Felgi skręcane - czym się różnią od felg odlewanych?
Właściciele aut od zawsze próbowali upiększać swoje pojazdy. Tym, co w dużej mierze zmienia wygląd auta jest odpowiednia felga. Wśród felg najbardziej cenione i najdroższe są felgi skręcane. Co jest w nich takiego magicznego, żekosztują aż tyle?
13.09.2012 | aktual.: 30.03.2023 12:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przeglądając ofertę rynku felg każdy może znaleźć coś dla siebie. I to nie tylko jeśli chodzi o wzór wizualny, ale także gdy mowa o klasie i jakości felgi. Znajdziemy tanie i mało wytrzymałe produkty dalekowschodnie, felgi oryginalne stosowane na pierwsze wyposażenie samochodów oraz mnóstwo rodzajów felg renomowanych producentów.
Produktem najwyższej klasy są felgi skręcane. Pionierem wśród wytwórców takiego rodzaju obręczy jest nie kto inny jak firma BBS. Początkowo miały to być obręcze przeznaczone typowo do sportu i z takim zamysłem w 1972 roku rozpoczęto prace konstrukcyjne. Pomysł wziął się z tego, że podział felgi na części dawał nowe możliwości. Odtąd można było np. wykonać każdą część z innego materiału.
Inną, przydatną w sporcie samochodowym cechą była możliwość szybkiej budowy felg o różnych parametrach (szerokości i ET). Dzięki podziale, można było np. odpiąć kołnierz felgi i założyć szerszy, w razie takiej potrzeby. Pierwszym wprowadzonym na rynek modelem jest kultowy już dzisiaj model BBS RS.
Ceny zadbanego kompletu nawet dziś robią wrażenie. Zwłaszcza, że te felgi liczą sobie ok. 25 lat eksploatacji. Model ten zadebiutował w roku 1983, po aż 11 latach testów. Oczywiście szybko został podchwycony przez inne firmy, które nie chciały pozostać w tyle.
Jak zbudowana jest taka felga? Przykręcenie koła do piasty zapewnia tzw. rotor, czyli środek felgi. Do rotoru mocowana jest obręcz wewnętrzna a do niej obręcz zewnętrzna. Warto podkreślić fakt, że całość składana jest ręcznie z iście aptekarską precyzją. Połączenie zapewniają śruby zazwyczaj wykonane z tytanu.
Każda z nich jest stopniowo dokręcana, przy ciągłych pomiarach koła. Wszystko po to, aby uniknąć niewyważenia i aby zapewnić odpowiednie scentrowanie. Obecnie taki rodzaj obręczy wykonywany jest metodą kucia.
Taka produkcja jest jednak znacznie droższa. Przekłada się to na wysoką cenę finalną produktu, dlatego felgi skręcane zazwyczaj stosuje się w drogich pojazdach sportowych i luksusowych. Ze względu na możliwość wykonania praktycznie dowolnych rozmiarów np. szerokości felgi skręcane świetnie sprawdzają się podczas tuningu. Za ich pomocą można łatwo wyróżnić samochód. Felgi produkowane są w krótkich seriach, wręcz szyte na miarę dla konkretnego klienta.
Felgi skręcane trzyczęściowe produkowane są jedynie w dużych wymiarach średnicowych. Najmniejsze jakie można znaleźć to w rozmiarze 17 cali. Pamiętać należy, że takie obręcze wizualnie wyglądają na mniejsze. Dzieje się tak za sprawą kołnierza łączącego poszczególne części. Dlatego przyjmuje się, że optycznie felgi skręcane są o cal mniejsze niż tradycyjne.
Warto o tym fakcie pamiętać również podczas doboru obręczy. Jeśli np. minimalną średnicą dla posiadanego układu hamulcowego jest 18 cali, to należy wybrać średnicę 19 cali – inaczej felgi nie będą pasować. Jednak to tylko przybliżenie. W przypadku zakupu tak drogich obręczy zawsze można jednak liczyć na profesjonalne doradztwo.
Ile kosztuje taki zestaw obręczy? Najtańsze felgi skręcane to równowartość około dwukrotnej ceny felg tradycyjnych. Z kolei modele z najwyższej półki mogą kosztować nawet kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy złotych (w przypadku felg ze zdobieniami z szlachetnych kruszców)
Co dostajemy w zmian? Z pewnością świetny wygląd i luksusowy charakter. Polerowane tytanowe śruby błyszcząc robią świetne wrażenie. Jest to na tyle atrakcyjna stylizacja, że wiele tańszych rozwiązań do niej nawiązuje.W razie potrzeby można łatwo zmienić szerokość obręczy zmieniając jedynie ich część zewnętrzną. Podobnie jest również podczas naprawy uszkodzeń – można wymienić tylko uszkodzony element.
Jednak mimo wysokiej ceny takie felgi mają jednak kilka wad. Przede wszystkim mają problemy z uszczelnieniem. Odpowiednie zmontowanie nie gwarantuje odpowiedniej szczelności na łączeniach. Dodatkowo są one mniej wytrzymałe niż w przypadku jednego odlewu. Ale tylko w stosunku do takiej samej felgi wykonanej z tych samych materiałów. Należy pamiętać, że felgi skręcane są zazwyczaj odkuwane, stąd i tak wytrzymalsze od odlewu aluminiowego.
Należy jednak pamiętać o ich zwiększonej wadze. Łączenia przecież nie są lekkie.
Felgi skręcane trzyczęściowe nie są jedynymi tak produkowanymi. Oferta producentów obejmuje także trochę tańsze, ale mniej popularne felgi skręcane dwuczęściowe. Jednak takie obręcze zostały zmarginalizowane poprzez felgi jednoczęściowe. Felgi takie swoją świetność miały w latach 80, kiedy felga BBS RM była na seryjnym wyposażeniu niektórych wersji Golfa II. Podobne obręcze oferowały również AMG, Brabus czy Koenig. Dziś felgi skręcane dwuczęściowe produkują jedynie dwie firmy - japońska SSR i amerykańska DPE.