Fiat Bravo 1,6 Multijet Emotion - dla młodych z rozsądkiem [test autokult.pl]
Fiat Bravo drugiej generacji to jeden z najbardziej urodziwych przedstawicieli segmentu C. Nic dziwnego – włoski kompakt swój wygląd zawdzięcza biuru stylistycznemu Italdesign Giugiaro. Jakie auto skrywa się pod tą zgrabną powłoką?
27.07.2012 | aktual.: 18.04.2023 13:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Fiat Bravo 1,6 Multijet Emotion - test
Fiat Bravo drugiej generacji to jeden z najbardziej urodziwych przedstawicieli segmentu C. Nic dziwnego – włoski kompakt swój wygląd zawdzięcza biuru stylistycznemu Italdesign Giugiaro. Jakie auto skrywa się pod tą zgrabną powłoką?
Oczywiście wygląd to kwestia gustu, ale Fiat Bravo zdecydowanie będzie miał więcej zwolenników niż przeciwników. Pociągłe przednie światła mimo braku jednoznacznego, łatwego do opisania kształtu robią bardzo dobre wrażenie. Ich linia doskonale gra z sylwetką samochodu, która została zaprojektowana niezwykle dynamicznie. Dolna linia szyb bocznych powoli unosi się ku górze z każdym centymetrem przybliżającym obserwatora do tyłu auta. Tam z kolei królują dwie eliptyczne lampy zamknięte w owalnych kloszach. Trzeba przyznać, że całość znakomicie ze sobą współgra.
Wnętrze również zostało zaprojektowane w przemyślany sposób. Jego kształty powinny się spodobać większości odbiorców, jednak mi nie do końca odpowiadał materiał kryjący większą część deski rozdzielczej. Wiele osób spodziewa się teraz zapewne, że wytknę niską jakość wykonania. Nie, przeciwnie, deska rozdzielcza Fiata Bravo jest przyzwoicie spasowana, a materiały, których użyto do jej wykonania, są dobrej jakości. Co zatem nie przypadło mi do gustu? Lwia część deski rozdzielczej tego włoskiego kompaktu pokryta jest tworzywem o fakturze udającej włókno węglowe, wpadającej kolorem w brąz. Nie jestem jej miłośnikiem, ale być może innych to rozwiązanie do siebie przekona.
Najsłabszą stroną wnętrza testowanego przeze mnie modelu Bravo jest obudowa tunelu środkowego. To chyba jedyne miejsce, gdzie Fiat na chwilę dał dorzucić do tego samochodu swoje trzy grosze księgowym. Widać tu drobną oszczędność – zastosowano niezbyt dobrej jakości tworzywo sztuczne.
Na pochwałę zasługują fotele Fiata Bravo. Niektórzy być może woleliby, żeby były trochę bardziej miękkie, mnie jednak odpowiadało to, że podczas jazdy nie czułem, jakby podróż odbywała się na stercie poduszek. Siedzenia tego kompaktu przyzwoicie trzymają w zakrętach, a nasze plecy nie powinny narzekać na zmęczenie.
Dla pasażerów podróżujących z tyłu Fiat umieścił w podłokietniku kierowcy jeden nawiew. Z pewnością przyda się w dłuższych, letnich podróżach. Jeśli jednak planujecie zabrać się na dalszą wyprawę z czwórką swoich rosłych znajomych Fiatem Bravo, przemyślcie to dwa razy. Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem, ale nie należy oczekiwać fajerwerków. Przestrzeń z tyłu Fiata Bravo nie zrobi miłej niespodzianki, ale również nie powinna rozczarować. Włoski producent dał dokładnie tyle, ile spodziewamy się po samochodzie kompaktowym.
Jeśli już uda nam się załadować 5 dorosłych osób do Fiata Bravo, to wypadałoby jeszcze zabrać ze sobą trochę bagażu. Z tym nie będzie problemu, ponieważ 400-litrowy bagażnik włoskiego kompaktu to jeden z największych kufrów w swojej klasie. Przedstawiciele segmentu C Peugeota, Citroëna, Volkswagena, Kii i Hyundaia zostają pod tym względem w tyle. Jedynie testowana przez nas niedawno Honda Civic ma więcej miejsca za tylnymi fotelami niż Fiat Bravo. Za to dla włoskiego kompaktu należą się oklaski.
Kiedy chciałem sprawdzić, czy bagażnik Bravo jest faktycznie tak duży, jak twierdzi producent, czekała mnie niespodzianka. Po lewej stronie zobaczyłem dość obszerną obudowę subwoofera o mocy 250 W. Muszę przyznać, że postrzegałem tego Fiata jako samochód skierowany raczej do młodszej części odbiorców. Ten głośnik tylko mnie utwierdził w tym przekonaniu.
