Fiat Tipo
Fiat Tipo wciąż cieszy się ogromną popularnością, będąc niejednokrotnie polskim liderem sprzedaży.
Fiat Tipo – dane techniczne
Motoryzacyjna niższa klasa średnia wzbogaciła się w 1988 roku o Fiata Tipo. Auto produkuje się do dziś z typem nadwozia sedan, hatchback oraz kombi. Włoski koncern Fiat wypuścił na rynek 4 generacje Fiata Tipo. Samochód posiada 3-5 drzwi, 5 siedzeń, napęd na przednią oś, manualną bądź automatyczną skrzynię biegów, a także maksymalnie 1100-litrowy bagażnik przy złożonych siedzeniach (najmniejszy ma 350 litrów przy rozłożonych siedzeniach). Wymiary Fiata Tipo wynoszą 3958-4571 mm długości, 1700-1792 mm szerokości, 1430-1514 mm wysokości, rozstaw osi 2450-2636 mm, a jego waga całkowita nie przekracza 1770 kilogramów. Pojemność zbiornika na paliwo w Fiacie Tipo to 45-50 litrów.
Fiat Tipo – spalanie i silnik
Średnie spalanie Fiata Tipo kształtuje się pomiędzy 3,4 a 9 litrów na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Przykładowo najniższe spalanie wśród Fiatów Tipo wykazuje model z silnikiem diesla 1.6 i 120 KM – spala przeciętnie 3 litry na trasie, a 3,4 litra w cyklu mieszanym. Jedno z najwyższych spalań to natomiast cecha charakterystyczna silnika 2.0 ze 139 KM – 9 litrów w cyklu mieszanym.
Modele różnych generacji Fiata Tipo dysponują silnikami na benzynę, typu diesel lub też mieszanymi – benzyna+gaz. Maksymalne osiągi pojazdu to 150-202 km/h i przyspieszenie do setki w 9,7-17,8 sekundy. Rzędowe, czterocylindrowe silniki Fiata Tipo mają pojemność 1248-1995 cm3, natomiast moc to 42-107 kW, czyli odpowiednio 57-145 KM. Moment obrotowy układu napędowego Fiata Tipo wynosi 98-320 Nm.
Fiat Tipo - opinie
Fiat Tipo jest modelowym przedstawicielem samochodów klasy kompaktowej, czyli autosegmentu C. Skrzynia biegów oceniana jest dwojako – niekiedy potrafi bowiem bardzo głośno pracować. Poszczególne elementy są dosyć dobrze spasowane, nie słychać więc zbędnych trzasków nawet przy większych prędkościach. Zaletą Fiata Tipo jest dobry i dynamiczny silnik, a także pakowny (wbrew pozorom) bagażnik.
Części do Fiata Tipo są bardzo tanie i ogólnie dostępne. Serwisowanie także nie nastręcza większych trudności. Zawieszenie Fiata Tipo („Samochód Roku” '89) jest na tyle dobre, że konstruktorzy skopiowali je do innych modeli, np. Fiata Bravo, Fiata Stilo czy Fiata Siena.