Glas - kultowy Niemiec [geneza motoryzacji]
Od maszyn rolniczych, przez skutery, do zmotoryzowania Niemiec. Taka jest historia Hansa Glasa i jego samochodziku.
24.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma Hansa Glasa rezydowała w Dingolfing, nazywała się Isaria Landmaschinenfabrik GmbH i do 1951 roku produkowała wyłącznie maszyny rolnicze. Wtedy poszerzyła swoją ofertę o skuter. Osiągnął on taki sukces, że zachęcił Hansa Glasa do pójścia o krok dalej. I tak w 1955 roku został wyprodukowany pierwszy model Goggomobilu, prawdopodobnie najsłynniejszy niemiecki samochód małolitrażowy lat 50.
Samochód produkowano nieustannie przez 14 lat. Sprzedano prawie 300 tysięcy egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia. Goggomobil początkowo miał mieć drzwi umieszczone w miejscu przedniej maski i opuszczany dach, ale w tej wersji wypuszczono tylko jedną partię produkcyjną.
Goggomobil raz pierwszy zaprezentowano podczas Internationalen Fahrrad und Motorrad Ausstellung w 1954 roku. Auto cieszyło się z ogromnym zainteresowaniem, zaczęły napływać pierwsze zamówienia. Pojazd napędzała jednostka skonstruowana przez byłego inżyniera firmy Adler, Feliksa Dozekala. Był to dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 250 ccm, później powiększony do 300 ccm, a w końcowej fazie produkcji do 400 ccm. Maksymalna moc wynosiła 14, a potem 20 KM.
Autko zdobyło tak dużą popularność, że Glas zdecydował się na oferowanie Goggomobila w kilku wersjach nadwozia. Powstała wersja coupe, oznaczona symbolem TS, a na jej bazie wkrótce potem stworzono kabrioleta. Od 1959 roku istniała także wersja TL, czyli bagażówka. Goggomobil TL zyskał ogromną popularność, gdy 2000 sztuk tych aut kupiła niemiecka poczta. Żółte autka stały się symbolem tej instytucji.
W 1965 roku Glas zaprezentował zupełnie nowe auto, za którego projekt odpowiadał Włoch, Pietro Frua. Był to model 2600, napędzany ośmiocylindrowym silnikiem widlastym. Jednostka powstała z połączenia dwóch silników o pojemności po 1,3 l każdy. Samochód rozpędzał się do aż 200 km/h. W 1966 roku przedsiębiorstwo Glasa przejęło BMW. Nowi właściciele zdecydowali się kontynuować produkcję 2600, zmieniając jedynie nazwę na BMW 3000 V8.
Glas do dziś wspominany jest w Niemczech z sentymentem, a jego Goggomobil uważa się za samochód kultowy. Auto eksportowano do 36 krajów, a w Polsce posłużyło jako wzór dla Mikrusa MR300, wytwarzanego w Mielcu w latach 1957-1960. W Australii na bazie sedana zbudowano małego roadstera o nazwie Dart.