Czas przekonać się, jak brzmi ten „młodzieżowy” zestaw audio. Otóż dźwięk jest... zupełnie normalny. Szczerze mówiąc, gdybym nie zajrzał do bagażnika i nie zobaczył tego dodatkowego głośnika, nigdy nie zgadłbym, że coś takiego w tym aucie faktycznie jest zamontowane. Sprzęt audio jest przyzwoitej jakości, jednak na tych samych ustawieniach korektora graficznego lepiej sprawuje się np. z MP3 niż z radiem. Nawigowanie po menu systemu multimedialnego jest dosyć proste i przejrzyste dzięki dużemu, kolorowemu wyświetlaczowi, który służy również do obsługi nawigacji.
Czas ruszać w drogę. Zapinamy pasy, przekręcamy kluczyk i odzywa się cichy diesel 1,6 Multijet. Średnich rozmiarów motor wysokoprężny doskonale pasuje do charakteru auta. Przyznam szczerze, że byłem zaskoczony jego dynamicznym charakterem. Silnik wręcz kusi do ostrzejszej jazdy i doskonale się w niej sprawdza. Jednocześnie nie męczy klekotaniem. A co najważniejsze w obecnych czasach – jest oszczędny.
Postanowiłem, że nie będę sprawdzał, jak mało jest w stanie spalić Bravo. Włoski kompakt dostał solidny wycisk w miejskich warunkach. Po staniu w stołecznych korkach i częstym, dynamicznym przyspieszaniu komputer wskazał 8,4 l/100 km. Moim zdaniem to bardzo dobry wynik, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że producent podaje zaledwie 1,6 l/100 km mniej w danych katalogowych. W trasie Bravo osiąga około 5,5 l/100 km rzeczywistego spalania, przy czym w tym przypadku obyło się już bez zbędnego wysilania jednostki.
Zawieszenie tego Fiata to bardzo dobrze zestrojony kompromis. Bravo prowadzi się pewnie i pozwala dynamicznie pokonywać kolejne zakręty, jednocześnie gwarantując komfort na naprawdę dobrym jak na ten segment poziomie. Jedynym mankamentem układu kierowniczego Fiata Bravo jest dość silne wspomaganie. Samochód pretendujący do miana dynamicznego kompaktu mógłby stawiać kierowcy trochę więcej oporu.
Według mnie Bravo to dobra alternatywa dla konkurencji z innych krajów i kontynentów. Przedstawiciel Włochów w segmencie C pokazuje, że czasy, kiedy narzekano na jakość wykonania Fiatów, minęły i podczas samochodowych zakupów zdecydowanie warto rozważyć to auto obok popularnych w Polsce konkurentów.
- Dobra, dynamiczna i oszczędna jednostka napędowa
- Zawieszenie będące kompromisem między komfortem a dynamiką
- Atrakcyjny wygląd
- Ergonomia na dobrym poziomie
- Przestronny bagażnik
- Za mocne wspomaganie układu kierowniczego
- Przeciętna jakość tworzywa obudowy tunelu środkowego
Przejdź do danych technicznych[url=http://100oktanow.autokult.pl/8793,fiat-bravo-16-multijet-emotion-dla-mlodych-z-rozsadkiem-test-autokult-pl]
Przejdź do galerii zdjęć[/url][/h3]
Fiat Bravo 1,6 Multijet Emotion - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Fiat Bravo 1,6 Multijet Emotion | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbosprężarka | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1598 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,5 | |
Moc maksymalna: | 120 KM przy 4000 rpm | |
Moment maksymalny: | 300 Nm (przy 1500 rpm) | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-stopniowa, ręczna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 10,4 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R17 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,3 | |
Masa własna: | 1320 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 11 kg/KM | |
Długość: | 4336 mm | |
Szerokość: | 1792 mm | |
Wysokość: | 1498 mm | |
Rozstaw osi: | 2600 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1538/1532 mm | |
Prześwit (przód/tył): | 163 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 58 l | |
Pojemność bagażnika: | 400 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 395 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1300 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny(*): | |
Przyspieszenie 0-10 km/h: | b.d. | 0,6 s |
Przyspieszenie 0-20 km/h: | b.d. | 1,1 s |
Przyspieszenie 0-30 km/h: | b.d. | 1,8 s |
Przyspieszenie 0-40 km/h: | b.d. | 2,6 s |
Przyspieszenie 0-50 km/h: | b.d. | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-60 km/h: | b.d. | 4,8 s |
Przyspieszenie 0-70 km/h: | b.d. | 5,8 s |
Przyspieszenie 0-80 km/h: | b.d. | 7,0 s |
Przyspieszenie 0-90 km/h: | b.d. | 8,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,3 s | 10,3 s |
Przyspieszenie 0-110 km/h: | b.d. | 12,0 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h: | b.d. | 13,9 s |
Prędkość maksymalna: | 195 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,3 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,1 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,9 l/100 km | |
Emisja CO2: | 125 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | ok. 75 000 | |
Model od: | 46 490 zł | |
Wersja silnikowa od: | 65 990 zł |