Essex, czyli ten trzeci [geneza motoryzacji]
W 1918 roku amerykańskie Hudson Motor Car Company, przedsiębiorstwo istniejące od 1909 roku, zaprezentowało samochód o nazwie Essex. Auto było uboższą wersją już istniejącego modelu Hudson, tańsze i miało zdobyć większą rzeszę klientów.
21.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Auto szybko stało się bestsellerem, mimo że złośliwi nazywali je Hudsonem dla ubogich. Właścicielom essexów najwyraźniej to nie przeszkadzało. W większości liczyła się dla nich opłacalność zakupu, a nie luksus samochodu.
Essex był wyprodukoway przez markę Hudson i współpracującą z nim firmę Essex Motor Company, działającą od 1917 roku i mieszczącą się na terenie jego zakładów. Wytwórcy połączyli się w 1922 r.
Essexy były wyposażone w czterocylindrowe silniki. Podczas testów na torze w Cincinnati w 1919 roku w ciągu dwóch dób jazdy bez przerwy Essex uzyskał średnią prędkość prawie 98 km/h. Rok później auto przejechało w poprzek Ameryki w nieco ponad 4 dni.
W roku 1926 Hudson otworzył fabrykę wytwarzającą 1500 nadwozi dziennie. Roczna produkcja wyniosła 110 tys. hudsonów i 160 tys. essexów. Po wprowadzeniu przez firmę w roku 1940 niezależnego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi jej auta uznano za najbezpieczniejsze w Ameryce.
Ze względu na niską cenę i dobre osiągi auto odniosło niebywały sukces rynkowy. Liczba sprzedawanych samochodów plasowała się w Stanach Zjednoczonych na trzecim miejscu, ustępując tylko dwóm potentatom – Chevroletowi i Fordowi. Essexy były montowane także w Wielkiej Brytanii i krótko w Niemczech. Anglicy pokochali je jak swoje, może dlatego, że nazwa kojarzyła się im z własnym hrabstwem.
W roku 1924 nastąpił przełom i w essexach zaczęto montować silniki sześciocylindrowe, a nazwę auta zmieniono na Essex Super Six. Jednostka pochodziła z 1916 roku - wtedy została też uznana przez American Automobile Association za najmocniejszy i najbardziej wytrzymały silnik na świecie.
Auto miało stalowe nadwozie, było czterodrzwiowe. Wyposażono je w silnik z zapłonem iskrowym, w układzie rzędowym, o mocy 33 kW przy 3600 obr./min. Pojemność – 2,5 l. Essex miał napęd na tylną oś i trzystopniową, oczywiście manualną, skrzynię biegów.
Ostatnie modele Essexa o nazwie Terraplane zostały wyprodukowane w 1934 roku. W wyniku światowego kryzysu firma po prostu przestała istnieć. Historia przedsiębiorstwa Hudson Motor Car Company kończy się 23 lata później przejęciem przez American Motor Corporation.