Eurowinieta – co to takiego?
Firmy realizujące międzynarodowy transport kołowy w ramach Unii Europejskiej korzystają z różnych systemów opłat za drogi. Jednym z nich jest tzw. eurowinieta. Czym ona właściwie jest?
04.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmy zajmujące się transportem i spedycją o zasięgu międzynarodowym, korzystają z różnych systemów opłat za przejazd po europejskiej sieci dróg. Jednym z nich jest eurowinieta, która pozwala na korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych Holandii, Luksemburga, Danii oraz Szwecji, pojazdom o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. W praktyce rozwiązanie dotyczy pojazdów ciężarowych, z wyjątkiem autobusów.
Czym jest eurowinieta?
Eurowinieta to systemem poboru opłat, który funkcjonował pod tą nazwą od lat 90. do 2008 roku (w Niemczech do 2003 roku, w Belgii do 2016 roku), następnie został zastąpiony przez elektroniczny "VirtualVignette". Mimo to, w dalszym ciągu używa się pierwotnego i potocznego określenia eurowinieta, chociaż działa tylko w wybranych krajach UE – do tej pory nie ma standardowego systemu winietowego obejmującego wszystkie kraje Unii.
W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań tzw. e-myta, które należność za przejazd naliczają na podstawie długości przejechanej trasy, koszt eurowiniety zależy od czasu pobytu pojazdu ciężarowego w danym kraju – można ją zamówić na wybrany okres, od jednej doby, przez tydzień, miesiąc do jednego roku. Tym samym za przejazd płaci się z góry, przed rozpoczęciem jazdy.
Ile kosztuje i gdzie kupić eurowinietę?
Eurowinietę kupicie przez internet, na stacji benzynowej, w punktach odprawy granicznej lub w placówce firmy AGES. Przeciętna cena eurowiniety jest uzależniona od normy Euro jaką spełnia pojazd. Dla Euro 0 i samochodu od 1 do 3 osi cena wynosi 1407 euro. Jeżeli są 4 lub więcej osi to cena wzrasta to 2359 euro. Jednak już dla Euro 4 ceny wynoszą odpowiednio 842 euro i 1404 euro. Jeżeli natomiast ktoś ma pojazd spełniający najnowsze wymogi Euro 6, to zapłaci 750 euro jeżeli ma pojazd z maksymalnie 3 osiami albo 1250 euro jeżeli ma ich więcej (warto też dodać, że takie same stawki są dla Euro 5).