Edo Competition Ferrari 458 Spider (2013)
Trzeci kwartał 2013 roku przyniósł dwie premiery aut Edo Competition. Pierwszym z nich jest spider Ferrari – model 458, któremu niemiecki tuner wzmocnił silnik do 600 KM. A jak szybki jest ten wóz?
29.12.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
4,5 litra objętości skokowej i moc 570 KM – to najkrótsza charakterystyka motoru montowanego za plecami kierowcy w Ferrari 458 Spider. Przyjrzyjmy się bliżej tej jednostce napędowej. Ma ona widlasty układ z kątem rozwarcia cylindrów wynoszącym 90 stopni. 4,5 l objętości jest zamknięte w ośmiu cylindrach.
W przeciwieństwie do większości, jeśli nie wszystkich, amerykańskich widlastych „ósemek” konstrukcja Ferrari jest wyposażona w wał korbowy typu flat-plane, a więc taki, w którym czopy korbowe są obrócone względem siebie o 180 stopni. Ma to korzystny wpływ na zwiększenie prędkości obrotowej motoru.
Dodatkowym elementem, który ma wpływ na osiągi jednostki napędowej jest stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka. Tutaj jest on większy od 1, a dokładnie wynosi 1,16. To znaczy, że mamy do czynienia z silnikiem krótkoskokowym. Z kolei takie rozwiązanie dobrze wpływa na napełnianie cylindrów przy wysokich prędkościach obrotowych. Gorzej jest natomiast z osiągnięciem wysokiego momentu obrotowego, choć w Ferrari jest on i tak stosunkowo wysoki z racji zastosowania bezpośredniego wtrysku benzyny.
Seryjne 570 KM zostało zamienione na 600 KM mocy maksymalnej przy 9000 obr./min. Edo Competition wymieniło tylko seryjny sportowy układ wydechowy na jeszcze bardziej sportowy zestaw i wgrało nową elektronikę sterującą zapłonami i wtryskiem paliwa. Moment obrotowy wzrósł o zaledwie 10 Nm, a jego szczyt jest nadal dostępny przy 6000 obr./min.
Z 4,5-litrowcem jest ożeniona 7-biegowa zautomatyzowana skrzynia przekładniowa, a z niej moment obrotowy jest przekazywany na tylne koła. Te z kolei, tak samo jak i przednie są hamowane przy pomocy ceramicznych tarcz. Przednie dyski mają średnicę 398 mm, a tylne są o niespełna 40 mm mniejsze.
Hamulce są zasłonięte przez 20-calowe felgi, które ubrano w opony o rozmiarze 235/35 R 20 (z przodu) i 295/35 R 20 (z tyłu). Tuner nie zmienił obręczy na swoje, ani nie dokonał żadnych innych zmian wizualnych.
Edo Competition informuje, że od 0 do 100 km/h jego spider przyspiesza w 3,30 s, a 200 km/h osiąga po równych 10 sekundach. Dla porównania fabryczne Ferrari setkę ma na liczniku po 3,40 s, a dwie setki rozwija po 10,80 s. Prędkość maksymalna przez producenta jest określana na 320 km/h, zaś przez tunera na 330 km/h. Natomiast pomiary na włoskim torze Nardò wykazały, że stuningowana maszyna rozpędza się do 325 km/h.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
•Typ: V8, 90 st.
• Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 4499 cm3
• Moc maksymalna: 600 KM przy 9000 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 133,36 KM/l (seryjny – 126,70 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm przy 6000 obr./min
• Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
• Typ napędu: na tylne koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 398 mm
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
• Koła przednie: 8,5 x 20”
• Koła tylne: 10,5 x 20”
• Opony przednie: 235/35 R 20
• Opony tylne: 295/35 R 20
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1535 kg
• Stosunek masy do mocy: 2,56 kg/KM (seryjny – 2,69 kg/KM)
• Długość: 4527 mm
• Szerokość: 1937 mm
• Wysokość: 1211 mm
• Rozstaw osi: 2650 mm
[u]Osiągi:[/u]
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,30 s
• Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,00 s
• Prędkość maksymalna: 325 km/h