Dacia ekspertem od gazu. W 2022 roku ponad połowa aut z fabrycznym LPG
W 2022 roku Dacia była trzecią najchętniej wybieraną marką przez klientów indywidualnych w Europie. Rumuńska firma wraca też do przedpandemicznych wzrostów: na świecie sprzedała 574 tys. samochodów, notując 6,8-procentowy skok względem poprzedniego roku. Hitem w Polsce są wersje z fabryczną instalacją gazową.
20.02.2023 | aktual.: 20.02.2023 12:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do pobicia rekordu z 2019 roku jeszcze trochę brakuje – wówczas na świecie sprzedano 735 tys. dacii. Marka odrabia jednak straty po pandemii, a Europejczycy kupujący auto prywatnie szczególnie chętnie zaglądają do salonów Dacii. W 2022 roku, szósty rok z rzędu, Sandero było najchętniej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych. Na drugim miejscu tego rankingu znalazł się Duster. Dacia zapewniła sobie 7,6 proc. rynku aut kupowanych prywatnie.
Dobrze radzi sobie też elektryczny Spring, na którego od debiutu zebrano już ponad 100 tys. zamówień w Europie. Połowa z tego już dotarła do klientów, czyniąc Springa trzecim najchętniej wybieranym elektrykiem przez klientów indywidualnych na Starym Kontynencie. W Polsce na Springa złożono od premiery w 2021 roku ponad 1000 zamówień, w minionym roku klienci odebrali 348 sztuk tego modelu.
W naszym kraju samochody osobowe Dacii sprzedawały się lepiej niż te firmy-matki, Renault. W 2022 roku zarejestrowano nad Wisłą 20 739 nowych dacii, czym rumuńska marka zapewniła sobie 8. miejsce w rankingu rejestracji nowych aut – między Mercedesem, a Audi. Co druga Dacia opuszczająca polskie salony trafiała do prywatnego klienta.
Hitem sprzedaży także u nas pozostaje Duster. Z wynikiem 10 961 egzemplarzy znalazł się na 4. miejscu wśród najchętniej wybieranych nowych aut w Polsce, tym samym zdobywając też tytuł wicelidera rankingu SUV-ów. Sandero z kolei trafiło do 6049 klientów, a Jogger do 2081. Klienci Dacii chętnie wybierają wersje LPG – auta wyposażone w fabryczną instalację gazową stanowiły aż 54 proc. polskiej sprzedaży (w przypadku Joggera jest to nawet 80 proc.).
W minionym roku marka odświeżyła swój wizerunek i obecnie już wszystkie modele są oferowane z nowym logo (w kształcie szerokiego X, czy raczej połączonych liter D i C). Dacie nie mają już chromowanych ozdób, zrezygnowano też z naturalnej skóry (większym zaskoczeniem jest chyba fakt, że Dacia kiedykolwiek ją oferowała...). Zgodnie z nową identyfikacją wizualną, mającą sugerować bardziej outdoorowy i ekologiczny charakter marki, sukcesywnie odświeżane będą też salony sprzedaży.
W tym roku zobaczymy w nich m.in. nowe, bogato wyposażone wersje Extreme. Taka już jest szczególnie popularna wśród klientów Joggera. Przedstawiciele marki nie chcieli zdradzić, czy w 2023 roku czeka nas premiera nowego modelu – na zapowiedzianego w 2021 roku SUV-a klasy średniej o nazwie Bigster jeszcze poczekamy.
Natomiast chętnie nazywają oni Dacię "najbardziej zaawansowaną cyfrowo marką motoryzacyjną" na rynku. Wiele etapów związanych z nabyciem aut daje się już teraz zrealizować bez odwiedzania fizycznych punktów sprzedaży. Online można: skonfigurować auto i zobaczyć je w 3D i czy nawet rozszerzonej rzeczywistości, zarezerwować auto spośród modeli dostępnych od ręki, wycenić dotychczas użytkowany samochodu, załatwić formalności związane z finansowaniem, śledzić zamówione auto, czy też umówić przegląd, a następnie obejrzeć wideodokumentację naprawy.