Drogi do oceny. Unia chce wiedzieć, gdzie jest niebezpiecznie

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad wprowadzeniem w życie kolejnej dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Nowe zapisy sprawią, że większa sieć dróg będzie oceniana pod kątem bezpieczeństwa i ochrony szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego.

Kontrole dotkną np. odcinki, które powstały przy pomocy funduszy unijnych.
Kontrole dotkną np. odcinki, które powstały przy pomocy funduszy unijnych.
Źródło zdjęć: © fot. GDDKiA
Mateusz Lubczański

27.05.2021 | aktual.: 14.03.2023 16:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Projektowana ustawa wprowadza w życie dyrektywę 2019/1936, która inicjuje nowe procedury oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmujące całą sieć drogową. Oprócz dotychczasowych dróg zlokalizowanych w transeuropejskiej sieci TEN-T pod lupą znajdą się autostrady, drogi ekspresowe, krajowe czy wojewódzkie wykonane z wykorzystaniem środków unijnych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (jak i zarządy województwa jako zarządcy dróg) będzie zobowiązana do przeprowadzenia oceny ryzyka wystąpienia wypadków i ich skutków na odcinkach, które są w użytkowaniu od 3 lat. Klasyfikacja obejmie 3 kategorie.

Na podstawie danych, minister właściwy do spraw transportu będzie dokonywał całościowej oceny Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pierwsze takie badanie zostanie przeprowadzone do 31 grudnia 2024 roku. Kolejne z nich będą odbywać się raz na 5 lat. Sprawozdania trafią do Komisji Europejskiej.

Na tym nie skończy się cała operacja. Konieczne będzie wskazanie działań zaradczych. W szczególności powinny zostać określone odcinki dróg, na których konieczna jest poprawa bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Planowany termin wdrożenia dyrektywy to 17 grudnia 2021 roku.

Komentarze (1)