Debiutuje europejska wersja Toyoty RAV4. Wersja hybrydowa mocniejsza od Camry
Piąta generacja Toyoty RAV4 w wersji europejskiej debiutuje w Paryżu obok długo oczekiwanej Camry. Jeden z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów na świecie przyciąga wzrok odważną stylistyką i muskularnymi liniami. Ma jednak znacznie więcej do zaoferowania niż tylko dobry wygląd.
03.10.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Auto powstało na nowej płycie TNGA, przez co stało się przestronniejsze, a dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości oraz nowej konstrukcji zawieszenia, ma lepiej jeździć. Zwiększenie prześwitu o 15 mm i zastosowanie większych kół powiększa możliwości do wykorzystania na bezdrożach.
Nowy model jest co prawda krótszy od poprzednika o 5 mm (4600 mm długości), ale za to szerszy o 10 mm, natomiast rozstaw osi powiększono o 30 mm (2690 mm). Auto jest niższe o 10 mm pomimo zwiększenia prześwitu o 15 mm.
Siedzisko przedniego fotela znalazło się o 15 mm niżej. W kabinie wygospodarowano więcej miejsca dzięki nowej platformie. Przykładowo, szerokość z tyłu powiększono o 40 mm, a pasażerowie tam siedzący mają więcej miejsca na nogi.
Pojemność bagażnika wzrosła do 580 l (wg VDA), zatem powiększyła się o 79 l, a jego długość urosła o 60 mm. Dzięki temu po złożeniu oparć tylnej kanapy do środka mieści się 29-calowy rower. Ruchomą podłogę przestrzeni bagażowej można odwrócić. Jej drugą stronę pokryto ochronną warstwą gumy do przewożenia brudnych przedmiotów.
Stylistykę kokpitu zachowano w stylu bardziej przypominającym nową Corollę niż odważne Camry. Auto ma ergonomicznie poukładane obszary obsługi oraz postawiony wysoko ekran systemu multimedialnego, który w standardzie ma mieć przekątną 7 cali. Pomiędzy zegarami umieszczono kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala.
Ciekawostką w nowej RAV4 jest wirtualne lusterko wsteczne. Może ono działać jako zwyczajne, automatycznie ściemniające się lusterko lub jako cyfrowy monitor o szerszym polu widzenia, którego obraz pochodzi z zamontowanej nad tylną szybą kamery wysokiej rozdzielczości. Obraz można regulować, na przykład wykonując zbliżenie.
Jednym z ciekawszych obszarów nowej Toyoty RAV4 ma być napęd hybrydowy o mocy 218 KM, taki jaki znajduje się w Toyocie Camry. Taką moc rozwinie wersja z przednim napędem, natomiast czteronapędowa osiąga 222 KM. Dzięki temu RAV4 AWD rozpędzi się do 100 km/h w czasie 8,1 s.
System napędu na cztery koła realizuje dodatkowy silnik-generator przy tylnej osi, a nie układ mechaniczny. Dodatkowo auto jest wyposażone w tryb Trail Mode, który ma zapewnić maksimum trakcji na nawierzchni o słabej przyczepności. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, po czym moment obrotowy trafi do koło mające dobry kontakt z podłożem.
Europejska Toyota RAV4 będzie wyposażona także w wolnossącą jednostkę benzynową o pojemności 2,0 l i takie auto w wersji podstawowej ma kosztować poniżej 100 tys. zł.