Fiat Tipo z silnikiem 1.4 T‑Jet i LPG
Choć tytuł artykułu brzmi obiecująco, wcale nie będzie tak dobrze jak może się wam wydawać.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tak, pod maskę modelu Tipo kombi trafi mocniejsza benzyna 1.4 T-Jet, generująca 120 KM. Umknęło to naszej uwadze podczas premierowego szaleństwa w Genewie, zatem informujemy. Na chwilę obecną przewiduje się, że ten bardzo dobry motor, przystosowany do normy Euro 6 będzie dostępny w wersjach hatchback i kombi, ale wszystkiego dowiemy się po premierze tego modelu i samego silnika w Polsce.
Patrząc na dobre walory użytkowe i bardzo dobrą cenę modelu, a także historię silnika 1.4 T-Jet, który uznaliśmy w redakcji za najlepszy motor benzynowy w swojej klasie, Tipo 1.4 T-Jet byłby kapitalną ofertą na polski rynek. Ale Polakowi zawsze mało i chciałby mieć jeszcze LPG, czyli nie tylko kupić auto, ale także jeździć nim za półdarmo.
Zatem kolejną, bardzo dobrą wiadomością jest wersja dwupaliwowa 1.4 T-Jet z fabryczną instalacją LPG. Silnik został dostosowany dodatkowo do zasilania gazowego poprzez dobranie innych materiałów do wykonania zaworów i gniazd zaworowych. Jednostka ma też fabrycznie przygotowany kolektor dolotowy pod montaż wtryskiwaczy gazowych, a instalacja jest montowana w fabryce, na linii produkcyjnej. I wszystko wygląda na piękną bajkę, ale teraz… pobudka!
Jak ustalił portal Gazeo.pl, Fiat Tipo z tym silnikiem będzie konwertowany na LPG, ale tylko w Turcji i nie trafi na rynek polski. W naszym kraju będzie oferowana tylko wersja dwupaliwowa z silnikiem 1.4 16V o mocy 95 KM. Co więcej, nie będzie to stricte fabryczna instalacja gazowa, ale system marki Tartarini, przygotowany specjalnie do Tipo w Katowicach przez firmę Auto Gaz Śląsk. Dlaczego podjęto taką decyzję?
Podobno z uwagi na cenę fabrycznej instalacji, która dla przykładu w Alfie Giulietta kosztowała 10 tys. zł. Taki koszt jest nie do przyjęcia w polskich warunkach, zwłaszcza przy tak niskiej cenie wyjściowej samochodu. Importer bazując na doświadczeniach z konwersją aut w kraju, ufa lokalnym przedstawicielom Tartarini i może liczyć na korzystne ceny. Niestety nie przewiduje się instalacji do silnika T-Jet. Przyczyna tego jest prosta. Silnik T-Jet dostosowany fabrycznie do pracy na LPG będzie dostępny tylko z fabrycznym LPG. Nie da się zamówić tej jednostki bez instalacji gazowej, a importer najpewniej nie chce brać odpowiedzialności za potencjalne usterki wywołane systemem gazowym w nieprzystosowanym do tego fabrycznie silniku.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zamontować sobie instalację LPG we własnym zakresie, nawet do silnika 1.4 T-Jet, który bardzo dobrze współpracuje z instalacją gazową. Koszt takiej konwersji na dobrej jakości system to około 4000 zł, a zwrot nastąpiłby bardzo szybko, bo z pewnością jeszcze przed upływem 2-letniej, fabrycznej gwarancji na samochód.