Giełda klasyków: Porsche 356 - wybierz jedno z pięciu
Porsche 356 to ikona - pierwszy model Porsche, jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych lat 50. i 60. W ciągu kilkunastu lat produkcji powoli się zmieniał, a razem z nadchodzącą aukcją mamy możliwość przyjrzenia się pięciu egzemplarzom pochodzącym z różnych etapów produkcji.
30.12.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
RM Auctions zawsze gwarantuje wysoką jakość oferowanych samochodów. Nie znajdziemy tu projektów do dokończenia. Zawsze są to pieczołowicie odrestaurowane perełki, odbudowane z dbałością o szczegóły i zgodność z oryginałem. Choć puryści mogą się doszukać drobnych niezgodności, dla większości entuzjastów to doskonała okazja, by dowiedzieć się, jak powinien wyglądać dany klasyk.
W czasach gdy na polskim rynku możemy wybierać przede wszystkim wśród replik Porsche 356, prawdziwą przyjemnością jest zaprezentowanie pierwowzoru. Zadanie ułatwiają nam dobrej jakości zdjęcia, na które zawsze możemy liczyć, gdy przeglądamy samochody z oferty RM Auctions. Najbliższa aukcja odbędzie się 16 i 17 stycznia w Arizonie, gdzie będzie można nabyć każdy z prezentowanych dziś samochodów.
1957 Porsche 356 A Carrera 1500 GS Speedster by Reutter
To zdecydowanie najbardziej wartościowa z prezentowanych tu 356. O jej wyjątkowości decyduje z jednej strony poszukiwana pierwsza otwarta wersja nadwoziowa - Speedster, a z drugiej oryginalny pakiet Carrera, czyli silnik o korzeniach wyczynowych i mocy 100 KM - dwukrotnie wyższej niż w podstawowej wersji 1.3. W podobnej specyfikacji powstało zaledwie 75 egzemplarzy. Spodziewana cena: 1,1-1,5 mln dol.
1959 Porsche 356 A 1600 Convertible D by Drauz
Porsche 356 Convertible D było bezpośrednim następcą Speedstera. Powstało na życzenie klientów, którzy oczekiwali wyższego komfortu. Zamontowano wyższą przednią szybę, podnoszone boczne szyby, bardziej bogate wyposażenie wnętrza z wygodniejszymi fotelami, zmieniono zderzaki i tylne światła. Ta wersja była produkowana jedynie przez rok i powstała w 1331 egzemplarzach. Moc: 60 KM. Spodziewana cena: 175-250 tys. dol.
1960 Porsche 356 B 1600 Roadster by Drauz
Trzecie 356 i trzecia otwarta wersja nadwozia, roadster. Zastosowano w niej elementy z nowej generacji nadwozia, zwanej T-5, czyli wyżej zamocowane zderzaki, wyżej umieszczone przednie światła, płaski przód z bardziej zaokrągloną maską i z większym, chromowanym umieszczonym na niej uchwytem. Podwozie również jest udoskonalone zgodnie z całą generacją B, czyli m.in. mocniejsze, choć pozostały bębnowe hamulce i większe felgi. Moc: 70 KM. Przewidywana cena: 180-220 tys. dol.
1961 Porsche 356 B 1600 Super Cabriolet by Reutter
Podobnie jak poprzednik to typ B i karoseria T-5, lecz budowana w innym miejscu - w zakładach Reuttera. Wyróżnia się wnętrzem - odtworzonym według oryginału, z charakterystyczną tapicerką łączącą sztruks i skórę. To kolejny egzemplarz po kompleksowym remoncie, którego koszt wyniósł aż 50 tys. dolarów. Właściciel zdecydował się na polepszenie osiągów, rozwiercając oryginalną jednostkę, która ma teraz pojemność 1,75 l i moc: 84 KM. Przewidywana cena: 140-190 tys. dol.
1963 Porsche 356 B 1600 Super Coupe by Karmann
Typ B z nadwoziem T6 w wersji coupe, stworzonym przez Karmanna. Od poprzedników różnił się większą tylną szybą, wlewem paliwa umieszczonym w prawym przednim błotniku i podwójnym grillem na pokrywie silnika. Wyposażony jest już w nową jednostkę 616/12 1600 Super o mocy 75 KM. Przewidywana cena: 110-130 tys. dol.
Ciekawostką może być fakt, że przedstawione tu samochody stanowią jedynie niewielki wycinek z całej produkcji Porsche 356. Oprócz czterech głównych grup (Pre-A, A, B, C) wyróżnia się szereg podtypów, co składa się w sumie na kilkadziesiąt różnych modeli. Konstrukcja dojrzewała wraz z fabryką, technicznym postępem i oczekiwaniami klientów, tworząc podwaliny dla niemniej kultowej 911.
Z pewnością ciekawą sprawą jest techniczne pokrewieństwo z Volkswagenem Garbusem, które pozwala dziś na niskie koszty utrzymania i remontu, choć jak widać na powyższych przykładach, wykonanie renowacji według najwyższych dostępnych standardów skutkuje i tak rachunkami na kilkadziesiąt tysięcy dolarów. To techniczne pokrewieństwo powoduje również, że na rynku dostępnych jest wiele replik, pod względem właściwości jezdnych i użytkowych niejednokrotnie przebijających oryginalną konstrukcję. Bardzo ciekawe repliki budowane są między innymi we Wrocławiu: http://www.gieldaklasykow.pl/ff-speedster/.
Więcej informacji o wybranych samochodach z RM Auctions znajdziecie na Giełdzie klasyków:
Zapraszam również na facebookowy fanpage Giełdy klasyków: www.facebook.com/GieldaKlasykow