Poradniki i mechanikaDo czego służy amortyzator skrętu i dlaczego jest niezwykle ważny?

Do czego służy amortyzator skrętu i dlaczego jest niezwykle ważny?

Amortyzator skrętu stosowany jest głównie w samochodach terenowych i zawsze wyposażonych w przedni sztywny most. Jest on niezbędny, kiedy za resorowanie odpowiadają sprężyny, ponieważ jego brak lub niesprawność może doprowadzić do niebezpiecznych drgań, określanych mianem "drgań śmierci".

Zamontowany poprzecznie pod autem amortyzator to tzw. amortyzator skrętu.
Zamontowany poprzecznie pod autem amortyzator to tzw. amortyzator skrętu.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

05.06.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak widać na powyższym zdjęciu, amortyzator skrętu jest zamontowany pomiędzy przednimi kołami poprzecznie i poziomo, czyli zupełnie inaczej niż zwykły amortyzator. Jego zasada działania jest dokładnie taka sama jak każdego amortyzatora przy kole, ale zadanie ma inne.

Nie tłumi bowiem kołysania samochodu, czy pionowych drgań kół, ale poprzeczne wibracje, jakie mogą się pojawić na kołach. W samochodach ze sztywną osią i sprężynami śrubowymi występują one nad wyraz często, a przez sztywne połączenie kół może to doprowadzić do wyrwania kierownicy z rąk, wprowadzenia w wibracje jednego koła przez drugie, a następnie oddanie ich ze zwiększoną siłą na pierwsze koło i tak doprowadzić nawet do tzw. drgań śmierci, opisanych szerzej w poniższym artykule:

Amortyzator skrętu stosuje się w niemal każdym pojeździe terenowym, wyposażonym w sztywną oś z przodu i sprężyny. Poza funkcją tłumienia drgań wspomaga też kierowanie pojazdem, nadając układowi efekt samopowrotu kierownicy do pozycji wyjściowej. Jeśli samochód tego typu nie ma amortyzatora skrętu, należy poważnie zastanowić się nad jego montażem. Jeśli auto terenowe ma założone większe koła niż seryjne, amortyzator skrętu jest niezbędny.

Amortyzator skrętu nie jest częścią drogą. Jego cena to ok. 150-250 zł. Dopiero przy tuningu zawieszenia stosuje się mocniejsze amortyzatory o większej sile tłumienia. Ceny niektórych przekraczają nawet 1000 zł. Jednak z reguły jest to wydatek na poziomie maks. 600 zł.

Komentarze (1)