Fiat Tipo z silnikiem 1.4 T‑Jet i LPG
Choć tytuł artykułu brzmi obiecująco, wcale nie będzie tak dobrze jak może się wam wydawać.
15.03.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tak, pod maskę modelu Tipo kombi trafi mocniejsza benzyna 1.4 T-Jet, generująca 120 KM. Umknęło to naszej uwadze podczas premierowego szaleństwa w Genewie, zatem informujemy. Na chwilę obecną przewiduje się, że ten bardzo dobry motor, przystosowany do normy Euro 6 będzie dostępny w wersjach hatchback i kombi, ale wszystkiego dowiemy się po premierze tego modelu i samego silnika w Polsce.
Patrząc na dobre walory użytkowe i bardzo dobrą cenę modelu, a także historię silnika 1.4 T-Jet, który uznaliśmy w redakcji za najlepszy motor benzynowy w swojej klasie, Tipo 1.4 T-Jet byłby kapitalną ofertą na polski rynek. Ale Polakowi zawsze mało i chciałby mieć jeszcze LPG, czyli nie tylko kupić auto, ale także jeździć nim za półdarmo.
Zatem kolejną, bardzo dobrą wiadomością jest wersja dwupaliwowa 1.4 T-Jet z fabryczną instalacją LPG. Silnik został dostosowany dodatkowo do zasilania gazowego poprzez dobranie innych materiałów do wykonania zaworów i gniazd zaworowych. Jednostka ma też fabrycznie przygotowany kolektor dolotowy pod montaż wtryskiwaczy gazowych, a instalacja jest montowana w fabryce, na linii produkcyjnej. I wszystko wygląda na piękną bajkę, ale teraz… pobudka!
Jak ustalił portal Gazeo.pl, Fiat Tipo z tym silnikiem będzie konwertowany na LPG, ale tylko w Turcji i nie trafi na rynek polski. W naszym kraju będzie oferowana tylko wersja dwupaliwowa z silnikiem 1.4 16V o mocy 95 KM. Co więcej, nie będzie to stricte fabryczna instalacja gazowa, ale system marki Tartarini, przygotowany specjalnie do Tipo w Katowicach przez firmę Auto Gaz Śląsk. Dlaczego podjęto taką decyzję?
Podobno z uwagi na cenę fabrycznej instalacji, która dla przykładu w Alfie Giulietta kosztowała 10 tys. zł. Taki koszt jest nie do przyjęcia w polskich warunkach, zwłaszcza przy tak niskiej cenie wyjściowej samochodu. Importer bazując na doświadczeniach z konwersją aut w kraju, ufa lokalnym przedstawicielom Tartarini i może liczyć na korzystne ceny. Niestety nie przewiduje się instalacji do silnika T-Jet. Przyczyna tego jest prosta. Silnik T-Jet dostosowany fabrycznie do pracy na LPG będzie dostępny tylko z fabrycznym LPG. Nie da się zamówić tej jednostki bez instalacji gazowej, a importer najpewniej nie chce brać odpowiedzialności za potencjalne usterki wywołane systemem gazowym w nieprzystosowanym do tego fabrycznie silniku.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zamontować sobie instalację LPG we własnym zakresie, nawet do silnika 1.4 T-Jet, który bardzo dobrze współpracuje z instalacją gazową. Koszt takiej konwersji na dobrej jakości system to około 4000 zł, a zwrot nastąpiłby bardzo szybko, bo z pewnością jeszcze przed upływem 2-letniej, fabrycznej gwarancji na samochód.