i trzeciej generacji także jako pick-up. Do napędu używano jednostek R4 o pojemności od 1,0 do 2,4 litra. Moc przenoszona była na oś tylną. Dopiero ósma (z jedenastu) generacja modelu otrzymała napęd na przednie koła. Za następcę Corony uznaje się Toyotę Avensis.
We wrześniu 1966 powstał zakład w Takaoka. Początkowa wydajność produkcyjna tej fabryki, o powierzchni l 360 000 metrów kwadratowych, to 20 000 pojazdów miesięcznie. Przełom w historii Toyoty następuje wraz z pojawieniem się na rynku Corolli. Dzięki temu modelowi w 1968 roku roczna Toyoty produkcja osiągnęła poziom miliona pojazdów. Na początku Corollę oferowano z silnikiem o pojemności 1,1 i mocy 52 KM. Później moc zwiększono do 68 KM oraz 77 KM. Samochód był dostępny jako sedan oraz kombi. Już pierwsza generacja auta potwierdziła aspirację koncernu do bycia jednym z najważniejszych producentów samochodów na świecie.
Pozycję marki ugruntował pokazany w 1973 roku model Starlet. To małe autko miejskie osiągnęło naprawdę spory sukces rynkowy i miało opinię niemal bezawaryjnego. Samochód przejął napęd z mało popularnego modelu Publica. Były to jednostki 1,0 i 1,2. Auto miało klasyczny układ napędowy, z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylną oś. Druga odsłona modelu nastąpiła w roku 1978 i stała się jeszcze większym hitem.
W roku 1982 powstała Toyota Motor Corporation z połączenia się Toyoty Motor Company i Toyota Motor Sales. Zachowany został podział na działalność krajową i produkcję eksportową. W tym samym roku Toyota mogła się już poszczycić opanowaniem 40% japońskiego rynku motoryzacyjnego.
W międzyczasie pojawiały się kolejne generacje flagowego modelu japońskiej marki – Corolli. Spory sukces odniosła czwarta generacja, a piąta uważana jest przez wielu fachowców za przełomową i najlepszą ze wszystkich. Tę generację produkowano w latach 1983 – 1987. Posiadała bardzo szeroką gamę silnikową, z których najpopularniejsza i najbardziej niezawodna okazała się ta o pojemności 1,6 i mocy 90 KM.
W połowie lat osiemdziesiątych Toyota zdecydowała pozyskać partnera strategicznego. Po nieudanych próbach fuzji z Fordem udało się utworzyć w 1984 r. spółkę z General Motors - The United Motor Manufacturing Inc. (NUMMI).