Flywheel KERS – sposób Volvo na obniżenie spalania nawet o 25 % [wideo]
Trwa bój na obniżanie spalania i tym samym emisji spalin do atmosfery przez samochodowe silniki. W tym celu producenci sięgają do coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych prześcigając się w nowych koncepcjach. Tymczasem Volvo postanowiło odrodzić swój pomysł z lat 80. Oto zapowiadany dwa lata temu Flywheel KERS w nowym wydaniu.
27.04.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Trwa bój na obniżanie spalania i tym samym emisji spalin do atmosfery przez samochodowe silniki. W tym celu producenci sięgają do coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych prześcigając się w nowych koncepcjach. Tymczasem Volvo postanowiło odrodzić swój pomysł z lat 80. Oto zapowiadany dwa lata temu Flywheel KERS w nowym wydaniu.
Flywheel KERS (określany czasem jako Flywheel Hybrid System) to system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania oparty na idei koła zamachowego. Po raz pierwszy rozwiązanie zostało zastosowane w przypadku modelu 260. Jednak moduł był zbyt ciężki aby przynieść wymierne korzyści. Nowy system Flywheel KERS dzięki zastosowaniu do konstrukcji włókna węglowego waży już tylko ok. 6 kg oraz mierzy 20 cm średnicy. Rozwiązanie ma ograniczać spalanie maksymalnie aż do 25 % (wnioski z porównania spalania 4-cylindrowego silnika wyposażonego w system z 6-cylindrowym o podobnych osiągach pozbawionym KERS-u).
Jak funkcjonuje to rozwiązanie? W momencie gdy kierowca naciśnie pedał hamulca automatycznie wyłączony zostaje silnik spalinowy. Energia z hamowania gromadzona jest w kole zamachowym, które może rozkręcić się maksymalnie aż do 60 000 obr./min. Gdy kierowca zechce ruszyć, energia zostanie przekazana na koła tylnej osi za pośrednictwem "specjalnie skonstruowanej przekładni".
Flywheel KERS miałby być systemem szczególnie przydatnym w podróżowaniu w ruchu miejskim. W takich warunkach pozwalałby aby silnik spalinowy pozostawał wyłączony przez około połowę czasu jazdy. Co więcej KERS według Volvo ma również poprawiać osiągi dając zastrzyk ok. 80 KM. Dzięki temu prototypowe Volvo S60 rozpędzało się do 100 km/h w jedyne 5,5 s.
Volvo Flywheel KERS
Źródło: CarScoops