Diesel power – MTM A6 Avant 3.0 TDI quattro Stufe 1 (2012)
MTM wraca do ulepszeń swojej podstawowej marki. Po szaleństwie związanym z superszybkim McLarenem MP4-12C tuner z Wettstetten ponownie zajął się Audi. Tym razem padło na model A6 z 3-litrowym turbodieslem.
07.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowe Audi A6 dostępne jest z szeroką paletą jednostek napędowych, wśród których są oczywiście motory z zapłonem samoczynnym. Najmocniejszym z tych silników jest 6-cylindrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 3,0 l. W tej najmocniejszej konfiguracji agregat został zaopatrzony w dwie niewielkie turbosprężarki zestawione w układzie równoległym.
313 KM mocy osiągane przy 3900-4500 obr./min wystarcza, żeby ważące 1715 kg auto od 0 do 100 km/h przyspieszało w 5,30 s i osiągało elektronicznie ograniczoną prędkość 250 km/h. Audi postawiło na napęd na cztery koła, ale to zrozumiałe, gdy maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm (dostępny przy 1450-2800 obr./min). Dzięki quattro A-szóstka prowadzi się znacznie lepiej niż miałoby to miejsce w przypadku napędzania tylko przednich kół. Producent z Ingolstadt zamontował 8-biegową automatyczną skrzynię.
MTM co prawda nie zmienia nic w napędzie ani w skrzyni przekładniowej, ale ingeruje w jednostkę napędową poprzez modyfikacje jej oprogramowania. Skutkuje to wzrostem do 381 KM mocy maksymalnej i do aż 780 Nm momentu obrotowego. Pierwszy z parametrów swój szczyt osiąga przy 4000-4600 obr./min, natomiast maksimum drugiego rozpina się od 2000 do 3000 obr./min.
Obecnie samochód do 100 km/h rozpędza się w równe 5 sekund, zaś prędkość maksymalna Audi, po zdjęciu ogranicznika, wzrosła do 263 km/h. Żeby cieszyć się takimi osiągami, za tuning silnika trzeba zapłacić 1991 euro.
Kolejne pieniądze można wydać na poprawienie przedniej części układu hamulcowego. Za 5262 euro tuner montuje 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z 8-tłoczkowymi zaciskami, natomiast za 6734 euro 405-milimetrowe dyski z 6-tłoczkowymi zaciskami. Oba komplety przygotowała firma Brembo. Ważne jest, żeby pamiętać o tym, że przy montażu tego drugiego zestawu trzeba wymienić felgi na co najmniej 20-calowe.
A skoro już mowa o felgach, to tych MTM ma pod dostatkiem, tyle że w jednym wzorze Bimoto. Mają one rozmiar od 8,0 x 18” do 9,0 x 20”. Za ich komplet wraz z tulejami dystansowymi trzeba wyłożyć od 1790 do 5228 euro, ale o opony należy zatroszczyć się samemu.
Wreszcie, płacąc 1737 euro właściciel samochodu nabędzie program obniżający gazowe zawieszenie modelu A6 o 30 mm z przodu i 20 mm z tyłu.
Razem należy zapłacić od 10 780 do 15 690 euro, a do tego dołożyć sobie cenę opon do nowych kół. Ceny obejmują również koszt montażu.
Dowiedz się więcej o Audi A6:
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 381 KM przy 4000-4600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 128,41 KM/l (seryjny – 105,49 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 780 Nm przy 2000-3000 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm Brembo, 8-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 9,0 x 20”
- Koła tylne: 9,0 x 20”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1715 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,50 kg/KM (seryjny – 5,48 kg/KM)
- Długość: 4926 mm
- Szerokość: 1874 mm
- Wysokość: 1441 mm (- 20 mm)
- Rozstaw osi: 2912 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,00 s
- Prędkość maksymalna: 263 km/h
Źródło: MTM