Działanie Inteligentnego Systemu Ratunkowego w Skodzie
Skoda Auto Polska S.A. oraz firma Keratronik Sp. z o.o. podpisały parę miesięcy temu umowę, na mocy której samochody czeskiej firmy mogą być wyposażone w Inteligentny System Ratunkowy ISR2. Jak działa ten system?
26.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Skoda Auto Polska S.A. oraz firma Keratronik Sp. z o.o. podpisały parę miesięcy temu umowę, na mocy której samochody czeskiej firmy mogą być wyposażone w Inteligentny System Ratunkowy ISR2. Jak działa ten system?
Działanie ISR2 opiera się na grawitacyjnych czujnikach przyspieszenia oraz systemie GPS. Pełnią one stały nadzór nad przemieszczającym się samochodem. W przypadku zaistnienia kolizji lub stwierdzenia wypadku na podstawie danych z czujników system automatycznie powiadamia Centrum Monitorowania ISR2.
Do Centrum wysyłane są informacje o zdarzeniu wraz ze współrzędnymi geograficznymi. Nawiązywana jest próba połączenia głosowego z operatorem Centrum Monitorowania, aby była możliwa weryfikacja zdarzenia. Jeśli sytuacja tego wymaga, Centrum wzywa odpowiednie jednostki ratunkowe (pogotowie, straż) i wysyła je na miejsce wypadku. Potrzebną pomoc można także wezwać za pośrednictwem przycisku ISR umieszczonego na konsoli użytkownika.
Oprócz funkcji ratunkowej ISR2 może również pełnić funkcję antykradzieżową. Po zgaszeniu silnika system przechodzi w stan czuwania. Jeśli wykryta zostanie próba holowania auta, zadziała fabryczny alarm lub odłączone zostanie główne zasilanie. Do Centrum Monitorowania natychmiast wysyłana jest informacja. Uruchamia się procedura antykradzieżowa, która uwzględnia powiadomienie policji.
Kolejną funkcją ISR2 jest funkcja logistyczna. Dzięki systemowi samochód może być cały czas monitorowany przez właściciela. Parametry, takie jak lokalizacja pojazdu, jego prędkość, poziom paliwa czy obroty silnika, można nadzorować zarówno w czasie rzeczywistym, jak i na podstawie zebranych raportów historycznych, które są zapisywane w pamięci komputera.
Jak wygląda kwestia prywatności? W końcu nie każdy może życzyć sobie tego, aby jego lokalizacja była stale monitorowana. Na życzenie klienta może być zatem uruchomiona funkcja „ochrona prywatności”, która powoduje zaprzestanie wysyłania online informacji na temat położenia samochodu. Są one przesyłane do Centrum Monitorowania wyłącznie w przypadku zaistnienia wypadku, kolizji bądź kradzieży auta.
Samochody wyposażone w system ISR2 mają także specjalny, niebieski przycisk „i”. Dzięki niemu kierowca jest informowany o najbliższych punktach użyteczności publicznej. Usługa ISR2 świadczona jest jedynie na terenie naszego kraju. Poza jego granicami w całej Europie istnieje możliwość wykonania połączenia głosowego z numerem 112. W razie kolizji czy zdarzenia również nawiązywane jest połączenie z tym numerem.
Skoro samochód z systemem ISR2 ma GPS i może nawiązywać połączenia telefoniczne, to od razu nasuwa się pytanie, czy klient mógłby wykorzystać zainstalowane urządzenia do innych celów, jak np. nawigacja albo odbieranie telefonów od znajomych. Niestety nie. W pierwszym przypadku odbiornik GPS nie ma nic wspólnego z pokładowym systemem nawigacji i służy jedynie do ustalania lokalizacji. W drugim przypadku tego rodzaju połączenia są blokowane, bo ISR2 ma służyć przede wszystkim bezpieczeństwu i musi być przez cały czas w pełnej gotowości.
Zobacz także:
Źródło: http://www.skoda-auto.pl/