Dopłaty do elektryków dla przedsiębiorców już są. Oto wszystko co musisz wiedzieć
Program dopłat "Mój elektryk" pozwala przedsiębiorcom obniżyć koszt zakupu samochodu elektrycznego. Z dofinansowania może skorzystać każdy, ale obowiązuje lista zasad, które trzeba spełnić, by otrzymać pieniądze.
02.01.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dużą zmianą wprowadzoną z drugą odsłoną polskiego programu dopłat do aut elektrycznych jest objęcie nim przedsiębiorców. Można z niego skorzystać zarówno kupując samochód za gotówkę, jak i finansując zakup np. przy użyciu leasingu. Kwota dofinansowania jest zależna od dwóch rzeczy: rodzaju kupowanego samochodu oraz deklaracji przebiegu.
Dopłata do elektrycznego auta osobowego
Kwota dopłaty:
- 18 750 zł bez deklaracji przebiegu,
- 27 000 zł przy deklaracji przebiegu minimum 15 tys. km rocznie.
Kupując samochód osobowy, przedsiębiorcy mogą liczyć na takie same kwoty jak osoby nieprowadzące działalności. Różnica jest w zasadach przyznawania wyższej dopłaty. Po pierwsze, jest ona uzależniona od deklarowanego rocznego przebiegu. Po drugie, większa kwota nie łączy się z likwidacją limitu ceny auta. Zarówno przy pierwszym, jak i drugim progu wynosi ona 225 tys. zł, 248 205 zł lub 276 750 zł brutto w zależności od prowadzonej działalności i sposobu wykorzystania wozu.
Lista modeli "łapiących się" na dopłaty zawiera takie propozycje jak Dacia Spring, Volkswagen ID.3, Ford Mustang Mach-E czy Tesla Model 3. Będąc płatnikiem VAT i wykorzystując auto do celów prywatnych oraz służbowych, można wybrać także np. BMW i4 lub Hyundaia Ioniqa 5 AWD. Przedsiębiorcy kupujący samochód tylko do użytku służbowego dostaną dopłatę dodatkowo na np. Peugeota e-Travellera 75 kWh.
Model | Cena bez dopłaty | Cena z dopłatą bez deklaracji przebiegu | Cena z dopłatą i deklaracją przebiegu |
---|---|---|---|
Dacia Spring | 79 900 zł | 61 150 zł | 52 900 zł |
Volkswagen ID.3 Pro | 161 490 zł | 142 740 zł | 134 490 zł |
Tesla Model 3 RWD | 219 990 zł | 201 240 zł | 192 990 zł |
Ford Mustang Mach-E RWD | 223 120 zł | 204 370 zł | 196 120 zł |
BMW i4 40 eDrive* | 245 200 zł | 226 450 zł | 218 200 zł |
Hyundai Ioniq 5 AWD* | 227 900 zł | 209 150 zł | 200 900 |
Peugeot e-Traveller 75 kWh** | 254 500 zł | 235 750 zł | 227 500 zł |
Dopłata do elektrycznego auta dostawczego
Kwota dopłaty:
- 20 proc. kosztów kwalifikowanych (do 50 tys. zł) bez deklaracji przebiegu,
- 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) przy deklaracji przebiegu minimum 20 tys. km rocznie.
Dopłata do aut dostawczych (kategoria N1) nie jest stała, ale zależna od ceny samochodu. Podobnie jak w przypadku osobówek są dwa progi wartości dofinansowania i tutaj również są one zależne od deklarowanego przebiegu, choć w przypadku pojazdów użytkowych ustawodawca wyznaczył granicę na 20 tys. km rocznie. Co ważne, nie ma tutaj limitu ceny samochodu.
Oznacza to, że Opel Combo-e Cargo w bazowej wersji standard i przy przebiegu rocznym przekraczającym 20 tys. km rocznie ostatecznie będzie kosztował nieco ponad 83 tys. zł netto. W przypadku Mercedesa eVito cena może spaść do nawet ok. 140 tys. zł netto. Z kolei dla najdroższych aut dostawczych, jak np. Fiat e-Ducato 79 kWh, mówimy o maksymalnej dopłacie w wysokości 70 tys. zł, więc cena bazowa spadnie do ponad 272 tys. zł netto.
Model | Cena bez dopłaty | Cena z dopłatą bez deklaracji przebiegu | Cena z dopłatą i deklaracją przebiegu |
---|---|---|---|
Opel Combo-e Cargo Std | 119 309 zł | 95 447 zł | 83 516 zł |
Mercedes-Benz eVito Tourer | 193 881 zł | 155 105 zł | 136 971 zł |
Fiat e-Ducato Furgon 79 kWh | 329 200 zł | 288 550 zł | 272 289 zł |
Elektryk z dopłatą w leasingu lub wynajmie
Decydując się na leasing lub wynajem długoterminowy, trzeba pamiętać o dodatkowych regulacjach, które obowiązują przy programie "Mój elektryk". Zasady naliczania kwoty dopłaty czy kwalifikujące się auta pozostają bez zmian, lecz w tym przypadku to nie przedsiębiorca aplikuje o dofinansowanie lecz podmiot udzielający finansowania.
Teoretycznie dla użytkownika to dobra wiadomość, bo skorzystanie z dopłaty nie wiąże się z dodatkową biurokracją. Haczyk polega na tym, że obecnie (grudzień 2021) tylko nieliczne firmy biorą udział w programie "Mój elektryk". Dotychczas ogłosiły to Arval, Volkswagen Finance Services, LeasePlan Fleet Management, PSA Finance Polska oraz PKO Leasing z Masterlease. Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach kolejne podmioty będą podpisywać stosowne umowy.
W przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego dopłata może być przeznaczone jedynie na poczet wpłaty własnej. To bardzo ważna wiadomość dla wszystkich, którzy wstępnie kalkulują ratę elektryka po rządowym dofinansowaniu.